جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که هدف خداوند از نزول تدریجی قرآن، اطمینان قلب دادن به پیامبر اکرم(ص) بود، گفت: خداوند می فرماید «ما آن را این چنین فرستادیم تا (تدریجا) تو را به آیات آن دل آرام کنیم و اطمینان قلب دهیم».

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در ویژه برنامه شرح شمس که همزمان با ماه مبارک رمضان در نمازخانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار می شود، به تفسیر آیات ۳۲ و ۳۳ سوره فرقان پرداخت.

وی با اشاره به آیه ۳۲ سوره فرقان «وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَیْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً کَذلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِیلًا»، اظهار داشت: این آیه می فرماید «و کافران گفتند: چرا قرآن یک باره بر او نازل نشد؟ این گونه [قرآن را به تدریج نازل می کنیم] تا قلب تو را به آن استوار سازیم، و آن را بر تو با مهلت و آرامی خواندیم».

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که بهانه‌جویان برای این که ایمان نیاورند، هر لحظه بهانه‌ جدیدی به پیامبر می‌گرفتند و این بار ‌گفتند: چرا قرآن یکجا نازل نمی‌شود؟، افزود: و این در حالی است که قرآن دارای دو نزول است؛ یکی نزول دفعی که در شب قدر بر قلب پیامبر نازل شده است و دیگری نزول تدریجی که به مناسبت‌های مختلف در طول بیست و سه سال‌ نازل شده است.

وی به تشریح آثار و دلایل نزول تدریجی قرآن پرداخت و ادامه داد: نزول تدریجی، عامل ارتباط دائمی و مستمرّ پیامبر اکرم(ص) با سرچشمه‌ وحی و مایه‌ استواری او در راه است و از سویی انجام همه‌ اوامر و ترک همه‌ نواهی یکدفعه برای عموم مردم سخت بود و سبب عُسر و حَرَج می‌شد؛ لذا قرآن به صورت تدریجی نازل شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: از دلایل نزول تدریجی این مسئله هم مطرح شده که چون هر سوره و آیه قرآن به تنهایی یک معجزه است، بنابراین نزول تدریجی آن به منزله‌ چندین معجزه‌ پی در پی و هر معجزه‌ای مایه‌ تسلّی قلب پیامبر در برابر آزار دشمنان است.

وی با بیان این که خداوند در این آیه به پیامبر تسلی و آرامش می دهد به این صورت که رهبر باید قلبی مطمئن، استوار و آرام داشته باشد. «لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ»، گفت: در پایان این آیه نیز خداوند می فرماید «وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِیلًا» یعنی آموزش و تربیت افراد باید تدریجی باشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان داشت: خداوند در آیه ۳۳ همین سوره «وَ لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناکَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِیراً، و هیچ مَثَلی (از بهانه‌ها و طعنه‌ها) برای تو نیاورند، مگر آن که پاسخ به حقّ و بهترین بیان را برای تو آوردیم» خطاب به پیامبر می فرماید حرف مخالفان، یا باطل است که ما در برابر آن برای تو سخن حقّ می‌آوریم و یا حقّ است که ما سخن بهتر و جامع‌تر از حقّ آنان برای تو بازگو می‌کنیم.

وی افزود: یکی از پیام های این آیه این است که خداوند از انبیا دفاع می‌کند و در برابر سخنان باطل کفّار، کلام حقّ را مطرح‌ می‌کند. «وَ لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناکَ بِالْحَقِّ» و گفتار و اعتراض دیگران را با کلام بهتر جواب می دهد «وَ أَحْسَنَ تَفْسِیراً».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha