شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران مهمترین بخش عفاف و حیا در مقابل خداوند تبارک و تعالی را عدم تمرد و سرکشی عنوان کرد و گفت: شخص باحیا گناه نمی‌کند، یعنی مسیری را می رود که جلب رضایت الهی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم معصومه ظهیری درپنجمین قسمت از برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد موضوع پاکدامنی و حیا در خانواده را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: حیا خودکنترلی و خودنگهداری است.

وی با بیان این که ما در ماه مبارک رمضان تلاش می‌کنیم که نسبت به بعضی از حلال ها همچون خوردن و آشامیدن نیز امساک داشته باشیم که در شرایط عادی انجام آن حلال و جایز است، افزود: حیا نیز چیزی شبیه به روزه داری است یعنی همیشه حیا در مقابل گناه، پاکدامنی و خودنگهداری نیست، بلکه گاهی انسان ها در شرایطی قرار می گیرند که حیا می کنند، مثل حیا در مقابل بزرگترها، به این صورت که نوع نشستن، نگاه و نوع لحن و صدای ما در برابر بزرگترها همراه با مراقبت است؛ لذا ما در شرایطی قرار می‌گیریم که ادب و آداب را رعایت می‌کنیم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: برخی از این مراقبت ها ادب و برخی آداب است؛ مثل آداب کنار استاد بودن، کنار مادر قرار گرفتن، آداب در مقابل خداوند تبارک و تعالی قرار گرفتن، آداب خوب بندگی کردن، آدابی که به دنبال آن ادب رفتاری برای ما تعریف می شود.

وی با بیان این که ادب در وجود انسان باید نهادینه شود تا تقید در انجام آداب داشته باشد، خاطرنشان کرد: رمضان ماه تمرین ادب و آداب است، این که ما امساک داشته باشیم تا اراده ما در برابر دستورات الهی تقویت شود و بتوانیم با روزه داری تمرین کنیم که در اطاعت از اوامر و نواهی الهی منظم باشیم.

خانم ظهیری رابطه حیا و عفت در ماه مبارک رمضان را همان رابطه امساک و برنامه داشتن برای بندگی عنوان کرد و گفت: این که یاد بگیریم کجا، چگونه، چه اندازه و چه مدل رفتاری را از خود بروز دهیم.

وی با بیان این که مهم ترین بخش حیا، حیا در مقابل خداوند است، بیان داشت: داستان های بسیاری از اولیای خدا داریم که وقتی در مقابل خداوند  قرار می گیرند، می گویند راضی هستیم به آنچه که تو می خواهی؛ در دعاهای وارده نیز داریم که وقتی می خواهید دعا کنید این چنین دعا کنید که خدایا آنچه که خودت برای خوبانت مصلحت میدانی، به مصلحت خودت، برای ما هم در مسیر استجابت قرار بده.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، مهمترین بخش عفاف و حیا در مقابل خداوند تبارک و تعالی را عدم تمرد و سرکشی عنوان کرد و افزود: شخص باحیا گناه نمی‌کند، یعنی مسیری را می رود که جلب رضایت الهی را به دنبال دارد.

وی با بیان این که ماه رمضان، ماه تمرین و پاکی است، ادامه داد: رمضان زمینه رشد و تعالی را برای فرد، خانواده و جامعه فراهم می کند و آمارها هم این را نشان می دهند که در ماه مبارک رمضان آمار جرائم سیر نزولی دارد و کم می شود یعنی حتی شخص مجرم هم حیا می کند که در ماه مهمانی خدا این خطای خودش را ظهور و بروز دهد.

خانم ظهیری گفت: یکی از آثار حیا در رمضان این است که انسان خط بطلان بر گناهان می کشد، یعنی ناخالصی‌های خودش را تبدیل به خالصی می کند و معیار انسانیت بالا می رود.

وی با بیان این که حیا زیبنده شدن به بهترین صفات انسانی است و کرامت انسانی در زندگی مؤمنانه را برای انسان رقم می زند، خاطرنشان کرد: ما در ماهی قرار داریم که ماه رزمایش مواسات و همدلی است، رزمایش قبل از رزم و عملیات صورت می‌گیرد، یعنی در این ماه انسان این آمادگی را در خود ایجاد می‌کند که اگر فراخوانی برای عملیات بزرگی شد با تمرین وارد آن عملیات شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha