چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 945554
۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کتاب «الهدی»

حوزه/ مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کتاب «الهدی» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «الهدی» نوشته حسین رحمانی تیرکلایی به همت مرکز نشر هاجر چاپ و روانه بازار شد.

در این کتاب، آیات مربوط به زنان از جنبه فقهی گردآوری شده و با استفاده از روایات و برخی تفاسیر، به توضیح و تبیین آن ها پرداخته شده است.

قرآن در یک نگاه کلی و فراگیر به سه دسته «آموزه های اعتقادی و اصولی»، «احکام فقهی» و «بایدها و نبایدهای اخلاقی» تقسیم می شود؛ هر آیه ای از قرآن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، بیانگر موضوعی از این سه دسته است.

آیات فقهی قرآن، آیات عملی قرآن به شمار می آیند؛ این آیات، احکام عملی زندگی انسان ها را روشن ساخته و تکالیف آن ها را در عرصه ها و موقعیت های گوناگون زندگی، مشخص نموده اند. ناگفته نماند که گاه جزئیات بسیاری از احکام و توضیح تفصیلی آن در ظاهر قرآن نیامده بلکه این روایات و سخنان گهربار معصومان(ع) هستند که با پرده برداری از لایه ها و بطون نهانی قرآن، جزئیات و تفصیل احکام را بیان می نمایند.

آیات فقهی را می توان به سه دسته آیات مختص مردان، زنان و مشترک میان آن دو تقسیم نمود. نظر به تفاوت های آفرینش طبیعی، اجتماعی و روحانی مرد و زن، تکالیف و وظایف آن دو نیز گاه متفاوت است. در مورد آیات مختص زنان پژوهش های کمتری صورت گرفته است و این کتاب سعی دارد که این مهم سامان یابد.

در این کتاب، آیات مربوط به زنان از جنبه فقهی گردآوردی شده و با استفاده از روایات و برخی تفاسیر، به توضیح و تبیین آن‌ها پرداخته شده است. همچنین ضمن بیان مسائل فقهی مربوطه، مسائل ضروری مرتبط مورد توجه قرار گرفته است.

کتاب «الهدی» از آثار منحصر به فردی است که در موضوع احکام زنان در سه گفتار (آداب، ازدواج و ارث) به نگارش درآمده است و مباحث کاملا کاربردی هستند و به علت روان بودن مباحث، خواهران طلبه در مقطع سه و چهار و سایر اقشار جامعه به ویژه اساتید و دانشجویان، جهت دانستن وظایف خود، نیازمند به مطالعه این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

با اینکه ظاهرا ارث مرد دو برابر زن است اما با دقت بیشتر روشن می شود که از یک نظر ارث زنان دو برابر مردان است! و این به خاطر حمایتی است که اسلام از حقوق زن کرده است.

توضیح این که، وظایفی بر عهده مردان گذارده شده که با توجه به آن نیمی از درآمد مردان عملا خرج زنان می شود، در حالی که بر عهده زنان چیزی گذارده نشده است، مرد باید هزینه زندگی همسر خود را طبق نیازمندی او، از مسکن و خوراک و سایر لوازم بپردازد و هزینه زندگی فرزندان خردسال نیز برعهده اوست، در حالی که زنان از هرگونه پرداخت هزینه ای حتی برای خودشان معاف هستند، بنابراین یک زن می تواند تمام سهم ارث خود را پس انداز کند، در حالی که مرد ناچار است آن را برای خود و همسر و فرزندان خرج کند و در نتیجه آن عملا چنین می شود که نیمی از درآمد مرد برای زن خرج می شود و نیمی برای خودش، در حالی که سهم زن هم چنان به حال خود باقی می ماند…

کتاب «الهدی» از سوی مرکز نشر هاجر با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۱۶۰ صفحه و با قیمت ۲۳۲۰۰ تومان منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha