پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قانون

حوزه/ معاون حقوقی مرکز پژوهش های مجلس گفت: اگر نظام سیاسی می خواهد مجلسی در تراز انقلاب داشته باشد حتما باید تدبیر جدی داشته باشد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهدی عبدالملکی در کرسی علمی- ترویجی «ترجیج قوه مقننه یک مجلسی بر دو مجلسی در ساختار نظام های تک ساخت (بسیط و یکپارچه) از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران» اظهار داشت: بهترین تدبیر تشکیل مجلس دوم است این راه بهترین راه است البته باید فقها و حقوقدانان به نحوی دقیق در این زمینه مباحث را تنظیم کنند تا به کارآمدترین شکل مجلس دوم، شکل گیرد.

وی افزود: باید بررسی و مشخص شود که آیا فضای سیاسی و اقتصادی کشور آمادگی این تغییر را دارد یا خیر؟ اگر این ملاحظه مدیریتی لحاظ شود و نگرانی نباشد، می تواند مجلس دوم تشکیل شود. 

معاون حقوقی مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه اصلی ترین موضوعی که در قانونگذاری داریم کیفیت قوانین است گفت: کشورهای دو مجلسی کیفیت قانونگذاری بالاتری نسبت به سایر کشورهای تک مجلسی دارند.

وی اضافه کرد: اجماع نسبی بین نخبگان در تشکیل دومجلسی وجود دارد برای این کیفیت قوانین بالا رود باید هزینه و فرایندهایی طراحی شود تا با کمترین هزینه این امر تحقق یابد تا نظام سیاسی و قانونی ما به این مجلس تکیه کند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه اکنون مراجع متعدد قانونگذاری داریم گفت: به دلیل ناکارآمدی سیستم قانونگذاری در کشور شوراهای مختلف تشکیل شدند که نیاز است یک مجلس دوم کارآمد را تشکیل بدهیم، این نهادهای مختلف را حذف کنیم در این زمینه مجمع تشخیص مصلحت نیز رابطه دقیق را طراحی کند.

وی ادامه داد: اگر کیفیت قانونگذاری پایین باشد به خاطر ساختار مجلس است این ساختار به نحوی است که نمی شود از آن قوانین با کیفیت بالا را توقع داشت چراکه نمایندگان نوعا، دغدغه هایشان حل مسائل محلی است نه ملی. در غیر این صورت در دوره های بعدی با اقبال عمومی مردم مواجه نمی شوند.

معاون حقوقی مرکز پژوهش های مجلس افزود: در کارا نبودن نظام تک مجلسی در ساختار کشورمان به اندازه ای که باشد تردیدی نیست و در هر دوره با آمدن افراد جدید به نقطه اول برمی گردیم.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha