جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که ماه مبارک رمضان ماهی است که انسان قدرت مدیریت بحران را تمرین می کند، گفت: رمضان ماه تمرین مواجهه با شرایط خاص و نظم و برنامه داشتن برای آن است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم معصومه ظهیری در ششمین قسمت از برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد به موضوع دوراندیشی و مدیریت بحران در خانواده پرداخت.

وی اظهار داشت: بحران در خانواده از دو جنبه مورد توجه قرار می گیرد؛ اول اینکه هر شرایط غیرمتعادلی را بحرانی می گوییم، مثلاً اگر هوا خیلی گرم شود، می‌گوییم دمای هوا بحران ایجاد کرد و یکی خود بحران و آثار آن است یعنی هر چیزی که از حالت طبیعی خودش خارج شود، غیرمتعادل شدن آن را بحران می گوییم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که در فضای خانواده، اصل مودت و مهربانی است، ادامه داد: خانواده متعادل، خانواده بی مشکل نیست؛ خانواده ای است که قدرت وفق دادن خود با شرایط را دارد و اقتضائاتی را می شناسد و برای آن برنامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قدرت مواجهه با بحران، شناخت بحران، مداخله در بحران و مدیریت و کنترل بحران را داشته باشیم؛ بحران ما یک شرایط متعادل و خوبی را به همراه خواهد داشت. اما اگر این قضیه برعکس شد، آثار آن برای ما تلخ و ناگوار خواهد بود.

خانم ظهیری با بیان این که ماه مبارک رمضان ماهی است که انسان قدرت مدیریت بحران را تمرین می کند، گفت: رمضان ماه تمرین مواجهه با شرایط خاص و نظم و برنامه داشتن برای آن است.

وی بحران را دارای دو بخش «بحران های فیزیکی و مواجهه های ما با بیرون از فضای خودمان» و «بحران های درونی مثل حالات روحی ـ روانی و شکست ها و ناامیدی ها» عنوان کرد و بیان داشت: برای اینکه ما بتوانیم مدیریت بحران داشته باشیم، باید علاوه بر علم و آگاهی و قدرت مواجهه با بحران، خودنگهداری و خودکنترلی نیز داشته باشیم؛ امید به آینده نیکو سبب می شود که ما بتوانیم هم بحران‌ها را تحمل کنیم و هم مدل برنامه خود را برای سازگاری با شرایط بحران داشته باشیم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که یکی از بحران ها دشمن شناسی و قدرت مقابله با دشمن است، بیان داشت: اینکه ما ترفندهای دشمن را بشناسیم، قدرتمندانه و قوی بایستیم و در مقابل دشمن از خود هراس و ضعف نشان ندهیم، زیباترین مدیریت بحران است.

وی با اشاره به این که ما با دعا و مناجات‌درمانی می توانیم فضای انس را در خانواده زیاد کنیم، افزود: یکی از راه هایی که ایمنی بدن در ماه مبارک رمضان را بالا برده و تقویت می کند، بهره جستن از فضای معنوی متخلق به اخلاق همدلی و صفا در فضای خانه است.

خانم ظهیری تصریح کرد: با فضای عبادت و معنویت بیشتر در خانواده، با روحیه قوی، با توکل و توسل، با همدلی و مهربانی و با در کنار هم بودن می توانیم بحران را در خانواده اداره کرده و تجربیات خود را به دیگران نیز منتقل کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha