جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: خداوند در قرآن به صراحت از جایگاه ایمانی زنان در کنار مردان یاد کرده و بندگان را نسبت به پاداش هایی که به زنان مثل مردان می دهد، آگاهی و توجه داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در هفتمین برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد، اظهار داشت: در سیر نزول تدریجی، قرآن برنامه هایی را برای ارتقاء شخصیت زن به خوبی تعقیب کرد.

وی افزود: در بیست و هفتمین سوره نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) یعنی سوره بروج، خداوند به صراحت از جایگاه ایمانی زنان در کنار مردان یاد کرده و بندگان را نسبت به پاداش هایی که به زنان مثل مردان می دهد، آگاهی و توجه داده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که این سوره با بیان جنایات گروهی شکنجه گر آغاز می شود که گودالی عمیق حفر می کردند و آتشی عظیم در آن می افروختند و مؤمنان را به سوزاندن در آتش تهدید می کردند و هر که دست از ایمان برنمی داشت، در آتش می افکندند، ادامه داد: خداوند نیز آنان را به آتش سخت دوزخ وعده می دهد که با آتش دنیا قابل مقایسه نیست و بدین وسیله مؤمنان را دلداری می دهد و آنان را به مقاومت در برابر ستمگران دعوت می نماید.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال از این حادثه چنین یاد می‌کند و می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ یَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ و َلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِیقِ؛ کسانی که زنان و مردان مؤمن را به فتنه انداختند و بعد هم توبه نکردند، برای آنها عذاب جهنم است و در آن آتش خواهند سوخت».

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: خداوند در ادامه سوره بروج از مؤمنین و مؤمناتی که در این شرایط گرفتار می شوند، تجلیل می کند و می فرماید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْکَبِیرُ؛  همانا برای کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند، باغ هایی بهشتی است که نهرها از زیر آن جاری است،این است رستگاری بزرگ».

وی با بیان این که انسان به دنبال رستگاری و سعادت است، بیان داشت: قرآن کریم در سوره بروج از سعادت بشر چنین یاد می کند که زنان و مردان مؤمن به دلیل ایمان و عمل صالحی که داشتند و از آن دست نکشیدند، برخلاف کسانی که آن ها را شکنجه کردند، در باغ هایی از بهشت خواهند بود که زیر آنها آب ها و نهرهایی جاری است و این ها در مقابل عذابی که در دنیا دیدند به فوز کبیر و عظیمی دست پیدا خواهند کرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: از نگاه قرآن زن و مرد مؤمن در یک رتبه قرار دارند و برای هر دو بهشت پیش‌بینی شده است و زنان به همان رتبه در بهشت می‌رسند که مردان خواهند رسید.

وی در پایان تصریح کرد: مسئله اعتلاء بخشی به جایگاه زن در سوره های بعدی قرآن نیز به همین شکل ادامه پیدا کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha