دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ آیین افتتاحیه سلسله جلسات «خوزستان دروازه ورود تشییع و صدور فرهنگی انقلاب…

حوزه/ حجت‌الاسلام تاجگردون، با بیان اینکه حوزه علمیه اهواز و خوزستان در کنار حوزه علمیه کوفه و قم در سده دوم و سوم هجری فعالیت بسیار چشم‌گیر و اثرگذاری داشته است، گفت: شیعه پژوهان از این مساله در تاریخ تشیع تقریباً غفلت کرده‌اند که میراث گران‌بهای علمی محدثان اهوازی منبع مهم علما در طول تاریخ بوده و لازم است به یک اقلیم فرهنگی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید مجتبی تاجگردون، مسئول دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان، در آیین افتتاحیه سلسله جلسات «خوزستان دروازه ورود تشییع و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی» اظهارداشت: سلسله جلساتی در دفتر امور بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان با چندین جلسه اندیشه ورزی و گفتگوهای مکرر و متعدد تحت عنوان "خوزستان دروازه ورود تشیع و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی" برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان این‌که بنا نیست انقلاب اسلامی را با صدور نظامی و استثماری صادر کنیم، ادامه داد: می‌خواهیم صدور انقلاب اسلامی با رویکرد تبیین اندیشه‌ها و فرهنگی باشد.

حجت‌الاسلام تاجگردون با اشاره به این‌که این جلسات از سه بخش دنبال می‌شود، ادامه داد: بخش اول بررسی همه‌جانبه ظرفیت‌های بین‌المللی و توان تعامل با کشورهای زمینه‌دار در خوزستان است که سه جلسه اول به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

مسئول دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان، "بررسی علمی و پژوهشی گزاره‌های قابل ارائه حوزه علمیه و نظام اسلامی" را بخش دوم این سلسله جلسات برشمرد و افزود: این گزاره‌ها از جنس حکمت مورد اشاره امام تا امتداد امام است که این بخش در سه جلسه سمیناری و همایشی و فراخوان مقاله و داوری هم خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که بخش سوم، بخش راهکارها و عملیات ارتباطی بین دو بخش اول و دوم است، عنوان کرد: این بخش به عبارتی فرآیند صدور فرهنگی توسط جبهه علمی خوزستان است و با تمام توان و قوا در خدمت علوم و گزاره‌های قابل ارائه به کشورهای مدنظر است.

مسئول دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان با اشاره به این‌که اولین ظرفیت بین‌المللی موجود در خوزستان شخصیت گران‌قدر آیت الله موسوی جزایری است، خاطرنشان کرد: فقیه بزرگوار و سرسلسله خدمات و برکات علمی و اجتماعی حوزه‌های علمیه و مساجد خوزستان است.

وی، به حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان به‌عنوان دیگر ظرفیت بین‌الملل اشاره و گفت: امام جمعه اهواز منشأ آثار فراوان در مدت محدود حضور در مرکز استان بودند.

حجت‌الاسلام تاجگردون، با بیان این‌که سردار شاهوارپور، دیگر ظرفیت استان خوزستان هستند، ادامه داد: دانشنامه دکتری ایشان در موضوع بین‌الملل در دانشگاه دفاع ملی در حال دفاع است که او هم از ظرفیت‌های بالفعل و آماده بین‌الملل خوزستان هستند.

مسئول دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان، به حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور به‌عنوان دیگر ظرفیت بین‌الملل اشاره و اظهارداشت: حوزه علمیه اهواز مدرسه‌ای بزرگ در جریان شیعه و مغفول بوده که نمایندگان قدرتمند و مشهوری را در تاریخ فقه و حدیث داشته است.

وی با اشاره به مهاجرت علمای بزرگ شیعه از اهواز به قم و بالعکس، خاطرنشان کرد: دو خاندان آل مهزیار اهوازی در حوزه اهواز اشعریان قمی در حوزه قم ارتباط علمی تنگاتنگی با هم در راستای گسترش مکتب پر نور تشیع اهل‌بیت(ع) داشتند.

حجت‌الاسلام تاجگردون با بیان این‌که رگه‌های وجود تشیع در اهواز و خوزستان در قرن اول هجری بوده و رشد و توسعه کمی و کیفی تشیع و علما در قرن دوم هجری است، گفت: موقعیت جغرافیایی، درگیری با تحولات سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و مهاجرت قبائل و سادات و عشایر، حضور صاحب منظران و وزیران در اهواز از جمله دلایل رشد است.

وی با اشاره به تاریخ پویای تشیع در خوزستان گفت: در یک هماهنگی و مراوده دوجانبه علمی در قم بین خصوصاً دو خاندان مهزیار و اشعریان قم توانست در حفظ و تعمیق تشیع در ایران اثرگذاری باشد.

حجت‌الاسلام تاجگردون، با بیان اینکه حوزه علمیه اهواز و خوزستان در کنار حوزه علمیه کوفه و قم در سده دوم و سوم هجری فعالیت بسیار چشم‌گیر و اثرگذاری داشته است، خاطرنشان کرد: شیعه پژوهان از این مساله در تاریخ تشیع تقریباً غفلت کرده‌اند که میراث گران‌بهای علمی محدثان اهوازی منبع مهم علما در طول تاریخ بوده و لازم است به یک اقلیم فرهنگی تبدیل شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha