جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: تعامل و همگرایی بین حوزه های اهل سنت و تشیع باعث توسعه و اقتدار می شود و بالعکس هر زمان بین این دو رقابت به وجود آمده است، ناکامی هایی به دنبال داشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کردستان، گردهمایی علما و فضلای شیعه و سنی استان کردستان شامگاه امروز با حضور آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی، نماینده ولی فقیه در کردستان، استاندار، مدیر حوزه علمیه استان، روحانیون، طلاب و... در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این مراسم اظهار داشت: خداوند منان را سپاسگزارم که در این ماه عزیز مهمان مردمان خونگرم استان کردستان هستم، مردمانی که از تاریخ شکوهمندی برخوردارند و نیز بسیار خرسندم که در جمع علمای اهل سنت و تشیع این خطه حضور یافته ام.

آیت الله اعرافی گفت: همه امیدواریم که برای ارتقای مبانی دینی و اسلامی و همچنین گسترش اسلام و انقلاب برادران اهل سنت و اهل تشیع در کنار هم حضور داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: قسم‌های قرآن یک داستان بسیار زیبا بوده که خداوند بیش از ۶۰ بار برای تثبیت یک مبحث، سوگند یاد کرده، در حالی‌که سخن خدا متقن و وحی استوار است به گونه ای که در سوره مبارکه شمس ۱۱ سوگند ذکر شده که واقعیت‌های مختلفی و عمیقی را برای ما اثبات می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: سعادت و سربلندی واقعی انسان در پاک نهاد بودن جسم وی از هرگونه گناه می باشد بنابراین باید علما، روحانیون و طلاب دین همواره در مسیر تهذیب و علم قدم بردارند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه نگاه علما به دین و علم باید یکسان و برابر باشد، عنوان داشت: علمای دین باید به هر اندازه که در مباحث دینی تلاش می کنند به علم و دانش هم توجه داشته باشند و برای رشد معنوی و اخلاقی دارای برنامه باشند.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: انقلابی که امام راحل در ایران ایجاد کردند، یک تحول بزرگ در سطح جهانی بود، امروز هم مدیران و معماران باید با تمام وجود و برای خشنودی پروردگار و خدمت به جامعه و امت اسلام تلاش داشته باشند و همواره خود را از شر ابلیس و شیطان دور نگه دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: انتظار همه ما از حوزه های علمیه این است که انسان هایی بزرگ با روحیه انقلابی و متعهد و نیز مدافع نظام اسلامی تربیت نمایند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: یکی از ویژگی های اسلام این است که دینی متمدن، جامع و جهان شمول است و برای همه نیازهای بشر راهکار دارد و خوشبختانه انقلاب اسلامی این مهم را برای مسلمین عیان ساخت و این راه همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه بیش از نیمی از ذخایر طبیعی دنیا همانند نفت، گاز، معادن و... در اختیار کشورهای اسلامی و مسلمان است، البته باید اذعان کرد که نتوانسته اند از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کنند، به گونه ای که در شورای بین المللی حتی یک کرسی ندارند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: در دهه های اخیر به عینه شاهد غارت ثروت کشورهای زیادی توسط مستکبرین و ابرقدرتها بوده ایم و حتی این نفوذ بر روی فرهنگ آنها تاثیر داشته است؛ امروز برای جلوگیری از نفوذ دشمن باید در منطقه و حتی سطح بین المللی قطب علم و فناوری باشیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به ضرورت تعامل و همگرایی بین علمای دینی در عصر کنونی، خاطرنشان کرد: نباید برخی اختلاف نظرها که بی شک ساخته دشمنان اسلام است، زمینه نزاع و درگیری بین علمای دین را فراهم آورد.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: حوزه های علمیه باید در راستای تقویت علم و دین حرکت کنند؛ امروز انقلاب اسلامی تنها متعلق به ملت ایران نیست، بلکه به تمام آزادیخواهان جهان تعلق دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: امروز ایران اسلامی محور مقاومت در جهان محسوب می شود و به عینه و در عمل امنیت و اقتدار خود را به تمام جهانیان نشان داده است.

وی بر ضرورت توسعه مرزهای علوم انسانی اسلامی توسط علمای دین تاکید کرد و گفت: کارهای بسیار خوبی هم در بحث کمی و هم کیفی در حوزه های علمیه تشیع و اهل سنت انجام شده است، ولی با این وجود باز هم باید این مراکز به روزتر شوند و در مقابل مخاطب پاسخ گو باشند.

آیت الله اعرافی به برخی از  برنامه ها برای توسعه و پیشرفت حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: تجربه نشان داده که تعامل و همگرایی بین حوزه های اهل سنت و تشیع باعث توسعه و اقتدار می شود و بالعکس هر زمان بین این دو رقابت به وجود آمده است، ناکامی هایی به دنبال داشته اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان خاطرنشان کرد: مشترکات بسیاری بین برادران اهل سنت و تشیع وجود دارد و تحقق وحدت به معنای واقعی باعث ایجاد امت واحده در مقابل مستکبرین می شود، لذا امروز باید شیعه و سنی برای رسیدن به این مهم تلاش کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha