سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل شاکردر جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان،

امام جمعه اردکان در جمع طلاب خواهر اردکانی، تهذیب و تزکیه نفس را مهمترین عامل رشد معنوی انسان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد،  حجت الاسلام سید اسماعیل شاکر، روز گذشته در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(سلام الله علیها) اردکان، با اشاره به آیه"یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِمْ؛ گفت: یکی از اهداف انبیای الهی تعلیم و تزکیه است وتزکیه عامل سعادت انسان در دنیا وآخرت می‌باشد.

وی اظهار کرد: همراهی عمل با علم در فراگیری دانش اهمیت دارد و بزرگان همواره بر ارتقای تهذیبی تاکید داشتند؛ چه بسا که بدعت‌ها و فرقه‌های انحرافی از عالمان غیر مهذب پدید آمده است.

حجت الاسلام شاکر ادامه داد: امام علی(علیه السلام) در بیان راه‌های رسیدن به تهذیب نفس بنا می فرمایند: «ادِّب نَفسَکَ بِما کَرِهتَهُ لِغَیرِک؛ نفس خود را ادب و تربیت کن از آنچه در دیگران ناپسند می‌بینی»؛ بدین معنا که از بداخلاقی‎‌های دیگران، انسان خود را مهذب کند.

وی افزود: مباشرت وهمنشینی با اهل اخلاق و ادب از عوامل دیگر تهذیب نفس است و بیشترین تاثیر در رفتار وعمل فرد را رفیق دارد. خداوند در قرآن کریم به صراحت سخن جهنمیان را در تاثیر داشتن دوست بیان می‌کند:" یَا وَیْلَتَی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا؛ وای بر من، ای کاش که فلان (مرد کافر و رفیق فاسق) را دوست نمی‌گرفتم."

امام جمعه اردکان تشریح کرد: در زمان کنونی با پیشرفت و گسترش جوامع و پدید آمدن رسانه‌ها و فضای مجازی، بحث همنشینی بیشتر اهمیت دارد و انسان باید در گزینش گروه‌ها وکانال‌ها مراقبت لازم را داشته باشد.

ویاظهار کرد: از دیگر راه‌های تزکیه هدیه گرفتن عیوب خودمان از طرف دوستان است. همانطور که امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید:" أحَبُّ إخوانی إلَیَّ مَن أهدی إلَیَّ عُیوبی؛ محبوبترین برادرانم نزد من، کسی است که عیبهایم را به من هدیه کند."

استاد حوزه در پایان خاطر نشان کرد: مهمترین موضوع در زمینه تزکیه و تهذیب نفس این است که فرد هم وغم برای خودسازی داشته باشد و تحصیل را پلی برای این امر قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha