پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سوزنچی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی، زمان شناسی را یکی از لوازم آسیب شناسی دقیق برشمرد و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در عصر امام حسن مجتبی علیه السلام حفظ دماء مسلمین مهمتر از امر به معروف و نهی از منکر می شود و در زمان امام حسین علیه السلام بالعکس است؛ پس باید زمانه و شرایط اقدام را بشناسیم و متناسب با آن تصمیم بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در چهارمین جلسه مدرسه تابستانی شبهه پژوهی عاشورا تا اربعین که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد در موضوع «نقد مکاتب با گرایش های سکولار و صوفیانه در سبک عزاداری» گفت: اساساً دینداری به دلیل حساسیت های آن با موضوع آسیب شناسی گره می خورد.

وی افزود: گاهی خود آسیب شناسی دچار آسیب هایی می شود؛ باید مراقب باشیم به اسم آسیب شناسی، خودمان دچار آسیب نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی خاطرنشان کرد: باید به لحاظ محتوایی بررسی کرد آنچه به عنوان آسیب مطرح می گردد در واقع نیز آسیب است؟

وی در آسیب شناسی های دینی توجه به موضوع «مراتب دین» را لازم دانست و گفت: سطح درک و معرفت دینی افراد مختلف با همدیگر متفاوت است و باید این را در آسیب شناسی ها لحاظ کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام تصریح کرد: در فضای احادیث ما گفته می شود هر حدیثی که با سایر احادیث اهل بیت علیهم السلام سازگار نباشد باید کنار گذاشته شود؛ به نظر می رسد همین نکته را باید دقت کنیم و از انکار زودهنگام چنین روایاتی خودداری نماییم.

وی با اشاره به رسوم شایع در عزاداری ها افزود: رسوم و سبک هایی در زمان ما ترویج یافته است که به عنوان مثال هیجان انگیز هستند؛ در این موارد باید دید در اسلام تا چه حدی به هیجان اهمیت داده شده و تا چه اندازه اجازه داریم اعمال هیجان انگیز داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی بیان داشت: ما چون با مراتب مختلف ایمان رو در رو هستیم، نباید نسخه واحدی برای تمام اقشار و افراد جامعه تجویز نماییم.

وی گفت: برای ما اصول و خط کش هایی در اسلام آمده است که پس از رعایت آن ها می توانیم به هر شکلی عزاداری را داشته باشیم؛ یعنی مثلاً عزاداری نباید منجر به فعل حرام شود؛ این یکی از اصول و خطوط قرمزی است که باید در تمام افعال اجتماعی و فردی ما رعایت گردد.

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام اظهار کرد: ما باید حد واجب و حرام را رعایت کنیم؛ اما پس از رعایت این مسائل می بایست مراقب آسیب شناسی هایمان باشیم.

وی با تأکید بر توجه به کلیات و انگیزه اصلی عزاداری ها عنوان داشت: ما باید در بررسی عزاداری ها به کلیات و اهداف کلی آن ها توجه کنیم؛ منقلب شدن و ارتباط روحی با معصوم اصلی ترین هدف از برگزاری عزاداری اهل بیت علیهم السلام است.

این پژوهشگر حوزوی گفت: درست بودن یا غلط بودن انتظارات ما در مسائل مختلف بوسیله مراجعه به دین قابل احصاء است.

وی ادامه داد: فهمیدن جایگاه اقدام مورد نظر سومین شاخص در آسیب شناسی عادات اجتماعی در عرصه عزاداری است.

حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی زمان شناسی را یکی از لوازم آسیب شناسی دقیق برشمرد و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در عصر امام حسن مجتبی علیه السلام حفظ دماء مسلمین مهمتر از امر به معروف و نهی از منکر می شود و در زمان امام حسین علیه السلام بالعکس است؛ پس باید زمانه و شرایط اقدام را بشناسیم و متناسب با آن تصمیم بگیریم.

وی گفت: وقتی می خواهیم به نقد یک مسئله فرهنگی یا حقوقی بپردازیم می بایست به تمام ابعاد آن و مسائل و لوازم گوناگونی که با آن در ارتباط هستند توجه کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام بیان داشت: در عزاداری ها مقابله با تحریف یکی از مهمترین اقدامات در راستای آسیب شناسی است.

وی ضمن بیان اینکه آسیب شناسی کار هرکسی نیست افزود: آسیب شناسی و نسبت دادن انحراف به افراد و گروه ها نیازمند فهم عمیقی از اصول و محتوای دین دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی اظهار کرد: پنجمین شاخص در آسیب شناسی مراسمات عزاداری بررسی عمل هیئات مذهبی در شرایط زمانی، فرهنگی و مکانی خاص آن ها و جامعه ای است که در آن هستند.

وی گفت: برای آسیب شناسی حتماً باید متن دین و هدف دین را به درستی بشناسیم.

دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) با تأکید بر رعایت تقوا در آسیب شناسی عنوان داشت: در آسیب شناسی عزاداری های حسینی می بایست تقوا را رعایت کنیم و از عدالت خارج نشویم؛ آسیب شناسی ما باید برای رشد و تعالی جامعه دینی باشد و از خرده گرفتن با نیت کوچک شمردن فعالیت گروه یا فرد مورد نقد بپرهیزیم.

وی با اشاره به اهمیت نیت افراد در آسیب شناسی ادامه داد: ما باید در آسیب شناسی ها هم محسن فعلی و هم محسن فاعلی باشیم تا منشأ اثر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شاید دوست IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    استاد محترم! شما نه صلح امام حسن علیه السلام را فهمیده اید و نه قیام امام حسین علیه السلام را.