جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: قرآن در سیر نزول به تدریج جایگاه زنان و دختران را مشخص کرده و به این جایگاه ارتقاء بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در پنجمین برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد، اظهار داشت: خداوند متعال برای بر پا کردن شخصیت زن به شکل عادلانه در قرآن اقدامات حکیمانه ای انجام داده است و این اقدامات حکیمانه به تدریج در همگامی با نزول سوره های قرآن اتفاق افتاده است.

وی افزود: قرآن مردان و زنانی را به عنوان سرکش معرفی کرده است؛ در زنده به گورکردن دختران وقتی که از مردان یاد کرده است، به همان مقدار از زنان نیز یاد کرده است، چون سؤال شونده دختران زنده به گور هستند و کسانی که مرتکب این عمل شنیع می‌شدند، چه پدران و چه مادران این فرزندان بودند و از همین جا قرآن دریچه را برای دفاع از شخصیت زن بیان می کند«وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ ؛ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»( تکویر ۸و۹).

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که خداوند در سوره فجر که دهمین سوره ای است که نازل نمود، فرمود که برخی از انسان ها وضع مالی خوبی دارند، اما به دلیل رفتار بدی که انجام می دهند، خداوند متعال دخالت می کند و وضع رزق آن ها را تنگ می کند، ادامه داد: خداوند می فرماید علت اینکه رزق شما تنگ می شود، این است که شما جرائم را در رابطه با دیگران انجام می دهید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آن جرائمی که خداوند در قرآن ذکر کرده این است «تَأْکُلُونَ التُّراثَ أَکْلًا لَمًّا»(فجر-)۱۹ شما اموال زنان، اموال ارث دیگران را می‌خورید و بعد هم می خواهید از این راه به ثروت برسید.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که خداوند در دومین گامی که برای دفاع از جایگاه زنان و ارزشمندی آنان برداشت، مسئله ارش زنان را مطرح کرد، گفت: در سوره تکویر مسئله ارزش جان دختران مطرح شد و در این سوره مسئله ثروتی که از راه ارث با آنها می‌رسد، مطرح است و کسی نباید در آن‌ها تصرف کند.

وی بیان داشت: در همین شرایط است که سوره کوثر یعنی پانزدهمین سوره قرآن کریم بر پیامبر عزیز ما نازل می شود و این سوره بیان کننده اوج عظمت و جایگاهی است که خداوند متعال به یک زن و دختر می دهد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به آلام روحی و دردهای بسیاری که پیامبر اکرم(ص) کشیدند، افزود: همه فرزندان پسر ایشان از دنیا رفتند و از بین دختران فقط حضرت زهرا(س) برایشان باقی ماند و بین عربها مرسوم شد که ایشان ابتر است، چرا چون پسر ندارد، در همین هنگام بود که خداوند سوره کوثر را به پیامبر اکرم نازل فرمود تا پاسخ ملامت کنندگان را بدهد.

وی ادامه داد: خداوند در رابطه با دختری که به پیامبر عزیز ما داد فرمود «انا اعطیناک الکوثر» او چشمه ای است که دائماً سرازیر است و نسل تو ای پیغمبر از او گسترش پیدا خواهد کرد، « فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَر»ْ اگر قرار است چیزی، به شکرانه اش قربانی کنی یا نماز بخوانی؛ برای داشتن چنین دختری است و بعد هم می فرماید «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» آن کسی که دنباله اش بریده است و مقطوع النسل است، کسی است که تو را به خاطر داشتن دختر و نداشتن پسر سرزنش می کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که از نظر نسل و قوام نسلی، خداوند در این سوره حمایت ویژه از دختران به عمل می آورد، تصریح کرد: بنابراین آرام‌آرام در سیر نزول قرآن شاهد ارتقاء سطحی جایگاه زنان و دختران در جامعه هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha