پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید مسعود مرتضوی

حوزه/ مسئول قرارگاه کلام معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، حضور بزرگان و متخصصان کلام و اعتقادات در ترکیب کارآمد اعضای قرارگاه کلام را نوید بخش، توسعه هر چه بیشتر ایده های اعتقادی و کلامی در حوزه علمیه خراسان دانست.

حجت الاسلام سید مسعود مرتضوی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد، با اشاره به برخی از تعابیر مهم مقام معظم رهبری در ضرورت و اهمیت کلام به جمله ای از ایشان اشاره کرد که می فرمایند: عیب دوم: عدم گسترش کافی و لازم علم کلام است که این، حقیقتاً فاجعه است؛ از این بالاتر و تلخ‌تر، فراموش‌شدن کلام است! حوزه اسلام و حوزه علمیه اهل‌البیت (ع)، در درجه اول، حوزه کلام و بعد حوزه فقه بود و بزرگان فقهای ما جزء متکلمان بودند؛ شما نگاه کنید [و ببینید] در حوزه‌های ما، کلام منسوخ است؛ در حالی که امروز بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است.

مسئول قرارگاه کلام معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان افزود: یکی از آسیب های جدی در دوران معاصر، عدم اهتمام کافی به مباحث دانشی علم کلام است که این امر در ابعاد برنامه گذاری و سیاست گذاری کلان، توجه اساتید و طلاب و اهتمام کافی پژوهشگران و محققان، قابل بررسی است.

حجت الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه بر اساس دغدغه اعضای شورای عالی و تدبیر مدیریت حوزه علمیه خراسان، قرارگاه کلام با هدف ورود متخصصان کلام و اعتقادات در برنامه ریزی و سیاست گذاری مباحث تخصصی و دانشی کلام در اواخر سال ۹۸ شکل گرفت، گفت: آمایش اساتید، طلاب، رشته ها و موسسات کلامی و اعتقادی و آشنایی با ظرفیت های متعدد این حوزه از اولین اولویت ها و اقدامات قرارگاه کلام است که این پروژه در سال ۱۴۰۰ با دعوت از و ارتباط با مدیران و مسئولان مدارس در حال پیگیری و اجراست.‬

آسیب شناسی متون اعتقادی سطح یک و ارائه راهکارهای موثر، سطح بندی و دانش افزایی اساتید کلام، ترسیم درخت واره رشته ها و دانش های کلام نیز از جمله پروژه هایی است که به گفته حجت الاسلام مرتضوی در پایگاه ها و جلسات شورای علمی قرارگاه کلام در حال پیگیری و برنامه ریزی می باشد.

وی از ارتباط مثبت قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان با انجمن کلام حوزه علمیه قم در کنار ارتباطات بین المللی مناسب گفت و آن را نوید بخش حرکت های مهم ملی و فراملی در آینده نزدیک دانست که در سال های پیش رو به عنوان برنامه کوتاه مدت و میان مدت طراحی شده است.

مسئول قرارگاه کلام معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان تاکید بر دانش محوری و استفاده از متخصصان کلام و همچنین رویکرد اعتدال در مباحث کلام و فلسفه به عنوان اصل مهم قرارگاه کلام در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد مباحث علمی در حوزه علمیه و فراهم نمودن هر چه بیشر فضا برای اجرای هرچه بهتر مباحثه و مناظره های کارآمد و علمی باشیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha