شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 955358
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
نگاهی تطبیقی بر سبک زندگی اسلامی

حوزه/ کتاب «نگاهی تطبیقی بر سبک زندگی اسلامی» از سوی مرکز نشر هاجر چاپ و روانه بازار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کتاب «نگاهی تطبیقی بر سبک زندگی اسلامی» نوشته فاطمه آیتی غفاری را منتشر و در دسترس عموم قرار داد.

کتاب نگاهی تطبیقی بر سبک زندگی اسلامی؛ به مطالعه سبک زندگی بانوان معلم به عنوان معلمان، مادران و همسران جامعه اسلامی ایران می پردازد، چرا که آنها را الگوی قشر وسیعی از افراد جامعه می داند.

زمانی که به مقوله سبک زندگی می پردازیم در حقیقت سخن از باورها، عقاید، رفتارها و نحوه عملکرد انسان ها در زندگی فردی و اجتماعی‌شان می نماییم. در واقع زمانی که به عرصه های مختلف زندگی افراد می نگریم درمی‌یابیم که این عرصه ها متأثر از همان باورها و عقاید هستند.

همچنین به تناسب جوامع مختلف که مبنای متفاوتی در نوع جهان بینی خود دارند رنگ و بوی مدل زیست افراد هم تغییر می نماید. آن چنان که اگر بر پایه جهان بینی توحیدی و الهی باشد، تمامی مراحل زندگی بر پایه چنین نگرشی بنا می شود و اگر سمت و سوی مادی گرایی داشته باشد مدل زندگی افراد نیز براساس آن تعریف می شود. البته گاه پیش می آید که انسان ها با آنکه در جامعه اسلامی زندگی می کنند اما سبک زندگی آنها آمیخته با سبک زندگی جوامع غربی می شود و این در رفتار و فرهنگ افراد جامعه تاثیر می گذارد.

چنانچه این مورد در کتاب نگاهی تطبیقی بر سبک زندگی اسلامی؛ بر روی جمعی از بانوان معلم به عنوان جامعه نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. چرا که بانوان معلم با پذیرفتن نقش های متعددی در اجتماع از یک سو به عنوان الگوی اخلاقی – تربیتی و علمی – فرهنگی به شمار می روند و از سوی دیگر به سبب ایفای نقش همسری و مراقبت کنندگی و پرورش دهندگی، دارای جایگاه بااهمیتی هستند.

به عبارتی بانوان معلم، نماینده افرادی هستند که پذیرای نقش ها و جایگاه های متعددی در اجتماع و زندگی فردی خود از جمله نقش معلمی، مادری، همسری می باشند و تفکرات و شیوه زندگی آنها می تواند بر افراد در سطوح مختلف تأثیر گذارد، لذا بررسی میزان انطباق مدل زیست زنان معلم به جهت چندبعدی بودن جایگاهشان و اثرگذاری آنان در سلامت روان خانواده و جامعه ضرورت دارد.

گزیده ای از کتاب:

سلامت روان از بزرگترین نعمت های الهی است که از جایگاه ویژه ای در زندگی انسان برخوردار است. آن چنان که در حدیثی آمده است: «آگاه باشید که فقر، نوعی گرفتاری است و سخت تر از فقر، بیماری تن است وسخت تر از بیماری تن، بیماری قلب است. آگاه باشید؛ ثروت نوعی نعمت است و بهتر از ثروت سلامت بدن و بهتر از سلامت بدن پرهیزکاری قلب است». به همین خاطر، سلامت روان که در این حدیث، از آن به سلامت و پرهیزکاری قلب تعبیر شده، نعمتی است بی بدیل که مستلزم به کارگیری تدابیر لازم، جهت حفظ و ثبات آن می باشد.

در مدل زیست دینی خانواده در ارتباط با کارکرد تأمین سلامت روان که براساس آیات و روایات تعیین شده است، جوانب گوناگونی از مناسبات خانوادگی تحت پوشش قرار گرفته است. نمونه بارز این مطلب، دستورالعمل هاست، مرتبط با لزوم عفت مداری، چه در حوزه روابط خاص، میان زوجین و چه در حوزه تعاملات آنان در اجتماع که ثمره آن برخورداری خانواده از آرامش روانی خواهد بود.

مقدماتی ترین فرمان ها در مورد شکل گیری خانواده بر مبنای حفظ عفت به منظور داشتن خانواده و اجتماعی سالم، امر به ازدواج دختران و پسران مجرد و فراهم سازی مقدمات توسط افراد دارای صلاحیت می باشد.

کتاب «نگاهی تطبیقی بر سبک زندگی اسلامی» در ۱۸۷ صفحه و با شمارگان ۳۰۰ نسخه به قیمت ۲۵۶۰۰ تومان چاپ و تقدیم علاقه مندان شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha