پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بنگلادش

حوزه/ مقامات پلیس و گروه های مدافع حقوق بشر اعلام کردند یک رهبر برجسته مسلمانان روهینگیا روز چهارشنبه در اردوگاه پناهندگان در بنگلادش توسط افراد مسلح ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، محب الله ۴۶ ساله یکی از مدافعان مشهور اقلیت مورد آزار روهینگیایی در میانمار بود و به عنوان رهبر جامعه در بین پناهندگان شناخته می‌شد.

در سال ۲۰۱۷، ارتش میانمار سرکوب وحشیانه‌ای را علیه جوامع روهینگیا در استان راخین آغاز کرد و صدها هزار نفر را مجبور به فرار کرد. میانمار کشوری با اکثریت بودایی است.

بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر این معلم در سالهای اخیر هدف تهدیدهای متعدد مرگ بوده است.

وی اعتراضات مسالمت آمیزی را در بنگلادش علیه طرح بازگرداندن پناهندگان روهینگیایی به میانمار رهبری کرد و در تجمع صدها هزار نفری در دومین سالگرد آغاز عملیات نظامی سخنرانی کرد.

بر اساس گزارش حقیقت یاب در سال ۲۰۱۹ جوامع روهینگیا در میانمار با آزار و شکنجه سیستماتیک روبرو هستند و تحت تهدید نسل کشی زندگی می‌کنند.

میناکشی گنگولی، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در جنوب آسیا در بیانیه ای گفت: محب الله صدای حیاتی برای جامعه روهینگیایی بود. کشتن وی نمایشی آشکار از وجود تهدید برای کسانی است که در اردوگاه‌ها برای آزادی و علیه خشونت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: مقامات بنگلادش باید فوراً در مورد قتل محب الله و حملات دیگر به فعالان روهینگیایی در اردوگاه‌ها تحقیقات خود را آغاز کنند.

به گفته سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در حال حاضر نزدیک به ۱ میلیون روهینگیایی در بزرگترین محل اسکان پناهجویان در جنوب بنگلادش زندگی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha