سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
نقش سبک زندگی اسلامی در استحکام خانواده و کاهش طلاق

حوزه/ کتاب «نقش سبک زندگی اسلامی در استحکام خانواده و کاهش طلاق» از سوی مرکز نشر هاجر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، کتاب «نقش سبک زندگی اسلامی در استحکام خانواده و کاهش طلاق» نوشته زهرا یحیوی را چاپ و روانه بازار کرد.

این کتاب؛ سبک زندگی اسلامی را از دریچه کاهش طلاق مورد بررسی قرار داده و علل و عوامل تأثیرگذار  بر طلاق و آثار و پیامدهای آن را بیان می کند و در آخر راهکارهایی جهت کاهش طلاق و تحکیم خانواده می دهد.

سبک زندگی به معنای شیوه خاص زندگی یک فرد، گروه یا جامعه است که مجموعه ای از تلقی ها، ارزش ها، شیوه های رفتاری، حالت ها و سلیقه ها را در هر چیزی در بر می گیرد؛ سبکی شدن زندگی با شکل گیری فرهنگ مردم رابطه نزدیک دارد؛ حقیقت این است که سبک زندگی در جامعه ایران بر اساس اسلام بنا شده است؛ بنابراین تغییر آن به منزله تغییر سبک زندگی اسلامی و انتخاب سبک زندگی غربی است؛ این سبک زندگی با فرهنگ اسلامی ما هیچ گونه همخوانی ندارد و در نتیجه هویت فرد مسلمان را تغییر می دهد.

در زمینه نقش سبک زندگی اسلامی در کاهش طلاق، کتاب های متعددی نوشته شده است؛ اما در آن ها به راهکارهای موثر و لازم اشاره نشده است؛ کتاب حاضر با مطالعه و جمع بندی همه منابع در دسترس، نقش موثر و سازنده سبک زندگی اسلامی را در کاهش مشکلات خانوادگی از جمله طلاق بررسی می کند و راهکارهای لازم را ارائه می دهد؛ همچنین عوامل مؤثر در طلاق به ویژه علل اقتصادی، فرهنگی و عوامل ارتباطی بین زوجین پیامدهای ناشی از طلاق بر زندگی زوجین و فرزندان بررسی می گردد؛ در پایان نیز راهکارهای اسلام برای تحکیم خانواده و کاهش طلاق ارائه شده است.

برگزیده ای از کتاب

امروزه به دلیل ضعف مبانی دینی و نیز نفوذ جریان های فکری، فرهنگی و معرفتی غرب، آموزه های اسلامی خانواده کم ارزش و زوجین به تکالیف خود در برابر یکدیگر بی توجه شده اند؛ بی توجهی به این مسائل، علاوه بر آسیب پذیر نمودن رابطه همسران، می تواند روابط سایر اعضای خانواده را آشفته کرده و حتی خانواده را در معرض خطر فروپاشی قرار دهد.

در دین اسلام روابط سالم انسان ها بر اخلاق بنا نهاده شده است و همواره در آیات و روایات بر آن تاکید می شود؛ بنابراین برای تنظیم این روابط قبل از آن که به سمت قانون و حقوق سوق پیدا کنند، باید آن ها را به رعایت دستورهای اخلاقی توصیه نمود؛ اگر روابط زوجین بر پایه اخلاق استوار نباشد، به تدریج این روابط به سردی گراییده و زندگی از نشاط و شادابی تهی خواهد شد؛ پیشوایان بزرگ اسلام در کنار تبیین عوامل تحکیم خانواده رهنمودهای بسیار مهم و ارزنده ای جهت پیشگیری از این آفات ارائه کرده اند.

کتاب «نقش سبک زندگی اسلامی در استحکام خانواده و کاهش طلاق» با شمارگان ۳۰۰ نسخه در ۱۰۴ صفحه و به قیمت ۱۶۸۰۰ تومان منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha