جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
image-20210511110842-1.jpeg

حوزه/ مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که هر اقدام فرهنگی را می توان به سمت کسب و کار فرهنگی سوق داد، از بومی سازی چرخه شتابدهی در این مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در کرسی آموزشی تحلیلی «رسانو» که با موضوع «فعالیت فرهنگی - مذهبی در فضای مجازی با رویکرد ایجاد یک کسب و کار نوآورانه» و با همکاری مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: هر فردی می تواند یک کار فرهنگی را بر اساس علاقه و توان خود و ضرورت و اقتضای جامعه انتخاب کند و آن را انجام دهد و کار ما طلاب همین است و یک جنس فعالیت را انتخاب کرده و سعی می کنیم در آن، محتوا و شرایط کار فرهنگی و تبلیغی خود را انتخاب کنیم که تا این مرحله، «اقدام فرهنگی» گفته می شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ضمن معرفی کسب و کارهای فرهنگی تاب آور یادآور شد: اگر این اقدام یک ویژگی دیگری را داشته باشد، به آن «کسب و کارهای فرهنگی» می گویند و این ویژگی آن است که از آن اقدام، تولید محصول فرهنگی و یا ارائه خدمات فرهنگی به شکلی طراحی و در جامعه ارائه شود که با فروش محصول از محل عرضه آن به جامعه، درآمدی کسب شود که هزینه های تولید، تکثیر و عرضه آن محصول به دست آید که به آن «کسب و کارهای فرهنگی تاب آور» می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ضمن بیان تعریفی از کسب و کارهای فرهنگی و سودآور ابراز داشت: تاب آور به این معناست که هزینه های فعالیت از محل اقدام و فعالیت تأمین می شود؛ اگر این مسأله توسعه یافت و سود بیشتری داشت، کسب و کار فرهنگی سودآور گفته می شود و البته رتبه بالاتری داریم که کسب و کار فرهنگی جریان ساز می گویند که آن کسب و کارهای بزرگ وسیعی است که از سودآوری عبور کرده و به یک واقعیت بالاتر و برتر رسیده است که نمونه بارزی می شود که دیگران از آن مدل الگو برداری می کنند.

نمونه هایی از کسب و کارهای فرهنگی

وی گفت: به عنوان مثال، کتاب از دیرباز محصول فرهنگی شناخته می شود و ارزشمند است و هنوز هم جایگاه خود را دارد؛ از محل تولید کتاب (نوشتن و نویسندگی و یا چاپ اثر و فروش آن) کسب و کارهای فرهنگی انجام می شود و گاهی ممکن است اینها به صورت مرکب و در قالب مؤسسه ای صورت گیرد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: در فضای مجازی هم به این صورت است که اگر فردی اپلیکیشنی تولید کند که محتوای فرهنگی (آموزش قرآن و احکام و تفسیر و سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی) در آن عرضه شود، کار فرهنگی انجام می دهد و اگر این اپلیکیشن به گونه ای طراحی شده باشد که از آن بتوان هزینه هایش را تأمین کرد، کسب و کارهای فرهنگی گفته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اپلیکیشن «باد صبا» را نمونه ای کسب و کار فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: روش های مختلفی در خصوص کسب و کارهای فرهنگی احصا کرده ام که از جمله آنها می توان به فروش، پرداخت درون برنامه ای، تبلیغ، خدمات و سرویس های جانبی اشاره کرد که اپلیکیشن «باد صبا» نمونه ای از کسب و کار فرهنگی به حساب می آید؛ از روش های مختلف و از محل رفت و آمد مخاطبین و یا فعالیت های جانبی که در محصول شکل می گیرد، می توان درآمدهایی را کسب کرد که هزینه ها به دست آید.

برخی از خدمات تاب آور و یا سود آور

وی یادآور شد: کارهایی مثل آموزش، مشاوره، ارائه فعالیت هایی اعم از طراحی و... کسب و کار فرهنگی از جنس خدمات گفته می شود؛ وقتی محصولی تولید و تکثیر می شود، جنسش محصول است، پس تکثیر پذیری ویژگی محصول است اما در خدمات، تکثیر نیست و خدمات به صورت موردی صورت می گیرد، یعنی خدمات موردی است و فردی مراجعه می کند و مثلا پوستری طراحی می شود.

وی گفت: در خدمات، جنس کار دوطرفه است یعنی تقاضای موردی و یک ارائه خدمت به فرد متقاضی صورت می گیرد (مشاوره، دوره آموزشی و همایش علمی)، که این ها خدمات فرهنگی هستند؛ امروزه در برش خدمات هم نمونه های زیادی وجود دارد که به تاب آوری و سود آوری و حتی برخی به مجموعه های بسیار بزرگی تبدیل شده اند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یادآور شد: امروزه در جامعه ما چندین هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد وجود دارد که آموزش خیاطی، گلدوزی، گل سازی، بافتنی و آشپزی و نقاشی و... را شامل می شود؛ این آموزش ها به صورت آزاد طی می شود و جنس کارشان خدمات است و تمام اینها تاب آور و خیلی از آنها هم سود آور هستند، یعنی از محل ارائه و عرضه خدمت، از مشتری خود پول دریافت می کنند.

تمایل و استقبال مردم نسبت به دریافت خدمات فرهنگی - مذهبی

حجت الاسلام والمسلمین قطبی به استقبال دریافت خدمات فرهنگی و مذهبی از سوی مردم پرداخت و ابراز داشت: در شرایطی فعلی در جامعه ما خدمات زیادی وجود دارد که جنس کار آن خدمات فرهنگی، مذهبی و دینی است و در عین حال مردم و خدمت گیرنده حاضر هستند که برای آن هزینه کنند و ارائه دهنده خدمت هم از این طریق کسب و کارش را اداره می کند.

وی گفت: به عنوان مثال، تعداد زیادی مدارس غیر انتفاعی دینی و حتی خیلی از اینها توسط طلبه ها در شهرهای مختلفی از جمله مشهد، اصفهان، تهران، قم تأسیس شده است؛ مردم برای این که فرزندشان در این گونه مدارس تحصیل کند، صف می کشند چرا که می بینند هم کار آموزشی مدارس حتی با کیفیت بهتر در این مدارس اتفاق می افتد و هم فضای مذهبی، اخلاقی و فرهنگی حاکم است؛ این جنس کارها، کارهایی می شود که خدمات فرهنگی کسب و کارانه بوده و کار ارزشمندی است.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: باید با یکدیگر فکر کرده و روش های تازه تری را پیدا کنیم که بتوانیم موضوعات دیگر دینی را هم با این نحو ارائه کنیم که مخاطب برای آن هزینه کند؛ این مسأله، بدین معنا نیست که مخاطب را از یک کار دینی محروم کرده ایم؛ اتفاقاٌ اگر در جوامعی که مخاطب ما توان پرداخت هزینه دارد، کار را با هزینه مخاطب پیش ببریم، حمایت های فرهنگی که از محل بودجه های دولتی یا خیرین و واقفین هست، به سمت مناطق محروم سوق پیدا می کند و کمک بزرگ تری به مناطق محروم است که راه اندازی کسب و کار فرهنگی نه تنها ضرری نمی رساند، بلکه سبب می شود که مناطق محروم انتفاع بیشتری ببرند.

پذیرش ایده های نو در مراکز رشد و نوآوری و پارک های فناوری

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: وقتی که می خواهیم به یک خدمت خوبی برسیم که بتواند بار فرهنگی و ارزشی را حفظ کند یعنی به سمت صرفاً درآمدزایی نرود، باید به گونه ای ارائه شود که شکل کسب و کاری پیدا کند و تاب آور باشد و خود بنیاد درآمدی کسب کند که نیاز به درآمدهای بیرونی نداشته باشد و در صورت نیاز، قوام اولیه اش را از محل درآمد های خود تأمین کند.

وی به مراکز پذیرنده ایده های نو اشاره کرد و یادآور شد: امروزه مراکزی در سطح دنیا و در کشور ما به خوبی توسعه پیدا کرده است و به عنوان مرکز رشد، مرکز نوآوری، مرکز خلاقیت، شتاب دهنده و پارک فناوری تأسیس شده اند که قاعده اصلی کارشان شبیه به هم است؛ این مراکز کارشان این است که کسی که یک ایده نو و جدید و طرحی دارد که می تواند هم بار ارزشی خود را حفظ کند (یعنی اقدام فرهنگی محسوب شود) و هم می تواند به تدریج به کسب و کار تاب آور تبدیل شود، چنین ایده پردازی را در آن مرکز پذیرش می کنند.

بوم کسب و کار چیست؟

وی با اشاره به امکاناتی که در مراکز پذیرنده ایده ارائه می شود، گفت: در مراکز ذکر شده، خدماتی به ایده پرداز داده می شود که بتواند ایده اش را به نتیجه برساند که از جمله این خدمات اولیه می توان به آموزش، مشاوره، راهبر و منتور، امکانات اولیه (اعم از اینترنت و...)، اشاره کرد؛ این امکانات در اختیار تیم ایده ها قرار می گیرد تا چنین تیم ایده هایی بتوانند ایده خود را بارور کنند و به تدریج پیش ببرند؛ البته این کار، مدل مشخص و چرخه شتابدهی دارد که از طریق خدماتی که ارائه می شود، ایده پرداز می تواند مدل کسب و کار خود را تنظیم کند و در آن مدل باید سؤالاتی را پاسخ دهد که در قالب یک الگوریتم به هم پیوسته نشان می دهد که هم جنبه فرهنگی و هم جنبه درآمدی این کسب و کار حفظ می شود که به این کار، «بوم کسب و کار یا مدل کسب و کار» گفته می شود.

فرآیند طراحی بیزینس پلن تیم‌ایده ها تا تبدیل شدن به شرکت خلاق

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در تعریف نقشه راه کسب و کار یادآور شد: پس از تأیید مدل کسب و کار توسط داوران، تیم ایده وارد مرحله دوم می شود و نقشه راه تجاری اش را می نویسد؛ برای تهیه نقشه راه تجاری یا بیزینس پلن نه صرفاً راه های درآمدی را، بلکه تیم ایده تمام پروژه را بنویسد که نحوه تولید محتوا و روش ها و مقدار هزینه مشخص باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی در خصوص شرکت خلاق ابراز داشت: پس از مشخص شدن نقشه راه تجاری، تیم ایده فرآیند مشاوره و آموزش و منتورینگ و خدمات را در اختیار می گیرد تا این کار انجام شود و سپس، وارد میدان می شود؛ اگر محصول است، نمونه اولیه تولید می کند و اگر خدمت است، بلوک کوچکی در محیطی انتخاب می کند و خدمت خود را ارائه و بازخورد گیری می کند و نقص ها برطرف و به تدریج در قالب یک شرکت رسمی فرهنگی آماده می شود (که به اصطلاح شرکت خلاق گفته می شود)، تا بتواند این کار را در جامعه پیش ببرد و این فرایند را مدیریت کند.

وی ضمن تبیین چرخه شتابدهی گفت: این کریدور یا دالانی که یک تیم ایده وارد می شود و خدمات علمی، آموزشی، فرهنگی، مشاوره ای و منتورینگ را دریافت می کند و قدم به قدم پیش می رود تا به هسته فناور و سپس به واحد فناور و در مرحله بعدی به شرکت خلاق تبدیل شود، «چرخه شتابدهی» گفته می شود که در پارک های فناوری و مراکز رشد به شکل های مختلفی این مسأله را مستقر کرده اند.

بومی سازی چرخه شتابدهی در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق/ رایگان بودن خدمات این مرکز

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق از بومی سازی چرخه شتابدهی در این مرکز خبر داد و افزود: در این مرکز، چرخه شتابدهی را به تناسب با ایده های مذهبی ـ فرهنگی و به تناسب موقعیت اجتماعی طلاب که جنس کار آموزشی و نحوه فعالیت هایشان متفاوت است، چرخه شتابدهی را بومی سازی کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به رایگان بودن خدمات مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: تمام این خدمات برای تیم ایده رایگان است، به شرطی که بتواند روی زمان بندی و جدولی که تنظیم کرده ایم، مسیر را طی کند و پیش برود؛ اگر نتواند این مسیر را پیش ببرد، محروم خواهد شد؛ در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق این خدمات پیش بینی شده و برای همه کسانی که ایده های ارزشمندی دارند، ارائه می شود.

شرایط لازم جهت پذیرش ایده در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

وی با بیان این که صِرف یک ایده در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پذیرش نمی شود، یادآور شد: طبعاً هر ایده ای که صرفاً می تواند یک خدمات فرهنگی باشد، در چنین مراکزی پذیرش نمی شود؛ ایده باید قابلیت های خاصی را داشته باشد تا بتواند در این مراکز پذیرش شود که این مرکز، سه شرط اصلی برای پذیرش ایده ها را دارد که داوری می شود و اگر این شاخص ها بتواند امتیاز اولیه را کسب کند، آن تیم ایده را پذیرش می کنیم و خدمات خود را ارائه می کنیم.

وی، جنس کار فرهنگی را شاخص اول جهت پذیرش تیم ایده ها در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق برشمرد و گفت: شرط اول جهت پذیرش تیم ایده ها در این مرکز آن است که ایده در مدار فعالیت های فرهنگی باشد و یک ارزش فرهنگی را در جامعه ترویج دهد؛ البته فرهنگ دامنه وسیعی دارد که اگر به سایت این مرکز مراجعه کنید، ۲۷ محوری که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان عرصه های خلاق مشخص کرده است، وجود دارد که برخی از این محورها برای مرکز مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق اولویت ندارد، بلکه بخش هایی که جنس کار فرهنگی را داراست و به تیپ کارهای ترویجی و تبلیغی که مأموریت داریم، مرتبط باشد، شاخص اول است.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ضمن تبیین دومین شاخصه پذیرش تیم ایده در این مرکز، به آموزش های موجود در اپلیکیشن فانوس اشاره کرد و یادآور شد: شاخصه دوم آن است که این ایده باید نوآورانه باشد و یک وجه تمایزی در ایده ای که می خواهیم انجام دهیم و به کسب و کاری که می خواهیم برسیم، با کسب و کارهای موجود تمایزی داشته باشد؛ با مراجعه به اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس که محصول این مرکز است، می توانید آموزش های زیادی را که به صورت رایگان عرضه شده، فرابگیرید که وجوه تمایز کسب و کارها در این اپلیکیشن بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز داشت: وجوه تمایز در کسب و کارها برای پذیرش تیم ایده این است که اگر ایده نظر یک مقداری نسبت به ایده های موجود و مشابه های خود تفاوت(نوآوری، ابداع و خلاق) داشته باشد که این نوآوری ممکن است که از جنس بهبود بخش یا توسعه ای و یا ابداعی باشد.

وی با اشاره به این که امروز نوآوری را با روش های ساده ای می توان به وجود آورد، گفت: به عنوان مثال، در گذشته فروشگاه های کتاب در خیابان ها بود و اگر امروزه فردی فروشگاه کتاب دیجیتالی را راه اندازی کند که در آن یک سری امکانات خوبی را فراهم کرده باشد که افراد از همه جای کشور بتوانند کتب و فهرست آن را ببینند و در صورت تمایل، خریداری کنند، یک نوآوری است.

هر اقدام فرهنگی را می توان به سمت کسب و کار فرهنگی سوق داد

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که سومین شاخص در پذیرش تیم ایده ها در این مرکز، آن است که ایده باید قابلیت داشته باشد که به یک کسب و کار فرهنگی تبدیل شود، افزود: در این ایده باید بتوان روش هایی را پیاده کرد که فعالیت بتواند روی پای خود بایستد؛ هر اقدام فرهنگی را می توان به سمت کسب و کار فرهنگی برد، یعنی ایده پرداز از محل ارائه محصول یا خدمت بتواند درآمد کسب کند و هزینه های خود را به دست بیاورد. 

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: ایده ای که بتواند فرهنگی و نوآورانه و قابلیت تبدیل به کسب و کار (به معنای کسب درآمد از محل خود) را داشته باشد، ایده ای است که در مرکزی مثل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پذیرفته می شود.

هزینه های کار فرهنگی از خود فعالیت کسب شود

وی با بیان این که هر فردی به یک محور فرهنگی علاقه دارد، یادآور شد: جنس کاری که می خواهید انجام دهید را با این زاویه بنگرید که کار فرهنگی را به گونه ای انجام دهید که بتواند هزینه اش را از محل خود تأمین کند و اگر کمکی از سوی خیّر و یا نهادی ارائه شد، کار را بیشتر توسعه دهید و گرنه حداقل آن شاکله اولیه کار زمین نمانده است و نیازی به پشتوانه های بیرونی ندارد.

فعالیت های جانبی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

وی گفت: در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یک سری فعالیت های جانبی داریم که در قالب رویدادها، وبینارها، سمینارها و ... انجام می شود و با عضویت در مسیرهای ارتباطی این مرکز در فضای مجازی اعم از سایت، ایتا، اینستاگرام با این فعالیت ها آشنا شوید.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به معرفی اپلیکیشن فانوس پرداخت و یادآور شد: در مدرسه فناوری فانوس، آموزش های زیادی را تولید کرده ایم که بخش زیادی از آنها تولیدی این مرکز است، یعنی با رویکرد بومی سازی در حوزه علمیه تولید کرده ایم و بخش دیگر آن، تأمینی است که به مرور افزایش خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ضمن تبیین اهمیت فضای مجازی، با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: فضای مجازی، فضای بسیار بزرگ و با عظمتی است که مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) تعابیر زیادی در باب فضای مجازی دارند که فرمودند «فضای مجازی به بزرگی انقلاب اسلامی است» و یا در جای دیگر فرمودند «اگر مسؤولیت رهبری را نداشتم، مسؤول فضای مجازی می شدم».

ضرورت ورود و فعالیت طلاب در فضای مجازی

وی به ضرورت فعالیت در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: نباید میدان فضای مجازی را خالی گذاشت، به ویژه ما طلاب به شدت وظیفه داریم که با این فضا آشنا شویم و یاد بگیریم و در این فضای کار کنیم، به ویژه اگر بتوانیم جنس کارمان را کسب و کاری ببینیم که نیازی به حمایت های بیرونی و سازمان ها نداشته باشیم؛ واقعیت این است که بودجه های فرهنگی رو به افول است و با توجه به وضعیت نفت و تحریم ها، آن مقداری هم که وجود دارد، شاید در آینده کم شود و آن مقدار موجود به سمت مناطق محروم و کارهای بر زمین مانده ای که نمی توان به سبک کسب و کار انجام داد، برود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که عمده کارهای فضای مجازی را می توان در قالب کسب و کار انجام داد، افزود: اقدامات فرهنگی در فضای مجازی می تواند درآمدزا و یا حداقل تاب آور باشد؛ پبشنهاد می شود که به این جنس کارها فکر کنید و حتی شاید دغدغه تان این باشد که به درس و بحثتان هم برسید که باید هم همینطور باشد، اگر بتوانید ایده خوبی را راه اندازی کنید، به تدریج می توانید این ایده را به مؤسسه تبدیل کنید که در این صورت، اشتغال زایی و کارآفرینی انجام داده اید و اگر بتوانید دو سه محصول را به تاب آوری برسانید، ترویج می شود.

گستردگی بهره مندی مخاطبان محتوای دینی ارائه شده در فضای دیجیتال

حجت الاسلام والمسلمین قطبی به استقبال مردم از محتوای دینی موجود در فضای دیجیتال اشاره کرد و اظهار داشت: اپلیکیشن هایی وجود دارند که بر روی چند ده یا چند صد هزار تلفن همراه نصب شده اند؛ همچنین در حال حاضر چند تیم‌ایده فعال در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق حضور دارند که اپلیکیشن آنها ۷۰ هزار یا ۱۰۰ هزار نصب دارند؛ این که فردی اپلیکیشنی تولید کند که قرآن را به کودک و نوجوان آموزش دهد و ۴۰ هزار نفر نصب کرده باشند، اگر ۱۰ درصد از این مقدار هم قرآن را یاد بگیرند، چهار هزار نفر می شوند که یاد دادن قرآن به این مقدار نفر ثواب عظیم و ارزش خوب تبلیغی دارد.

وی یادآور شد: اگر یک طلبه در روستایی حضور پیدا کند، نمی تواند به این تعداد نفر قرآن آموزش دهد و نیاز به چند سال فعالیت است، هر چند که آموزش حضوری ارزش خاصی دارد، اما منافاتی ندارد و می توان اپلیکیشن را راه اندازی کرد و کسانی که دسترسی به کلاس حضوری ندارند، استفاده می کنند و کار حضوری هم در قالب مراکز آموزشی قابل انجام است؛ این محصول می تواند مخاطبین حضوری ما را هم جذب کند؛ گاهی محصول و خدمت در هر تنیده می شود و به عنوان محصول مرکب ارائه می گردد.

تغییر نگاه و همت و تلاش لازمه تحول در فعالیت های تبلیغی

وی در خصوص ظرفیت فضای مجازی گفت: در فضای مجازی کارهای زیادی می توان انجام داد و مخاطبین زیادی را رصد کرد و پوشش داد و به آنها کمک فرهنگی کرد که بسیاری از این ها در فضاهای عمومی با آنها ارتباط نداریم و نمی توانیم آنها را پیدا کنیم اما در فضای مجازی با تولید یک نرم افزار و بارگذاری در مارکت ها، تمام مخاطبین در سراسر دنیا می توانند استفاده کنند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یادآور شد: کافیست نگاهمان را تغییر دهیم و همت و تلاش کنیم و خدا نیز یاری می کند و توفیقات زیادی می تواند نصیب ما شود.

نیاز مبرم مخاطبین به کارهای دینی و حضور یک طلبه به ویژه در فضای مجازی

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به این که امروز مخاطبین به ویژه در فضای مجازی به شدت به کارهای دینی و حضور یک طلبه نیاز دارند، ابراز داشت: باید در فضای مجازی ورود کرده و با نام و نشان و با افتخار کار تبلیغی و طلبگی کنیم و پاسخ به سؤالات شرعی و شبهات دهیم و بیان معارف داشته باشیم و در عرصه سبک زندگی تبلیغ کنیم.

خدمات مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در سطح ملی ارائه می شود

وی گفت: خدماتی که در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق فراهم شده، در اختیار همه طلاب است و این مرکز، نشان ملی را داراست و به سراسر کشور خدمات را ارائه می دهیم، البته در شهرهایی غیر از قم، اصفهان و مشهد که حضور نداریم، ناچاریم به صورت مجازی خدمات ارائه دهیم.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق درباره صدور اعتبارنامه شرکت خلاق افزود: اگر کسانی هستند که در حال حاضر مؤسسه و شرکت دارند و به درآمد و کار فرهنگی رسیده اند، می توانند تقاضای شرکت خلاق شدن خود را ثبت کنند و پس از داوری در این مرکز، اعتبارنامه شرکت خلاق چنین مرکزی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعطا می شود.

ارائه حدود ۴۰ خدمت به شرکت های خلاق

حجت الاسلام والمسلمین قطبی به برخی خدمات اختصاص یافته به شرکت های خلاق پرداخت و اظهار داشت: حدود ۴۰ خدمت ویژه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت خلاق داده می شود و از جمله این خدمات می توان به گذراندن خدمت سربازی بنیانگذار شرکت دریافت کننده اعتبارنامه در شرکت خود، معافیت های مالیاتی، معافیت های گمرکی، خدمات تبادل بین المللی، فروش محصول و... اشاره کرد.

وی یادآور شد: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق این افتخار را دارد که یکی از کارگزاران رسمی داوری شرکت های خلاق در سطح کشور است و بیشترین تمرکز خود را بر روی شرکت های فرهنگی - مذهبی گذاشته ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha