چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اربعین ارتحال علامه حسن زاده آملی

حوزه/ مراسم اربعین ارتحال علامه حسن زاده آملی سالک توحیدی و حکیم متاله برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم اربعین ارتحال علامه حسن زاده آملی  سالک توحیدی و حکیم متاله از سوی مجمع حکمت اسلامی با همکاری مدیریت حوزه های علمیه و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و نهادهای مختلف برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری استاد حوزه علمیه در این مراسم با اشاره به بعد علمی آیت الله علامه حسن زاده آملی اظهار داشت: وجوه علمی استاد، کتب ریاضی دوره اسلامی است.


مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه، افزود: بعضی از کسانی که یک جلد از این کتاب های ریاضی استاد را مطالعه نکرده و حتی ندیده اند گفته اند که این مباحث منسوخ شده است در حالی که اینگونه نیست.


این استاد حوزوی ادامه داد: علامه حسن زاده آملی حدود ۹ سال تقویم استخراج کردند و اکنون تقویم ایشان موجود است که نسبت به سایر تقویم ها دقیق بوده است.


وی با اشاره به تشخیص قبله به وسیله نور خورشید در جداول تقویم گفت: استاد در تقویم های دهه ۳۰ وضعیت قبله را شرح دادند و دقیق‌ترین روش تشخیص قبله همین موضوع بوده است که استاد در سال ۴۰ هجری این موضوع را با مبانی علمی تشخیص دادند و به بیان روز مطرح کردند.


حجت الاسلام و المسلمین مختاری بیان داشت: یکی از کارهای مهم این استاد این بود که تشخیص قبله در تقویم ها را استخراج کردند به گونه ای که یکبار در زمانی که آیت الله کاشانی رئیس مجلس بود علامه پیش بینی کرده بود که ماه رمضان ۲۹ روزه است، ولی سایر تقویم های دانشگاه پیش بینی کرده بودند که ۳۰ روز است که در نهایت ۲۹ روزه عیدفطر شدکه آیت الله کاشانی خطاب به نویسندگان تقویم دانشگاهی بیان داشت که طلبه ما درست نوشته است.


وی گفت: یک مورد هم علامه، خورشید گرفتگی را پیش بینی کرده بودند که بقیه تقویم ها ننوشته بودند و حتی روزنامه ها آن را رد می کردند در حالی که این اتفاق رخ داد و روزنامه ها از این قضاوت عذرخواهی کردند.


مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه،اضافه کرد: همچنین شیعیان مقیم آمریکای شمالی به دو سمت نماز می خواندند که تشخیص قبله برای آنها مشکل بود که از سوی علامه سوال کرده بودند که آیت الله حسن زاده گفتند، بودند که قبله صحیح شمال شرقی آمریکا است و از وجود چنین ابهامی در تشخیص قبله ناراحت و متاسف بودند.


وی با اشاره به آثار علامه حسن زاده  و کتاب های مختلفی که در حوزه ریاضی به چاپ کرده است گفت: ایشان کتاب های بسیاری را شرح کردند ضمن اینکه تعدادی از آنها هنوز چاپ نشده است، علاوه بر تالیف و نگارش کتاب های گوناگون، وی حدود سال های زیادی را به تدریس ریاضیات و هیات مشغول بود.


حجت الاسلام و المسلمین مختاری ابراز داشت: از سال ۱۳۷۱ کتاب های علامه حسن زاده آملی در حوزه ریاضی به چاپ رسیده است ایشان به طور کامل علوم ریاضی قدیمی را بیان کردند.


وی خاطر نشان کرد: دروس هیأت و دیگر رشته های ریاضی در دوجلد حاوی یکصد و یازده درس از آیت الله حسن زاده آملی است که آن را در روزهای تعطیل حوزه در جمع فضلای حوزه تدریس کرد.


استاد حوزه علمیه ابراز کرد: ایشان به علوم ریاضیات، هیات، نجوم، فلکیات، محاسبات، تعیین قطب نما، قبله نما، هندسه و مثلثات و تعیین قبله و اوقات شرعی و تعیین زمانهای کسوف و خسوف و….مسلط هستند و در کنار ریاضیات قدیم به ریاضیات جدید مانند مباحث ریاضی جدید، حساب دیفرانسیل و انتگرال و یا مباحثی همچون تئوری اعداد و یا ترکیبیات نیز وارد بودند.


وی همچنین به ادب آیت الله حسن زاده در رد صحبت های مخالفین اشاره کرد و گفت: ایشان با کمال احترام برخورد می کرد.


حجت الاسلام و المسلمین مختاری گفت: کسانی که به دنبال عشق و معرفت به اهل بیت(ع) هستند، می توانند در آثار علامه حسن زاده ببینند و بهترین تعابیر را از علامه بیاموزند.

پ۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha