دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بنایی

حوزه/ دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: مراجع تقلید هر یک بنابر شرایط و مقتضیات، تذکرات و رهنمودهایی را ارائه می‌دهند. دیدار با مراجع عظام تقلید برای مسئولان کشور امری شناخته‌شده و پسندیده‌ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی، نماینده ادوار قم در مجلس شورای اسلامی در نشست هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم طی سخنانی با موضوع «تکلیف‌شناسی مراجع و تکلیف ما» که در مؤسسه علمی فرهنگی طلوع مهر برگزار شد، اظهارکرد: «روز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰، رئیس مجلس شورای اسلامی در قم با مراجع عظام تقلید ملاقات کرد. مراجع تقلید هر یک بنابر شرایط و مقتضیات، تذکرات و رهنمودهایی را ارائه دادند. دیدار با مراجع عظام تقلید برای مسئولان کشور امری شناخته‌شده و پسندیده‌ است.»

 وی افزود: نوع مواجهه برخی جریانات و اشخاص با دیدگاه‌های مراجع و به‌خصوص شیوه‌ای از موضع‌گیری که با توصیه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی صورت گرفت، جالب توجه است.

حجت الاسلام بنایی ادامه داد: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که به حق یکی از استوانه‌های فقاهت و مراجع روشن‌بین و آینده‌نگر است، در زمره مراجعی است که در ابتدای تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی، از سوی امام(ره) به سمت فقیه شورای نگهبان منصوب شدند. طبق اعتراف همه کسانی که در شورای نگهبان با معظم ‌له همکاری داشتند یا نمایندگان مجلس که با ایشان در ارتباط بودند، ایشان جزو دقیق‌ترین، پرکارترین، پرمطالعه‌ترین و وظیفه‌شناس‌ترین فقهای شورای نگهبان بودند. اظهار نظرهای کارشناسانه ایشان در تصویب بودجه سالانه کشور در آرشیو شورای نگهبان موجود است.

وی اضافه کرد: معظم‌له موضوعات حساس و پیچیده‌ای همچون لایحه بودجه کشور را هر ساله با دیدگاه کارشناسانه اقتصادی و فقهی مطالعه می‌کردند و نتیجه را به‌صورت‌ مکتوب به جلسه علنی شورای نگهبان اعلام می‌کردند. احاطه ایشان بر مسائل روز کشور و جهان اسلام، قدرت حافظه و ممارست در مطالعه و نوشتن، هر ملاقات‌کننده‌ای را به تعجب و تحسین وامی‌دارد.

نماینده ادوار قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایشان در دیدار خود با رئیس مجلس اظهار داشتند که «بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم. مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند ... گرانی‌ها برای مردم عزیزمان طاقت‌فرسا شده و تحملشان بسیار مشکل شده است. توصیه حقیر این است که با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده حقوق ملت را احیا کنید. ‌»

حجت الاسلام والمسلمین بنایی در ادامه به چند نکته اشاره کرد و گفت: نکته اول: نهاد مرجعیت در آموزه‌های شیعی از جایگاه و اصالت بسیار بالایی برخوردار است. در حقیقت از دیدگاه ما، مرجعیت شیعی با عنوان نیابت عام امام عصر -عج الله تعالی فرجه الشریف- است و این نیابت طبیعتاً نمی‌تواند مانند ریاست پاپ در کشور واتیکان (جزیره‌ای جدای از مردمش)، یک نیابت تشریفاتی باشد. بلکه مراجع در عصر غیبت، اشخاصی تأثیرگذار در عرصه حیات اجتماعی جامعه شیعی هستند.

وی افزود: در حقیقت ما وظیفه داریم قدردان حضور متعهدانه و اجتماعی مراجع شیعه در بزنگاه‌های حساس باشیم؛ مراجعی که با حفظ جایگاه جمهوری اسلامی و حفظ ارتباط و پیوند مستمر با ولی فقیه، اظهار نظر می‌کنند و به دولت‌مردان توصیه‌های لازم را برای پیش‌برد اهداف نظام اسلامی و رفاه و معیشت مردم دارند و به‌منظور کارامدی نظام و ایجاد سرمایه اجتماعی در حال هم‌افزایی هستند.

حجت الاسلام بنایی اظهارکرد: نکته دوم: باید بدانیم که دیدگاه‌های مراجع، نشانه دل‌سوزی آن‌ها و پشتیبانی از دستاوردهای نظام اسلامی و رهبری است. حقیقت مطلب این است که تجربه‌های سنگین و عقبه علمی و ارتباط مردمی که پشت سر مراجع عظام تقلید قرار دارد، آن‌ها را به یک سرمایه اجتماعی‌ مبدّل کرده است که جامعه شیعی در تمام گرفتاری‌ها و سختی‌ها از آن بهره می‌گیرد.

وی گفت: نکته سوم: ما باید نسبت به جایگاه مرجعیت و بیانات مراجع شناخته‌شده، اظهارنظرهای دقیق‌تری داشته باشیم و مراقب اظهارات خود در واکنش به سخنان آن‌ها باشیم تا موجب واگرایی نشویم. همچنین باید توصیه‌های این شخصیت‌ها را برای نظام و کشور سرمایه بدانیم و احساس کنیم که دل‌سوزی و علاقه‌مندی آن‌ها نسبت به ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه اسلامی و کاهش مشکلات رفاهی ـ اقتصادی مردم، واقعاً یک سرمایه است. مردم احساس می‌کنند مراجع عظام تقلید، که همیشه در طول تاریخ روحانیت و مرجعیت پناهگاه مردم بوده‌اند، در این شرایط سختی هم که برای آن‌ها پیش آمده است، به سهم خود در پی کاهش آلام مردم هستند.

حجت‌الاسلام بنایی به نکته چهارم اشاره کرد و افزود: احساس تکلیف مراجع نسبت به اظهار نظرها و توصیه به برنامه‌ریزی برای کاهش گرانی و مشکلات معیشتی مردم، امر بسیار مبارکی است که عملکرد مرجعیت شیعه را به‌صورت حقیقی متمایز می‌کند. حضور تکلیف‌مدارانه در عرصه حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و اظهارنظرهای ایجابی و مثبت ایشان، وظیفه انقلابی ما را دوچندان می‌کند. ما وظیفه داریم که نسبت به حفظ این جایگاه و حرمت آن دقت و مراقبت لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: نکته پنجم: نوع رابطه مرجعیت شیعه و نظام جمهوری اسلامی از آغاز پیروی انقلاب اسلامی و بعد از ارتحال امام و آغاز زعامت رهبری معظم انقلاب اسلامی، همیشه مورد نظر اندیشمندان بوده است. شهید مطهری به‌گونه‌ای و شهید بهشتی به‌طور خیلی واضح‌تر و شفاف‌تر این رابطه‌ها را تعریف کرده‌اند و طبیعی است که روحانیت و مرجعیت شیعه، نقش مهمی در انقلاب داشته است، به‌ویژه در سه مرحله شامل شروع نهضت، اوج‌گیری نهضت و پیروزی نهضت که نقش مؤثر و فوق العاده‌ای را ایفا کرد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: جایگاه روحانیت و مرجعیت که به‌طور خیلی شفاف در صحنه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی طی ۴۲ سال گذشته، به‌ویژه پیروزی انقلاب اسلامی و ایام جنگ و خیلی از مسائلی که نظام با آن دست به گریبان بوده، اثرگذار بوده است و پشتیبانی شخصیت‌های دینی و علمی که از اعتماد مردم و از اعتماد مقلدان خودشان برخوردار هستند، همیشه برای کشور عامل ارزشی محسوب شده و کارگشا بوده است. ما خدای ناخواسته نباید با موضع‌گیری نسنجیده و بی‌توجهی به این جایگاه عامل واگرایی و دوقطبی‌ شدن جامعه باشیم و در لباس دوست بخواهیم دیدگاه مراجع را سانسور کنیم و مردم را نسبت به این دیدگاه بی‌توجه کنیم.

وی تصریح کرد: البته واقعاً این امر با دیدگاه امام و مقام معظم رهبری سازگار نیست. مقام معظم رهبری همیشه بر حفظ رابطه با قم، به‌ویژه مراجع و روحانیت، تأکید داشته‌اند و دارند و اساساً این را عامل پویایی انقلاب و حوزه‌های تشیع می‌دانند.

حجت‌الاسلام بنایی افزود: نکته ششم: مرجعیت معظم شیعه در متن سیاست واقع شده است و این اظهارنظرهایی که صورت می‌گیرد نشان‌دهنده این است که مراجع در عمق جامعه حضور دارند و این بسیار ارزشمند است. سیاست اسلامی ما گریز از درد اجتماعی مردم نیست. مسئولان کشور باید به خواسته‌های مردم با عنوان ولی نعمتان انقلاب، که در همه عرصه‌ها به خوبی نقش‌آفرینی کرده‌اند، توجه کنند. مردم در این فشارهای اقتصادی و معیشتی که واقعاً آزاردهنده است، از مراجع می‌خواهند که تذکر دهند تا تسهیلاتی برای کاهش بخشی از مشکلاتشان فراهم شود. امید داریم با لطف خداوند متعال و دعای خیر حضرت ولی عصر(عج) هر چه سریع‌تر و زودتر مشکلات کمتر شود و آرامش روحی و روانی مردم تأمین شود.

 وی گفت: یکی از اضلاع مهم جریان اصول‌گرایی کشور ارتباط با روحانیت و مرجعیت است و توجه به دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید و روحانیت معظم شیعه، از شاخصه‌های اصول‌گرایی است. ما اصول‌گرایان نباید وظیفه خودمان را در این مواقع فراموش کنیم. ما باید حفظ ارتباط با مراجع تقلید و بهره‌مندی از نظراتشان را برای اداره کشور و مسئولان کشور غنیمت بشماریم و به سهم خودمان تلاش کنیم تا ارتباط بین مرجعیت و نظام جمهوری اسلامی و استفاده از دیدگاه‌های مراجع در لایه‌های مختلف تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کشور ان‌شاءالله قوی‌تر شود و مردم احساس کنند که همه به سوی تمدن نوین، آبادانی و توسعه مادی و معنوی کشور یک دل و یک جهت در حرکت هستند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha