پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خانم تمیزکار

حوزه/ رئیس اداره سنجش و پذیرش عمومی حوزه های علمیه خواهران گفت: مهم ترین راه برای جذب داوطلبان شناساندن و تبیین اهداف حوزه های علمیه خواهران است که سفیران و کانون های رضوان می توانند نقش ویژه ای در این راستا ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم زهره تمیزکار در نشست وبیناری که با حضور طلاب خواهر سراسر کشور برگزار و به صورت زنده از طریق لایو مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران پخش شد، به تشریح شرایط پذیرش بانوان به تحصیل دروس حوزوی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ پرداخت.

وی افزود: حوزه‌های علمیه خواهران امسال هم همانند سال‌های گذشته اقدام به جذب طلبه می‌کنند به همین خاطر ثبت‌نام سراسری پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران در سه مقطع عمومی، عالی و تخصصی از ۲۵ بهمن سال گذشته آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

رئیس اداره سنجش و پذیرش عمومی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به ظرفیت پذیرش حوزه های علمیه خواهران در سطوح ۲، ۳ و ۴ سال تحصیلی جدید، ادامه داد: مجموع ظرفیت پذیرش در این مقاطع به صورت حضوری و غیرحضوری بیش از ۱۵ هزار نفر است.

وی با بیان این که در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ تعداد ۴۱۹ مدرسه علمیه در مقطع عمومی(سطح۲ ـ کارشناسی) ویژه دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰۰ نفر و دارندگان مدرک اتمام پایه هشتم با ظرفیت ۲۰۰۰ نفر پذیرش دارند، بیان داشت: شیوه تحصیلی در مقطع عمومی صرفا بصورت حضوری است.

خانم تمیزکار گفت: پذیرش مقطع عالی(سطح۳ ـ کارشناسی ارشد) نیز در مجموع حدود ۲۵۰۰ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در ۶۹ مؤسسه آموزش عالی خواهد بود.

رئیس اداره سنجش و پذیرش عمومی حوزه های علمیه خواهران افزود: این ظرفیت در مقطع سطح ۳ به تفکیک شیوه های تحصیلی حضوری بیش از ۲۲۰۰ نفر، نیمه حضوری ۲۰۰ نفر و در دوره های غیرحضوری بدون محدودیت است.

وی همچنین به پذیرش مقطع تخصصی(سطح۴ ـ دکتری) اشاره کرد و ادامه داد: پذیرش در این مقطع صرفا به شیوه حضوری و با ظرفیت ۳۵۷ نفر در ۱۱ استان کشور و در ۱۸ مؤسسه آموزش عالی خواهد بود.

خانم تمیزکار در بخش دیگری از سخنان خود به آزمون ورودی حوزه‌های علمیه خواهران در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا نحوه برگزاری آزمون ورودی به صورت مجازی و حضوری خواهد بود.

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته آزمون ورودی مقطع عمومی(سطح ۲ - کارشناسی) به صورت مجازی و برخط در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

رئیس اداره سنجش و پذیرش عمومی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: آزمون ورودی مقاطع تکمیلی و بازپذیری مقطع عمومی نیز به صورت حضوری در مراکز آزمون انتخابی توسط داوطلبان در تاریخ ۴ تیرماه سال جاری به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی بیان داشت: با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا در کشور، هرگونه تغییر در شیوه برگزاری آزمون های ورودی، از طریق پایگاه اطلاع رسانی سنجش و پذیرش به داوطلبان اطلاع رسانی خواهد شد.

خانم تمیزکار همچنین به شیوه آموزش حوزه های علمیه خواهران با توجه به شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: با وجود کرونا شرایط جامعه و مباحث آموزشی دچار تغییرات و تحول شد اما در مورد حوزه‌های خواهران نه ‌تنها کرونا باعث تعطیلی مراکز آموزشی حوزوی نشد، بلکه آموزش‌ها در بستر فضای مجازی تسهیل شد و همین موضوع گرایش بیشتر بانوانی را به همراه داشت که پیش‌ از این به هر دلیلی از جمله زندگی‌های شخصی و مسئولیت مادری و همسری نمی‌توانستند به‌راحتی حضور در فضای طلبگی را تجربه کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آموزش‌های مجازی پاسخگوی بانوان طلبه است؟، خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط کرونا، آموزش‌های حوزوی در بستر مجازی و به ‌صورت الکترونیک، برنامه ریزی‌ شد و با تلاش و پیگیری مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران از سال گذشته سامانه‌ای با نام «مدرس» با استفاده از بروزترین تکنولوژی در حوزه نرم‌افزار و زیرساخت، برای ارائه آموزش‌ها به‌صورت مجازی فراهم‌ شد که در نیمسال گذشته ۴۰۰ هزار ساعت تدریس برخط در این سامانه برگزار شده است.

رئیس اداره سنجش و پذیرش عمومی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که زیرساخت‌های این سامانه به‌گونه‌ای است که ۱۲۰۰۰ نفر همزمان می‌توانند در کلاس برخط شرکت کنند، گفت: با ارتقای این سامانه، تحصیل به ‌صورت مجازی در دوران پساکرونا نیز ادامه خواهد داشت چرا که این شیوه تحصیل باعث تغییر ذائقه افراد، ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و صرفه‌جویی در وقت و هزینه شده است.

وی تحصیل بانوان در علوم دینی و اسلامی را بسیار ضروری عنوان کرد و بیان داشت: توسعه تحصیل بانوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ اسلام به حضور زنان در اجتماع با حفظ جایگاه آنان و حریم حجاب و عفاف و حیا اعتقاد دارد و توسعه‌های حوزه‌های علمیه خواهران مؤید همین ادعا برای حرکت به سمت تمدن سازی اسلامی است.

خانم تمیزکار تصریح کرد: توسعه حوزه‌های علمیه در سراسر کشور از رویش‌های انقلاب اسلامی است و خروجی آن فقها و دانشمندان برجسته و صاحب‌نظر در حوزه دین است که امروز نیز حوزه علمیه خواهران با همین رسالت درصدد تربیت بانوان اندیشمند و فرهیخته و اثرگذار است تا جایی که این نهاد به مرجعیت دینی پاسخگویی به مسائل زنان دست یابد.

وی به تأثیرگذاری زنان در علوم دینی و نقش آنان در جامعه اشاره کرد و افزود: بانوان در طول استمرار حیات بشریت، مفتخر به تربیت مردان بزرگ تاریخ بوده‌اند و سهم بسزایی در تأثیرگذاری بر تمام شئون خانوادگی، اجتماعی و سیاسی داشته‌اند.

رئیس اداره سنجش و پذیرش عمومی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: اغراق نیست که بگویم اگر زنان متحول شوند جامعه نیز دست‌خوش تحول خواهد شد، بر اساس روایات، در دوران ظهور حضرت مهدی موعود(عج)، بانوان از چنان قدرت علمی و توانایی و غلبه عقلی برخوردار خواهند شد که در خانه‌هایشان بر پایه کتاب خدا و سنت پیامبر (ص)، به قضاوت و حکم خواهند نشست.

وی خاطرنشان کرد: متدین کردن جامعه، تعالی برنامه‌های دینی و رایج کردن سبک زندگی اسلامی، می‌تواند یکی از کارکردهای ویژه حوزه‌های علمیه خواهران باشد و حوزه‌های علمیه خواهران هر ساله برای ترویج آموزه‌های دینی و اسلامی اقدام به جذب بانوان طلبه می‌کند.

خانم تمیزکار حوزه‌های علمیه را یکی از مناسب‌ترین بسترهای کمال‌جویی و آرمان‌خواهی برای خواهرانی دانست که هم تشنه معارف ناب قرآن و عترت هستند و هم شوق خدمت به اسلام، مکتب و همنوعان را دارند.

وی با بیان این که مهم ترین راه برای جذب داوطلبان شناساندن و تبیین اهداف حوزه های علمیه خواهران است که سفیران و کانون های رضوان می توانند نقش ویژه ای در این راستا ایفا کنند، بیان داشت: فعالیت کانون های رضوان نباید مختص به دوره پذیرش باشد و ضروری است، فعالیت این کانون ها در طول سال و به طور مستمر ادامه داشته باشد.

وی شیوه تبلیغ عملی را بهترین شیوه برای جذب علاقه مندان به تحصیل در علوم دینی عنوان کرد و گفت: طلاب با عمل به این روایت که می فرماید «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع‏» می توانند به شیوه عملی مبلغان خوبی در جهت جذب افراد به حوزه باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha