پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کرسی علمی ـ ترویجی بررسی نظریه پوشش اسلامی با رویکرد تنزیلی

حوزه/ کرسی علمی ـ ترویجی بررسی نظریه پوشش اسلامی با رویکرد تنزیلی در مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کرسی علمی ـ ترویجی بررسی نظریه پوشش اسلامی با رویکرد تنزیلی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور به عنوان ارائه دهنده بحث، حجج اسلام والمسلمین سعید داودی و محمد عشایری به عنوان ناقدان و خانم مریم مدملی به عنوان دبیر علمی در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور به ارائه بحث در مورد «بررسی نظریه پوشش اسلامی با رویکرد تنزیلی» پرداخت و گفت: در این باره آیات فراوانی در سوره های مختلف قرآن همچون سوره های بقره، آل عمران، قمر، نجم، احزاب، نور، ممتحنه و .... مطرح شده است.

وی افزود: در بحث پوشش اسلامی بسیاری از آیات بر عفاف تأکید دارند و شاید تنها یک آیه در مورد مسئله حجاب آمده باشد که در این موارد نیز پوشش سر به طور خاص در بحث عفاف مطرح نشده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به آیه ۵۹ سوره احزاب که خداوند می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛ ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است.»، بیان داشت: در این آیه پوشش سر نیز مطرح شده است که نشان دهنده شخصیت جامعه مؤمنین است.

وی ادامه داد: در آیه ۵۹ سوره احزاب پوشش سر به این صورت مطرح شده که جلابیب بپوشند به طوری که از بالا به پایین بر آنها مسلط شود و این امتیازی باشد تا زنان مؤمنه از دیگر جوامع شناخته شوند؛ مسئله پوشش در واقع یک معرف شخصیت است تا طمع هرزگان نسبت به خانم ها قطع شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: وقتی ما به نزول آیه احزاب توجه می کنیم می بینیم که حکم تکلیفی و وجوبی پوشش اسلامی در جامعه تازه مسلمان برای وقتی است که جامعه اسلامی و شخصیت اسلامی شکل بگیرد و این پوشش معرف این جامعه باشد.

وی حکمت پوشش اسلامی را دفع آزار عنوان کرد و گفت: رعایت پوشش اسلامی بعد از شکل گیری شخصیت و جامعه اسلامی و به ویژه دفع آزار، امری لازم و ضروری است.

ارائه دهنده نظریه پوشش اسلامی با رویکرد تنزیلی افزود: ما برای این که ویژگی هایی که یک شخصیت مسلمان و جامعه مسلمان را مشخص می کند، رعایت کنیم باید شاخصه هایی را به عنوان بینش، گرایش و رفتار در خود نهادینه کنیم تا ما را به عنوان مسلمان بشناسند.

وی در ادامه وظیفه مربیان و مدیران اجتماعی را ترویج و نهادینه کردن شخصیت اسلامی در جامعه از راه تعلیم و تربیت عنوان کرد و اظهار داشت: باید نوباوگان و نوجوانان را با فرهنگ جامعه دینی آشنا کنیم تا به هنگام بروز و ظهور در جامعه فرصت درک پوشش اسلامی و لوازم آن را درک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که اگر کسی لوازم پوشش اسلامی را پذیرفت باید هنجارهای آن را نیز رعایت کرده و جامعه عمل بپوشاند، ادامه داد: طرح مسئله تنزیل در پوشش اسلامی به این معنا نیست که هر کس از یک نقطه آغاز باید شروع کند و تا به نقطه اوج برسد، بلکه هر کس در هر مرحله ای به جامعه اسلامی پیوست باید مراتب و هنجارهای پوشش در این جامعه را رعایت کند.

وی با اشاره به آیه ۳۵ سوره احزاب که خداوند می فرماید « ِانَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»، تصریح کرد: براساس این آیه خداوند پوشش اسلامی را علامت مؤمنه بودن زنان و معرف شخصیت آنان معرفی کرده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران،  پوشش را وسیله حرمت نهادن بر مؤمنان برشمرد و گفت: یکی از کارهای مهمی که باید در جامعه امروز صورت بگیرد این است که در مسئله پوشش اسلامی، تمرکز بیشتری روی خواهران مؤمنه داشته باشیم و آنها را به عنوان الگو معرفی کنیم.

وی با اشاره به آیه ۳۱ سوره نور «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَی عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه حد پوشش اسلامی را مطرح کرده است.

در ادامه این کرسی ترویجی حجت الاسلام والمسلمین داودی به عنوان ناقد به سخنرانی پرداخت و افزود: درست است که حجاب یا همان پوشش اسلام مساوی با عفاف نیست، ولی برای واکسینه کردن جامعه و حفظ عفاف، نیاز است این پوشش را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: البته منظور این نیست که هر کس پوشش ندارد بی عفت است، ولی باید به عفت جامعه نیز توجه داشته باشیم؛ چون عدم پوشش ممکن است عفت جامعه را به مخاطره بیندازد و زمینه را برای بی عفتی مهیا کند.

این استاد ناقد تصریح کرد: وقتی مسئله عفت مندی مطرح می شود بیشتر جامعه را در نظر دارد و فقط منظور خود شخص نیست.

در بخش بعدی نشست حجت الاسلام والمسلمین عشایری نیز به ارائه نکاتی در مورد پوشش اسلامی پرداخت و گفت: باید بررسی کنیم که نظریات مطرح شده در این باب موضوعیت دارند و یا طریقیت؟ و این که گزاره پوشش که معرف شخصیت زن مطرح می شود آیا تعبدی است و یا عقلی؟ تا به نتایج بهتری در مسئله پوشش اسلامی دست پیدا کنیم.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور به ارائه نکات پایانی بحث پرداخت و بیان داشت: جامعه اسلامی وقتی به یک تراز خاصی در پوشش می رسد، اشخاص هم باید خود را موظف به پوشش تراز کنند و هنجارها و ملزومات اجتماعی را رعایت نمایند.

وی با بیان این که حجاب شرعی علامتی برای زنان وابسته به جامعه اسلامی است، گفت: پوشش هنجار جامعه اسلامی است و حکومت اسلامی نیز ضمن رعایت هنجارها باید زیرساخت های تربیتی برای این نوع پوشش در جامعه را ایجاد کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha