پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کرونا چین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اروپایی ها علیه رژیم صهیونیستی بیانیه دادند

آلمان همراه با ۱۱ کشور اروپایی دیگر انتقاد شدیدی به شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری وارد کردند. در بیانیه مشترک ارائه‌شده از طرف این کشورهای اروپایی آمده است: ما بار دیگر قویاً علیه سیاست شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنیم، این اقدام قوانین بین‌المللی فعلی را نقض می‌کند و تلاش‌ها برای راه‌حلی دودولتی به‌منظور حل مناقشات بین فلسطین و اسرائیل را تضعیف می‌کند. این کشورهای اروپایی از اسرائیل خواستند این تصمیم خود را مورد بازنگری قرار دهد. در این بیانیه آمده است: ما از هر دو طرف می‌خواهیم به گام‌هایی که در ماه‌های اخیر به بهبود همکاری و کاهش تنش‌ها منجر شده است ادامه دهند. "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم عصر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت کنونی ابراز نگرانی کرد. شورای‌عالی برنامه‌ریزی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که مسئول صدور مجوز ساخت‌وساز در کرانه باختری است اخیراً با ساخت حدود ۳هزار واحد مسکونی جدید در این منطقه موافقت کرد. شبکه عبری‌زبان "کان" پیش از این اعلام کرده بود که مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم به ساخت بیش از ۳۰۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری برای صهیونیست‌ها گرفته‌اند. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم پیش از این گفته بود که دولت بایدن به‌شدت با طرح‌های اسرائیل برای توسعه و گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری رود اردن مخالف است. وی گفت: ما به‌شدت از طرح‌های دولت تل‌آویو برای پیشبرد ساخت‌وساز هزاران واحد مسکونی که برخی از آنها در عمق کرانه باختری رود اردن است، نگران هستیم و مخالفت قاطع خود را اعلام می‌کنیم.

منبع:تسنیم

کرونا چینی ها را زمین گیر کرد

پرجمعیت‌ترین کشور جهان از زمان همه‌گیری اولیه‌اش در بهار گذشته، توانسته با قوانین سرسختانه رفت و آمده و قرنطینه‌های هدفمند و طولانی تعداد مبتلایان کرونا را کاهش دهد. با تشدید کرونا و افزایش سفرهای گردشگران، مقامات چین مجددا ترغیب شده اند برای مهار شیوع بیماری از میلیون ها نفر بخواهند که دوباره در خانه بمانند و سفرهای بین استانی خود را محدود کنند. چین با تشدید قوانین سرسختانه توانسته شمار مبتلایان را کاهش دهد و در روز جمعه ۴۸ نفر به کرونا مبتلا شدند و تعداد مبتلایان در هفته گذشته به کمتر از ۲۵۰ نفر رسید. سخت گیری بیشتر در قوانین رفت و آمد در حالی انجام می شود که قرار است در ماه فوریه (بهمن) میزبان بازی های زمستانی المپیک باشد. در حال حاضر بسیاری از مناطق خواستار آن هستند که مسافران قبل از ورود آزمایش منفی نشان دهند، به ویژه آنهایی که از شهرهایی سفر می کنند که اخیرا مواردی از ابتلای کرونا گزارش شده است. مقامات راه آهن چین حتی در روز پنجشنبه دستور توقف دو قطار سریع السیر به مقصد پکن را صادر کردند و پس از شناسایی اعضای کارکنان به عنوان تماس نزدیک افراد آلوده، بیش از ۴۵۰ مسافر را برای آزمایش فرستادند. حدود شش میلیون نفر در حال حاضر در سراسر چین در قرنطینه هستند، از جمله حدود چهار میلیون نفر در شهر لانژو در شمال غربی و شهرستان اجین مغولستان داخلی جایی که حدود ۳۵ هزار نفر در آن زندگی می کنند.

منبع:ایرنا

تصویربردار خبرگزاری صدا و سیما از ترور جان سالم به در یرد

تصویربردار خبرگزاری صداوسیما در کابل هدف دست کم هفت گلوله قرار گرفت، اما از این ترور جان سالم به در برد. در جریان این تیراندازی یکی از گلوله‌ها به سمت وی که در حال رانندگی بود اصابت و او را از ناحیه صورت مجروح کرده است. دو نفر که سوار بر موتورسیکلت بودند وی را هدف قرار داده و از محل متواری شده اند. هم اکنون طالبان مسئولیت تامین امنیت تصویربردار صدا و سیما را بر عهده گرفته اند.

منبع:خبرنگاران جوان

طارمی بازیکن هفته «فیفا» شد

مهدی طارمی مهاجم ایرانی تیم فوتبال پورتو پرتغال هفته خوبی را پشت سر گذاشت. او ابتدا اول هفته سه گل به توندلا زد تا هت تریک کرده باشد و در دیدار برابر سانتاکلارا هم با وجود اینکه به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمد، یکی از گل‌های تیمش را به ثمر رساند. با توجه به این موضوع طارمی از سوی شرکت سازنده بازی رایانه‌ای «فیفا» عنوان برترین بازیکن هفته را کسب کرد.

منبع:ایرنا

سامانه بارشی جدید وارد  کشور شد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در بخش‌هایی از کشور طی روزهای آینده خبر داد. صادق ضیائیان اظهار کرد: بر اساس آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی، جمعه سامانه بارشی از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود و فعالیت این سامانه بارشی در برخی مناطق شمال غرب و غرب، جنوب غرب، مرکز، دامنه های زاگرس مرکزی، غرب سواحل دریای خزر و دامنه البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز و تهران است. وی ادامه داد: شدت بارش طی این مدت در کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، همدان، قزوین، زنجان و ارتفاعات جنوب غرب اصفهان و شرق کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود. ضیاییان افزود: شنبه فعالیت سامانه بارشی علاوه بر مناطق ذکر شده با شدت کمتری در ارتفاعات استان‌های گلستان، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است و شدت بارش در این روز در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، ایلام، خوزستان و ارتفاعات جنوب غرب اصفهان و شرق کهگیلویه و بویراحمد است. به گفته ضیاییان، یکشنبه گستره بارش در شمال غرب، برخی نواحی غرب، غرب سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اظهار کرد: دوشنبه از شدت بارش کاسته شده و طی دوشنبه و سه شنبه گستره فعالیت این سامانه بارشی در شمال غرب، برخی نواحی غرب برای اتفاقات البرز مرکزی خواهد بود. پیامد ورود این سامانه بارشی به کشور بارش باران و رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی، گاهی گرد و خاک و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف است. همچنین یکشنبه و دوشنبه در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و در مناطق مستعد، ریزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و دید افقی انتظار می رود. بر اساس اظهارات ضیاییان، شایان ذکر است جمعه و شنبه غرب خلیج فارس و شنبه غرب دریای خزر نیز مواج است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۸ آبان) ابری و گاهی وزش باد، گاهی بارش پراکنده همراه با رعد و برق با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و طی ‌شنبه (۹آبان) قسمتی ابری و به تدریج ابری و احتمال بارش پراکنده با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

منبع:ایسنا

سیارک UA از بیخ گوش زمین گذشت

یک سیارک موسوم به " ۲۰۲۱ UA۱" روز یکشنبه بدون ایجاد خطری با سرعت زیاد از سمت جنوبگان عبور کرده است.سیارک "۲۰۲۱ UA۱" به عنوان سومین سیارکی که اخیرا به زمین نزدیک شد اما با آن برخورد نکرد، عنوان شده است. تخمین زده می‌شود که این سیارک قطری در حدود دو متر (۶.۶ فوت) داشته که این به آن معناست که به اندازه یک وسیله بزرگ یا یک ماشین گلف بوده است. اگر "۲۰۲۱ UA۱" به سیاره ما برخورد می‌کرد، بخش اعظمی از ان در جو می‌سوخت. ۲۰۲۱ UA۱ عصر یکشنبه به وقت منطقه زمانی اقیانوس آرام در ارتفاع حدود ۱۸۰۰ مایلی (۳۰۰۰ کیلومتری) از جنوبگان عبور کرد.

منبع:ایسنا

طرح جدید ترافیک تهران آغاز می شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تغییر ساعات اجرای طرح ترافیک از روز دوشنبه ۱۰ آبان خبر داد.مجتبی شفیعی در این باره اظهار کرد:  با توجه به افزایش حجم ترافیک معابر در یک ماه و نیم گذشته، بررسی هایی که در معاونت حمل و نقل ترافیک انجام شده بود، نشان داد که یکی از عواملی که باعث ازدحام ترافیک در معابر و نارضایتی مردم شده است، بی اثر شدن محدودیت های طرح ترافیک است. وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم شورای ترافیک شهر تهران بر این شد که در دو گام ساعات محدودیت طرح ترافیک اصلاح شود. بر اساس این مصوبه، قرار شد در گام اول از ۱۰ آبان ماه، ساعت شروع طرح ترافیک از ۸:۳۰ به ساعت ۷:۳۰ صبح اصلاح شود و ساعت پایان طرح ترافیک که حالا ۱۶:۳۰ است به ساعت ۱۷:۳۰ منتقل شود. این شرایط تا روز اعلام بازگشایی مراکز آموزشی برقرار می‌ماند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گام دوم تغییر ساعات طرح ترافیک را زمان بازگشایی مراکز آموزشی بیان و اظهار کرد که هر روزی که تصمیم دوستان بر بازگشایی مراکز آموزشی باشد ، در همان روز شرایط ترافیکی مجدد اصلاح می شود به این صورت که شروع طرح ترافیک به ساعت ۶:۳۰ و پایان آن به ساعت ۱۸ در نیمه دوم سال و به ساعت ۱۹ در نیمه اول سال جا به جا می شود. وی این را هم گفت که سایر شرایط و مصوبات اعلامی مربوط به طرح ترافیک تهران، همچنان به قوت خود باقی است. شفیعی در خاتمه به محدودیت تردد شبانه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شورای ترافیک شهر تهران بر لغو این طرح است چرا که باعث شده بخشی از سفرهایی که شب ها انجام می شد، به صبح منتقل شود و این نیز به ازدحام ترافیکی دامن می زند. این پیشنهاد کتبا به دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال می شود. به نظر می رسد با توجه به مذاکراتی که صورت گرفته و حساسیت آن زمان، لغو آن طولانی نشود.

منبع:ایسنا

عابدزاده نامزد بهترین های جهان شد

با اعلام سایت تاریخ و آمار امیر عابدزاده نامزد بهترین دروازه‌بان جهان در سال ۲۰۲۱ شد.فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال جهان همزمان با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، اقدام به معرفی نامزدهای بهترین‌های فوتبال جهان کرده است تا بهترین‌های مستطیل سبز معرفی شوند. بعد از معرفی نامزدهای بهترین بازیکنان فوتبال جهان که نام مهدی طارمی و سردار آزمون نیز در آن وجود داشت، اکنون نامزدهای بهترین دروازه بان های فوتبال جهان نیز معرفی شدند که نام امیر عابدزاده دروازه بان تیم ملی ایران و تیم باشگاهی پونفردینا به عنوان تنها دروازه بان آسیایی دیده می شود. نامزدهای بهترین دروازه بان جهان در سال ۲۰۲۱: جانلوئیجی دوناروما (ایتالیا، میلان، پاری سن ژرمن) تیبو کورتوا (بلژیک، رئال مادرید ) کاسپر اشمایکل (دانمارک، لسترسیتی) جردن پیکفورد (انگلیس، اورتون) داوید دخئا (اسپانیا، منچستریونایتد اف سی) مانوئل نویر (آلمان، بایرن مونیخ) ادرسون (برزیل، منچسترسیتی) ادوارد مندی (سنگال، چلسی) امیلیانو مارتینز (آرژانتین، استون ویلا) یان اوبلاک (اسلوونی، اتلتیکو مادرید) پیتر گولاچی (مجارستان، لایپزیگ) کیلور ناواس (کاستاریکا، پاری سن ژرمن) آلیسون (برزیل،لیورپول) آندره اونانا (کامرون، آژاکس آمستردام) محمد الشناوی (مصر، الاهلی) مت ترنر (ایالات متحده، نیوانگلند) آندره بلیک (جامائیکا، فیلادلفیا) پدرو گالیزه (پرو، اورلاندو سیتی) گیلرمو اوچوا (مکزیک، آمه ریکا) امیر عابدزاده (ایران، ماریتیمو) سال گذشته مانوئل نویر دروازه بان آلمان و بایرن مونیخ عنوان بهترین دروازه بان سال را به دست آورد و باید دید امسال این عنوان به چه دروازه بانی می رسد.

منبع:ایسنا

پلیس فتا برای «پیامک واریز اشتباه» هشدار داد

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به کلاهبرداری از شهروندان با پیامک واریز اشتباه یا بازگشت وجه هشدارداد. سرهنگ علی‌محمد رجبی با اشاره به شگرد برخی از مجرمان سایبری، اظهار کرد: برخی از کلاهبرداران و سودجویان در فضای مجازی با شیوه بازگشت وجه یا واریز اشتباه وجه اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند و از این رو لازم است که شهروندان هوشیاری خود را حفظ کرده و توجه داشته باشند که هیچ بانکی اقدام به ارسال پیامک بازگشت وجه برای مشتریان خود نمی‌کند. وی درباره شیوه این کلاهبرداری گفت: در این روش عمدتا مجرمان پیامکی با این محتوا برای مشتریان خود ارسال می‌کند که «مبلغی به اشتباه به حساب شما واریز شده و لازم است برای بازگشت وجه به لینک زیر مراجعه کنید.» در ادامه نیز نام یکی از بانک‌ها را در آن قید می‌کند. این در حالی است که با ورود شهروندان به آن لینک درواقع به صفحات جعلی و فیشینگ هدایت شده و سودجویان با دسترسی به اطلاعات حساب بانکی شان اقدام به خالی کردن حساب آنان خواهند کرد. رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا تاکید کرد که هیچ بانکی پیامک حاوی لینک پرداخت برای برگشت وجه را برای مشتریان خود ارسال نمی کند و شهروندان نیز در صورت مشاهده چنین مواردی لازم است که از بازکردن لینک مذکور و درج اطلاعات خود در آن خودداری کنند.

منبع:ایسنا

شکاف طبقاتی شدت گرفت

آنچه که در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ و حتی پیش از آن در جریان اقتصادی ایران و توزیع درآمد گذشته نشان می‌دهد که سهم ثروتمندان به فقیران افزایش بیشتری یافته است، این اختلاف طبقاتی در سال ۱۳۹۷ به اوج خود رسیده است.ضریب جینی از شاخص‌های نشان دهنده وضعیت درآمدی و توزیع  ثروت است که بین صفر و یک تعریف شده و هر اندازه به سمت یک حرکت کند نشان دهنده افزایش نابرابری در توزیع ثروت است. اما گزارشی که اخیرا مرکز آمار ایران از شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی در حداقل ۱۰ سال گذشته آماده و ارائه کرده است دربخش بودجه خانوار و توزیع  درآمد به وضعیت ضریب جینی وسهم ثروتمندان و فقیران پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که ضریب جینی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ دستخوش نوسان زیادی بوده اما عمدتا ارقام  رو به افزایش بوده  است؛ به طوری که از ۰.۴۲۴۸ در سال ۱۳۸۴ به ۰.۴۳۵۶  در سال ۱۳۸۵ افزایش یافته که در ادامه روند کاهشی تا سال ۱۳۹۱ طی  و به ۰.۳۶۵۹ رسیده است.  اما بعد از آن مجددا روند افزایشی می شود  و درسال ۱۳۹۷ به ۰.۴۰۹۳ می‌رسد. در سال ۱۳۹۸ ضریب جینی به ۰.۳۹۹۲ کاهش داشته ولی این  رقم بار دیگر در سال ۱۳۹۹ رو به افزایش می‌رود و  ۰.۴۰۰۶ گزارش شده است. اما شاخص از نظر سهم ثروتمندان به فقیران نیز قابل بررسی است که سهم درآمدی هر یک از گروههای جامعه مورد محاسبه قرار می‌گیرد. این در حالی است که سهم ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد به ۱۰ درصد فقیرترین در فاصله سالهای ۱۳۹۰تا ۱۳۹۹ حاکی از آن است که این شاخص از ۱۱.۰۹ در ابتدای دوره به ۱۳.۹۶ در پایان دوره افزایش یافته است. این شاخص در سال ۱۳۹۷ به اوج خود رسیده و۱۴.۴۵ گزارش شده بود که بعد از آن در سال ۱۳۹۸ به ۱۳.۶۹ کاهش داشته ولی بار دیگر در سال گذشته افزایشی می‌شود. همچنین سهم ۲۰ درصد ثروتمندترین به ۲۰ فقیرترین از ۶.۷۸ در سال ۱۳۹۰ به ۸.۱۳ در سال ۱۳۹۹ افزایش دارد، این شاخص نیز در سال ۱۳۹۷ در بالاترین حد ثبت شده که ۸.۳۶ بوده است. اما بررسی شاخص ثروتمندان به فقیران در درصد بالاتر نشان می‌دهد که سهم ۴۰ درصد ثروتمندترین به ۴۰ درصد فقیرترین نیز از ۳.۸۰ در ابتدای دوره به ۴.۳۲ در سال ۱۳۹۹ افزایش دارد که در  مورد این شاخص هم سال ۱۳۹۸ بالاترین میزان یعنی ۴.۴۱ درصد بوده است.

منبع:ایسنا

آمریکا و امارات برای بازگرداندن حمدوک هم دست شدند

بلومبرگ از هماهنگی کاخ سفید با امارات برای معامله با رهبران کودتا در سودان جهت بازگرداندن نخست وزیر برکنار شده به پست خود خبر داد.الی لیک، خبرنگار بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی و عرب اعلام کرد: برت مک‌گورگ، هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال افریقا در شورای امنیت ملی از نزدیک با طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات جهت مذاکره با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان درباره بازگشت عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به قدرت که توسط البرهان از سمتش برکنار شده، گفتگو کرده است. لیک در گزارش خود اعلام کرد: نورالدین ساتی، سفیر خارطوم در واشنگتن از تلاش‌های امارات خبر دارد. مصر نیز در این راستا تلاش می‌کند. ساتی گفت: ما از نقش امارات قدردانی می‌کنیم. آن‌ها تلاش می‌کنند به ما در حل این مشکل کمک کنند. درحالی که هنوز توافق برسر هیچ مسئله‌ای صورت نگرفته است اما کلیات معامله نشان می‌دهد که طرف‌های نظامی سودان باید براساس این معامله بازگشت حمدوک به قدرت را بپذیرند و در ازای آن برخی اعضای دولت تغییر می‌کند. همچنین باید اعضایی از دولت که از دوشنبه بازداشت شده‌اند، آزاد شوند. کارشناسان می‌گویند دست داشتن برخی نظامیان در قدرت کنونی در جنایت‌هایی که طی انقلاب ۲۰۱۹ رخ داد و پافشاری گروه‌های مدنی بر مجازات به بحرانی شدن اوضاع منجر شده است بلومبرگ به نقل از کامرون هدسون، تحلیلگر اعلام کرد، دولت مدنی سودان خود را در مقابل معضل چگونگی محاکمه کسانی که در جنایت‌های انقلاب ۲۰۱۹ دست دارند، یافته است. همچنین این احتمال وجود دارد که اگر البرهان ریاست شورای حاکمیتی را از دست بدهد باعث می‌شود ارتش حمایت مالی بزرگ خود را در داخل کشور از دست بدهد. ساتی نیز گفت که ترس نظامیان از محاکمه باعث این کودتا شد. وی در عین حال اذعان کرد که برخی رهبران غیرنظامیان در رفع نگرانی‌های ارتش شکست خورده‌اند. وی گفت: وقتی فردی یک هفت تیر در دستش است نمی‌توان آن را از دستش خارج کرد مگر اینکه جایگزینی به او بدهی. به رغم این مسئله نتیجه نهایی هر مذاکراتی در نهایت منفی خواهد بود و سطح بلندپروازی‌های غیرنظامیان و کسانی که خواهان انتقال دموکراسی هستند، کاهش خواهد یافت.

منبع:تسنیم

شرط انبوه‌سازی چشم بادامی ها اعلام شد

مجتبی یوسفی درباره حضور شرکت‌های چینی در "طرح نهضت ملی مسکن" اظهار کرد:‌ ساختار نظام مهندسی و بنیه فنی و مهندسی کشور در طول سال‌ها بعد از انقلاب با وجود تحریم‌های ظالمانه نه تنها نیاز داخلی را به راحتی رفع کرده بلکه در علوم "های تک" نیز در میان کشورها جهان حرف برای گفتن داشته و قابلیت ساخت نیروگاه و پالایشگاه در کشورهای دیگر را دارد. از این رو می‌توانیم نیاز خودمان را در تولید مسکن و خدمات فنی و مهندسی بر طرف کنیم.  وی افزود: از طرفی به دلیل وجود متخصیص و نیروهای توانمند داخلی علم و تکنولوژی فنی و مهندسی بسیار خوبی در اختیار داریم اما به دلیل نبود حمایت کافی، در حوزه صنعتی سازی ساختمان تجربه نداریم. از این رو پروژه مسکن مهر نیز به دلیل تجربه پایین، به صورت سنتی ساخته شد و دارای مشکلات مختلفی در حوزه فنی و مهندسی نیز بود و این ضعف در کنار تمامی محاسن پروژه مسکن مهم وجود داشت هرچند باید توسط دولت بعد تکمیل و اصلاح می‌شد اما بدون معرفی جایگزین به صورت کامل متوقف شد و زمینه رشد چند ۱۰۰ درصدی مسکن در سال‌ها اخیر را فراهم کرد. وی اضافه کرد: اگر همکاری با شرکت‌های چینی در طرح نهضت ملی مسکن با هدف انتقال فناوری و استفاده از تجریبات آنها در موضوعات حقوقی مانند اجاره داری حرفه‌ای، عرضه مسکن در بورس، ساخت و ساز توسط صندوق های سرمایه گذاری و صنعتی سازی ساخت مسکن باشد، در یک بازه زمانی کوتاه مدت ایرادی نخواهد داشت. عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: مسکن، پیشران و موتور محرکه اقتصاد و فعال کننده ۱۸۶ رشته شغلی اعم از نیروهای حمل و نقلی، شرکت‌های  تولید مصالح و ... بوده و ساخت سالانه یک میلیون خانه بر اساس قانون جهش تولید مسکن ظرفیت بسیاری خوبی برای کشور در شرایط فعلی که با مشکلات تامین ارز و تامین منابع مالی مواجه هستیم، فراهم کرده است، بنابر این اگر قرار باشد مانند دولت سابق به دلیل عدم توجه به توانمندی‌های داخلی به جای دریافت تکنولوژی به وارد کننده لوازم غیر ضروری تبدیل شویم با آن مخالف هستیم. یوسفی تاکید کرد: اگر ساخت و ساز با منابع مالی که مجلس بر اساس قانون جهش تولید مسکن پیش بینی کرده است، محلی برای اشتغال و درآمدزایی شرکت‌های خارجی شود به شدت با آن مخالف هستیم اما اگر بنا به استفاده از فناوری و تجربه حقوقی آنها در مدت زمان کوتاه باشد، مشکلی وجود ندارد.

منبع:تسنیم

دانشجویان به رویکرد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اعتراض کردند

جمعی از دانشجویان تهرانی ظهر امروز و پس از برگزاری نماز جمعه تهران با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی با مضامینی درباره اهداف و رویکرد نماز جمعه، نسبت به سخنان اخیر رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مبنی به ممنوعیت بیان مصادیق فساد در نماز جمعه اعتراض کرده و این اظهارات را بر خلاف روحیه عدالتخواهی و روح حاکم بر نماز جمعه دانستند.حجت‌الاسلام‌ حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، روز گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که اسم بردن از متهمان فساد در خطبه‌های نماز جمعه ممنوع است.

منبع:تسنیم

هاآرتص به خیالبافی‌های سایبری رژیم صهیونیستی اعتراف کرد

یک روزنامه صهیونیستی ایده‌پردازی حاکمان رژیم صهیونیستی درباره اینکه می‌توانند از طریق حملات سایبری حکومت جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند، «تفکر خیالبافانه» توصیف کرده است. روزنامه «هاآرتص» نوشته اگر اتفاقات اخیر مربوط به حمله سایبری به ایستگاه‌های سوخت‌رسانی در ایران، کار اسرائیل باشد، «این بازتاب‌دهنده ناکامی [اسرائیل] است نه کنشگری آن.» هاآرتص توضیح می‌دهد «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل معتقد است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سلف او درباره ایران بیشتر از آنکه کاری انجام دهد به لفاظی و حرافی روی آورد. «بنت مدعی است که یک کشتی شکسته را تحویل کرده است.» این روزنامه نوشته است: «گزارش‌ها درباره حملات سایبری و از سرگیری آمادگی نیروی هوایی برای حمله نشان می‌دهد که اسرائیل بالاخره دارد کاری انجام می‌هد. در عمل اما اسرائیل تنها اثرات ناچیزی دارد. این ایالات متحده است که با تلاش برای از سرگیری مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، سیاست‌ها را دیکته می‌کند.» هاآرتص می‌افزاید: «برخی استدلال می‌کنند که حملات سایبری ثبات حکومت ایران را تضعیف خواهد کرد. در حال حاضر، این استدلال شبیه تفکر خیالبافانه به نظر می‌رسد.» این رسانه اسرائیلی نوشته درست است که چنین حملاتی باعث ایجاد ناملایماتی برای ایران خواهد شد، اما اینکه این هرج و مرج‌ها تهدیدی برای حکومت ایجاد کند به شدت قابل تردید به نظر می‌رسد.

منبع:تسنیم

تنش دیپلماتیک ریاض با لبنان شدت گرفت

عربستان سعودی روز جمعه به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کند. علاوه بر این، واردات تمامی کالاهای لبنانی به عربستان متوقف شد و عربستان سفیر خود را هم از بیروت فراخوانده است. وزارت خارجه عربستان سعودی در راستای دخالت‌های خود در امور داخلی لبنان مدعی شده است اقدامات بیشتری را برای تغییر رفتار دولت لبنان اتخاذ خواهد کرد. تنش‌ها میان سعودی‌ها و لبنان پس از آن افزایش یافت که نقل قولی از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن منتشر شد. جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از ورود به کابینه «نجیب میقاتی» یک مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی بوده است که در برنامه‌ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرده بود. وی در پاسخ به این پرسش که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم. در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

منبع:مهر

تحریم های جدید علیه تهران در آستانه مذاکرات وین

وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه پهپادی ایران در آستانه برگزاری احتمالی مذاکرات برجامی در وین خبر داد. براساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص مدعی شده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پهپادهای خود را در اختیار انصارالله یمن، حزب‌الله لبنان و شورشیان اتیوپی قرار داده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه بی اساس، همچنین مدعی شده که ایران از پهپادهای خود برای حمله علیه نیروهای آمریکایی و خطوط کشتیرانی بین‌المللی در خلیج فارس استفاده می‌کند. گفتنی است، وزارت خزانه‌داری آمریکا، ساعتی پیش نیز از تحریم چهار شخص و دو نهاد ایرانی در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اضافه کردن نام آن‌ها به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود خبر داد.

منبع:مهر

ایران درودی درگذشت

ایران درودی نقاش پیشکسوت و مطرح ایرانی صبح جمعه هفتم آبان ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت. تکتم نعیمی مدیر برنامه ایران درودی و عضو بنیاد ایران درودی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأیید این خبر درباره درگذشت این هنرمند اظهار کرد: متأسفانه امروز صبح هفتم آبان ساعت هفت و نیم بعد از تلاش‌های کادر درمان بیمارستان دی ایران درودی دار فانی را وداع گفت. وی درباره وضعیت این بانوی نقاش پیش از این عنوان کرد: از ۱۱ شهریور و بعد از بهبود ابتلای به کرونا، همچنان درگیر رفتن به بیمارستان بود و چند باری هم بستری شد. با این حال هفته پیش حالشان به صورت اورژانسی خراب شد منتقل به بیمارستان شدند اول بیمارستان ایران مهر و بعد به بیمارستان دی رفتند و در آی سی یو بستری بود. ایران درودی نقاش مطرح ایرانی در ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در خراسان به‌دنیا آمد و غیر از نقاش، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر نیز هست. درودی در نمایشگاه‌های گروهی فراوانی در ایران و در سطح بین‌الملل شرکت داشته که از متأخرترین آن‌ها می‌توان به نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد. این نمایشگاه در آبان ۱۳۹۸ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد

منبع:مهر

عملیات تروریستی در تونس خنثی شد

نیروهای امنیتی تونس روز جمعه از خنثی سازی عملیات تروریستی در جنوب شرق این کشور خبر دادند. براساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت کشور تونس، تیم تروریستی که قصد داشتند به شهر تطاوین حمله کنند توسط نیروهای امنیتی تونس بازداشت شدند. نیروهای مبارزه با تروریسم و امنیت ملی تونس برای متلاشی‌سازی این تیم تروریستی با یکدیگر همکاری کردند. رئیس‌جمهور تونس با تعلیق پارلمان این کشور، برکناری نخست‌وزیر و در دست گرفتن تمام اختیارهای اجرایی، این کشور آفریقایی را به ورطه یک بحران قانونی کشاند. قیس سعید بسیاری از بخش‌های قانون اساسی تونس را حذف کرد که این امر شک و تردیدهای جدی را در مورد دستاوردهای دموکراتیک تونس پس از انقلاب ۲۰۱۱ این کشور که آغازگر بهار عربی در سرتاسر جهان عرب بود، به‌وجود آورده است. گفتنی است، کشور تونس در ماه‌های گذشته با بحران سیاسی بزرگی روبه‌رو بوده است.

منبع:مهر

درنای امید به تالاب ازباران رسید

تک درنای سفید سیبری با نام امید عصر جمعه برای چهاردهمین سال متوالی از سرزمین‌های سرد سیبری به تالاب‌های مازندران در ازباران فریدون‌کنار سفر کرد. یاسر سالار رئیس اداره حفاظت محیط زیست فریدون‌کنار با اشاره به اینکه درنای امید به عنوان آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری عصر امروز در تالار روستای ازباران فریدون‌کنار فرود آمد، اظهار کرد: این درنا سال قبل مورخ ۱۴ آبان ماه توسط محیط‌بانان در تالاب ازباران مشاهده شده بود. وی افزود: این درنا امسال هفت روز زودتر از سال قبل در این تالاب فرود آمده است. درنای امید ۱۳ سال به‌صورت تنها و انفرادی مهاجرت می‌کند و از زیستگاه خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان، آذربایجان به فریدون‌کنار مازندران می‌آید و حدود چهار ماه در این منطقه زیست می‌کند. درنای امید سال قبل ۱۱۵ روز در تالاب فریدون‌کنار زمستان گذران کرد و هشتم اسفندماه به سمت سرزمین‌های سیبری سفر کرد. این پرنده در لیست پرندگان در معرض خطر و حفاظت شده محیط زیست قرار دارد. طی روزهای اخیر جمعیت زیادی از پرندگان مهاجر از تالاب‌های استان کوچ کردند.

منبع:مهر

کلاف برگزیت پیچیده تر شد

ماجرای برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به تنش دریایی و ماهیگیری با فرانسه نمایان شد تا جایی که پاریس، لندن را به تحریم و انتقامجویی تهدید کرد."شهسوار حسینی" خبرنگار صدا و سیما گفت: در پی اقدام گارد ساحلی فرانسه در توقیف یک کشتی ماهیگیری انگلیسی، دولت انگلیس اعلام کرد که از یک شریک، انتظار چنین برخوردی نداشته است. "کلمنت بون" وزیر امور اروپایی فرانسه هشدار داد در صورت عدم تحقق وعده‌های ماهیگیری، پاریس "اقدامات تلافی جویانه" علیه لندن در بخش‌هایی مانند خدمات مالی انجام خواهد داد. وزیر امور اتحادیه اروپای فرانسه به انگلیس گفت: شما فقط زبان زور را می فهمید.به دنبال افزایش تنش میان فرانسه و انگلیس در مورد حقوق ماهیگران، پاریس روز سه شنبه لندن را به اقدام انتقام جویی تهدید کرد. فرانسه تهدید کرد اگر انگلیس به ماهیگیران فرانسوی اجازه دسترسی به آب‌های انگلیس را ندهد، فعالیت شرکت‌های مالی انگلستان را در اروپا مسدود خواهد کرد. تهدید فرانسه علیه انگلیس در حالی انجام می‌شود که قرار است پارلمان اروپا توافق تجاری بعد از برگزیت میان اتحادیه اروپا و انگلیس را به تصویب برساند. قبل از آغاز گفتگوی نمایندگان اتحادیه اروپا، وزیر امور اروپایی فرانسه انگلیس را به جلوگیری از حقوق ماهیگیری متهم کرد. وی گفت: اتحادیه اروپا می‌تواند با "انتقام جویی" در خدمات مالی پاسخ دهد. ماهیگیران فرانسوی به دلیل مشکلات در گرفتن مجوز و ممانعت از فعالیت در آب‌های انگلیس شکایت دارند. انگلیس با کنترل دسترسی به آب‌های خود به عنوان نشانه‌ای از حاکمیت انگلیس، حقوق ماهیگیری را به عنوان موضوعی اساسی در مذاکرات توافق تجاری بعد از برگزیت با اتحادیه اروپا قرار داده است.

منبع:شبکه خبر

سپاه گروهک تروریستی سردشت را منهدم کرد

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه از انهدام یک گروهک تروریستی در شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی خبر داد.در اطلاعیه روز پنجشنبه روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه مستقر در آذربایجان غربی آمده است: در پی اقدامات شناسایی و اطلاعاتی، گروهک مسلح تروریستی که در منطقه شمال‌غرب قصد نفوذ و عملیات خرابکارانه داشت، در بدو ورود به کشور، منهدم شده است. در این اطلاعیه آمده است: به دنبال نفوذ یک گروهک تروریستی در منطقه‌ی عمومی سردشت که اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی را در دستور کار داشت، با واکنش به هنگام رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) این گروهک شناسایی و متلاشی شد. در این اطلاعیه آمده است: عملیات انهدام این گروهک درپی رصد دقیق اطلاعاتی انجام شد و طی آن در یک درگیری، این گروهک تروریستی به طور کامل منهدم شده است. در این عملیات، مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف و ضبط شده است. شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و دارای ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.

منبع:شبکه خبر

اسطوره دو و میدانی ایران درگذشت

علی باغبانباشی نخستین مدال‌آور دوومیدانی ایران و مشعل‌دار بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران درگذشت.علی باغبانباشی پدر دوهای استقامت ایران و اولین مدال‌آور دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی درگذشت. این پیشکسوت مدتی بر اثر بیماری و کهولت سن در بستر بیماری بود که بامداد پنج‌شنبه، ۶ آبان دار فانی را وداع گفت. کسب مدال طلای ماده ۵۰۰۰ متر و نقره ۱۰۰۰۰ متر بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی و همچنین دو مدال برنز ۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ متر بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو از جمله افتخارات باغبانباشی بود. او مشعل‌دار بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران نیز بود.

منبع:شبکه خبر

منطقه حیرت انگیز بولیوی رمزگشایی شد

به نقل از qallwdall؛ سالار د اویونی یا همان طور که برخی آن را آینه آسمان می‌نامند، در ارتفاعات تیپلانو در جنوب غربی بولیوی و در نزدیکی رشته کوه‌های آند واقع شده است. مطالعات زمین شناسان نشان داده است که دلیل تشکیل این منطقه، وجود بقایای دریاچه مینچن است که ۴۰ هزار سال پیش با مساحت ۳۶ هزار کیلومتر مربع تشکیل شده است. مقدار عظیم نمک و کلرید سدیم و همچنین مقدار زیادی کلرید لیتیوم، به میزان حدود ۱۰۰ میلیون تن که تقریباً ۵۰ تا ۷۰ درصد از ذخایر لیتیوم در جهان را تشکیل می‌دهد در این منطقه قرار دارد.با گذشت زمان، آب این دریاچه‌ها به دلیل گرمای ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی تبخیر شد و خشکسالی در منطقه به چسباندن لایه‌های نمک زیر دریاچه‌ها کمک کرد که منجر به تشکیل تخت سالار د اویونی در ارتفاعات بولیوی شد. دانشمندان ذکر کرده اند که تنها ۳۲ جزیره در گذشته شاهد وجود این موضوع بوده اند. در این منطقه صخره‌های مرجانی فسیل شده و استروماتولیت‌ها زندگی می‌کردند و دانشمندان تخمین زده اند که کل نمک موجود در این مکان حدود ۱۰ میلیارد تن است که سالانه تنها حدود ۲۵ هزار تن از آن برای مصرف انسان، استخراج می‌شود.این بیابان نمکی نه تنها آب نمک را تامین می‌کند، بلکه حاوی مواد معدنی زیادی است که مهمترین آن‌ها بور، منیزیم و کلرید سدیم به ویژه لیتیوم است که در ساخت باتری‌ها استفاده می‌شود. این باتری‌ها راه را برای انقلابی در دستگاه‌های الکترونیکی هموار کردند. امروزه از باتری‌های لیتیوم یونی برای تامین انرژی بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مدرن از جمله تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ، مسواک‌های برقی و جاروبرقی‌های قابل حمل استفاده می‌شود. به همین دلیل کشورهای مختلف مواد صنعتی موردنیاز خودشان را از این منطقه استخراج می‌کنند.سطح منطقه از دور با ظاهر صاف و بی‌پایان خود مانند یک دریای جامد به نظر می‌رسد، اما وقتی از نزدیک به آن نگاه کنید، با یک سری اشکال شش ضلعی که طی فرآیندی به نام «قالب‌سازی» رخ داده اند، شگفت‌زده خواهید شد. کف منطقه از ۱۱ پوسته نمکی تشکیل شده است که ضخامت هرکدام از آنها ۲ تا ۱۰ متر است . اگر آب باران در فواصل مختلف بین آنها جمع شود، به محلول آب نمک تبدیل خواهد شد و به محض گرم شدن خورشید، فرآیند تبخیر آغاز می‌شود.این منطقه نه تنها منبع مهمی برای استخراج نمک و مواد معدنی است، بلکه نمایانگر یک منظره طبیعی زیبا در زمان طلوع خورشید است، زیرا آسمان را در خود منعکس می‌کند که باعث می‌شود احساس کنید در بالای ابرها راه می‌روید. غروب خورشید نیز در این منطقه دیدنی است. شب هنگام، ایجاد تصویری نزدیک به کهکشان راه شیری، باعث می‌شود گردشگران در میان ستارگان قدم بزنند، همین زیبایی‌ها، این منطقه را به یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین مقصد برای بسیاری از بازدیدکنندگان از سراسر جهان تبدیل کرده است.

منبع:خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha