شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ آیین افتتاحیه سلسله جلسات «خوزستان دروازه ورود تشییع و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی»

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد گفت: روحانیونی که می‌خواهند در تراز انقلاب اسلامی باشند اول باید بنیه علمی خودشان را تقویت کنند که بتوانند علوم اهل‌بیت(ع) را به سایر کشورها منتقل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدنبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در آیین افتتاحیه سلسله جلسات «خوزستان دروازه ورود تشییع و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی» با گرامیداشت یاد و خاطره هفته دولت، اظهارداشت: اگر چیزی بخواهد گفتمان شود، به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید در کوی و برزن مورد توجه قرار گرفته و سکه رایج بازار شود.

وی با اشاره به آیه قرآنی «بَلْ هُوَ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ فِی صُدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا یَجْحَدُ بِآیَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ» گفت: در روایات ائمه اطهار حامل اسرار و کتاب الهی هستند و همه اسرار قرآن کریم در محضر این انفاس مقدسه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فرد، با بیان این‌که روحی که در وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) دمیدند، نور الهی است، گفت: خداوند متعال به هرکسی این علم را نمی‌دهد. یک طلبه در تراز انقلاب اسلامی کار قمر و ماه را انجام می‌دهد، ماه همواره نور را می‌گیرد و به غیر می‌رساند.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان عنوان کرد: کار اهل علم نیز این است که علم را از اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) می‌گیرند و به دیگران منتقل‌ می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که طالبین علم و علمای بزرگوار باید همانند قمر به ایفای نقش بپردازند، ادامه داد: اگر انسان بر اوامر و نواهی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) مراقبت کند، خداوند به او حقایق را می‌دهد.

امام جمعه اهواز، با اشاره به این‌که امام معصوم(ع) زمین حاصلخیزی است که از باران معارف الهی و علم امام بر قلب انسان‌های مؤمن نازل و عنایت می‌شود، گفت: در زیارت جامعه کبیره هست که طلاب باید محتمل علم امام باشند به این معنا که به امام وصل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فرد با توصیه طلاب به مطالعه روایات جهت کسب علم، گفت: وقتی انسان استمرار در مطالعه روایات را در برنامه خود قرار دهد در نهایت یک روایت وجود انسان را نورانی می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان تأکید کرد: روحانیون و علمایی که می‌خواهند در تراز انقلاب اسلامی باشند اول باید بنیه علمی خودشان را تقویت کنند که بتوانند علوم اهل‌بیت(ع) را به سایر کشورها منتقل کند.

وی با اشاره به این‌که بعد از انقلاب اسلامی ظرفیت حاکمیت و حکومت در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گرفت، ادامه داد: طبیعتاً مأموریت‌ها متفاوت می‌شود و امام تنها نبود که در انقلاب اسلامی نقش دارد بلکه حوزه‌های علمیه سابق و علما نیز بستر را برای انقلاب فراهم کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فرد، با بیان این‌که رسالت حوزه‌های علمیه بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی و غیرانقلابی بودن دو مأموریت مهم است، خاطرنشان کرد: نخستین رسالت حوزه‌های بر دوش خود ما است که باید به آن توجه کرد و دوم نیز انقلاب اسلامی چه هدفی را دنبال می‌کند.

امام جمعه اهواز، با اشاره به این‌که مبارزه دوره معاصر، مبارزه‌ای تنگاتنگ است که عرصه جدیدی را برای حوزه‌های علمیه ایجاد کرد، ادامه داد: امروزه قرن مدرن در اسلام نفوذ کرده و همه جلوه‌های زندگی ما را مبتنی بر فرهنگ خودش شکل داده است.

وی با بیان این‌که تمدن غرب صرفاً جوراب نازک پوشیدن، موهای افشان و عریان کردن نیست، افزود: تمدن غرب اخلاق و مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی غرب است که به دنبال این هستند زندگی بشریت را متأثر از این فرهنگ کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی در برابر تمدن غرب باید مأموریت جدید برای خود تعریف کند، اظهارداشت: امام عظیم‌الشأن نظامی مبتنی بر پایه ولایت‌فقیه برپا کردند که بتواند جامعه شیعی ما را تحت تأثیر قرار دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فرد با بیان اینکه "استغنا و بی‌نیازی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی جامعه دینی" رسالت امروزی روحانیت در شرایط کنونی جامعه است، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که از اصحاب اهل‌بیت(ع) باشد و در دین تفقد نداشته باشد خیری در او نیست.

امام جمعه اهواز، "کار اجتهادی قوی، عمیق و پرحجم در معارف دینی" لازمه غنی شدن برشمرد و بیان کرد: وظیفه ما طلبه‌ها در عصر انقلاب که بخواهیم در این امر مهم نقش ایفا کنیم، اتمام حجت بر جهانیان، با صدور فرهنگی انقلاب است.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، به اهمیت یادآوری مهارت‌های آموزشی و پژوهشی برای طلاب و روحانیت اشاره کرد و گفت: امروزه حدود ۴۰۰ رشته تخصصی وجود دارد که نتیجه تفکر مقام معظم رهبری است که برای مدیریت موفق حوزه‌های علمیه کاملاً برنامه‌ریزی کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فرد به‌ضرورت فراگیری مهارت‌های سخنوری، گفتگو و مناظره، نویسندگی، مطالعه حرفه‌ای و فیش‌برداری اشاره و اظهارداشت: باید همچون علمای بزرگی نظیر امام عظیم‌الشأن، مقام معظم رهبری، آیت‌الله مکارم، مصباح یزدی، جوادی آملی در استان خوزستان نیرو تربیت کرد؛ البته لازمه آن برنامه‌ریزی جامع برای حوزه علمیه در تراز انقلاب است.

انتهای پیام./۱۰۱۲۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha