پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بانک

حوزه/ در ادامه سلسله نشست های تخصصی بانکداری اسلامی موضوع ربا و دیرکرد بانکی مورد بحث و بررسی صاحب نظران قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، عصر دوشنبه در ادامه سلسله نشست های تخصصی بانکداری اسلامی که در بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره) شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه آیت الله حائری هنگامی که به قم برگشتند یکی از دغدغه های ایشان موضوع بانکداری بود، اظهار کرد: ایشان می فرمودند این خشکسالی ها طبیعی نیست و چه موقع قرار است بساط ربا در جامعه جمع شود؟

مدیر حوزه علمیه استان فارس تصریح کرد: اگر مسئله اقتصاد مردم پاک نشود هزار و یک مصیبت به دنبال آن خواهد آمد که یکی از آن ها عدم شناخت حق خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار مهم است، چراکه اگر جامعه درگیر آن شد فساد اخلاقی و سیاسی هم شایع می شود و نا امنی نیز به دنبال آن خواهد آمد.

نفی اقتصاد اسلامی با ادبیات سکولار

استوار میمندی با بیان اینکه ادبیات برخی از افرادی که اقتصاد اسلامی را نفی می کنند ادبیات سکولار است، افزود: آنها می گویند در کجای قرآن و روایات روش کنترل تورم آمده است؟ در پاسخ به این افراد باید گفت در کجای قرآن آمده است که سگ نجس است؟ مگر قرار است هر چیزی با همه جزئیاتش در قرآن و روایات بیاید؟.

به گفته مدیر حوزه علمیه استان فارس بدون مدل و ساختار مرتبط نمی توان جامعه را اداره کرد، لذا باید اندیشه ها تصحیح شود؛ یک حوزه علوم تجربی و یک حوزه علوم انسانی وجود دارد که این دو باید تفکیک شود، در حوزه علوم انسانی ریل گذاری حرکت بشر صورت می گیرد که راه بشر به سوی سعادت را ترسیم می‌کند.

وی اضافه کرد: اقتصاد با هدایت بشر ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ اسلام در علوم تجربی نیز یک اصولی را ترسیم کرده است، اصول تطبیق علوم تجربی در جامعه با اسلام است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس خاطرنشان کرد: حوزه آمادگی فعالیت مقدماتی بر بحث اقتصاد اسلامی را دارد تا در ادامه به مسائل مهم آن پرداخته شود.

تجرد: بسیاری از بانک های کشور اسلامی نیستند

حجت الاسلام مجدالدین تجرد، عضو جامعه روحانیت شیراز نیز در این نشست اظهار کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه به  سبب ربا است.

وی اضافه کرد: باید به دیرکردها در بانک ها یک سر و سامانی داد، باید تعارف ها را کنار گذاشت، بسیاری از بانک ها اسلامی نیستند و این یک عیب بزرگ برای جمهوری اسلامی است.

استاد حوزه با بیان اینکه باید مخالفت خود را در خصوص دیرکرد و ربا در بانک ها اعلام کرد، بیان داشت: طلاب در این موضوع پیش قدم شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی مدعی اسلام ناب است، از این رو باید بر روی این موضوع تاکید ویژه ای داشته باشیم.

کلانتری: از مسئولان مطالبه گری شود

در ادامه این نشست، حجت الاسلام کلانتری، از اساتید حوزه هم با اشاره به اینکه فلسفه برگزاری این گونه جلسات گلایه مندی نیست، بلکه باید نظرات را جمع بندی و ارائه و عملیاتی کرد، گفت: باید در بعد علمی و نظری راهکار علمی ارائه کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید نشست های علمی در خصوص بانکداری اسلامی را بیشتر برگزار کرد، افزود: باید به شیوه بمب باران اطلاعاتی از مسئولان مطالبه کرد.

دباغ: روحانیون روشنگری کنند

دباغ، مسئول رسانه موسسه «نه به ربا» نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: در بحث ربا جلساتی را برگزار کرده ایم  و نتیجه آن شد که باید مطالبه گری شکل بگیرد، همچنین از ظرفیت های روحانیونی که تریبون در اختیار دارند در این خصوص استفاده کرد.

به گفته دباغ تاکنون در بخش تولید محتوا پادکست های بسیاری تولید شده است.

کراری: گفتمان استدلالی ایجاد شود

حجت الاسلام علی حسین کراری، معاون پژوهش حوزه علمیه فارس هم در این نشست گفت: توجه به آیات قرآن و تبیین در جامعه می تواند کمک شایانی به اقدام علیه موضوع ربا کند.

وی عنوان کرد: اگر می خواهیم در مبارزه با ربا پیشبرد داشته باشیم باید گفتمان همراه با استدلال داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    کشورهای اسلامی باید نظام مقدس جمهوری اسلامی را الگوی بانکداری اسلامی قرار دهند
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      خدا نکنه. قبل از الگو دهی ، اصلاح ضروریست.