چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دیدار رئیس رسانه ملی با آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ مراجع عظام تقلید و علما در دیدارهای خود با رئیس رسانه ملی بر ضرورت جلب رضایت و انعکاس مشکلات مردم تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما صبح امروز در سفری از پیش اعلام نشده وارد قم شد.

در این سفر یک روزه وی با حضور در بیوت مراجع و علما از توصیه ها و بیانات ارزشمند ایشان بهره مند شد.

جامعه گرسنه با چند برنامه طنز شاداب نمی شود / باید مردم را با عمل، امیدوار کرد نه با حرف!

جلب رضایت و انعکاس مشکلات مردم دو توصیه مهم مراجع عظام تقلید به رئیس رسانه ملی

حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما که در بیت معظم له در قم برگزار شد، با اشاره به ایثارگری و خون های پاک شهدا برای حفظ اسلام و کشور بیان داشتند: شهدا زنده‌اند و از خدا روزی دریافت می‌کنند و با خدا گفت‌وگو دارند، همان‌طور که ما با خدا حرف می‌زنیم، در سوره مبارکه «آل‌عمران» دارد که شهدا به خداوند عرضه می دارند ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾؛ یعنی مرتّب از خدا سؤال می‌کنند مژده بدهید، شیعیان ما در کجا هستند؟ در چه راهی هستند؟ تا کجا هستند؟ ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾ اینها که راهی راه ما هستند، الآن کجایند؟ کمک هم می‌خواهند؟ ﴿الَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا﴾؛ یعنی کسانی که راه افتاده اند اما هنوز نرسیدند. ما هم در تعبیرات فارسی چنین تعبیری داریم می‌گوییم اینها هنوز نرسیدند؛ یعنی در بین راه هستند. شهدا به خدای سبحان می‌گویند به آنهایی که در راه هستند کمک کن که رسیدن آنها تسریع بشود، موانعشان برطرف شود، زودتر به مقصد برسند، آنها می‌خواهند عالم بشوند، کامل بشوند، فاضل بشوند، سعادتمند بشوند، زودتر به مقصد برسند: ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾؛ یعنی مرتّب می‌گویند خدایا مژده بده! اینها کجا هستند؟ چقدر مانده به ما برسند؟ این مطلب در واقع، یعنی وظیفه ما این است که در راه شهدا باشیم و آنها از ما چنین انتظار و طلبی دارند.

ایشان خاطرنشان کردند: این مملکت به لطف الهی همه چیز دارد، با وجود این همه منابع و سرمایه های مادی و معنوی فراوانی که در این کشور وجود دارد، مردم را کمیته امدادی اداره کردن ننگ است!

معظم له همچنین با اشاره به رسالت های فرهنگی و اجتماعی سازمان صدا و سیما، خواستار توجه هر چه بیشتر برنامه های این سازمان به انعکاس مشکلات مردم و دغدغه های آنان به ویژه در بخش معیشت و اقتصاد شدند.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: فرهنگِ دین به ما می گوید همین زنجیری که در روز عاشورای حسینی(ع) وسیله عزاداری است باید از روز یازدهم وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد. اینچنین فرهنگی باید به وسیله صدا و سیما اشاعه یابد.

ایشان تاکید داشتند: نباید انتظار داشت با چند برنامه طنز، جامعه شاداب و بانشاط شود، باید بدانیم جامعه گرسنه با برنامه طنز شاداب نمی شود، گرچه وجود این برنامه ها مانعی ندارد لکن اگر مشکلات اساسی مردم برطرف شود قطعا امید و نشاط به جامعه باز خواهد گشت.

معظم له خاطرنشان کردند: باید مردم را با عمل، امیدوار کنید نه با حرف، حرف بی عمل نتیجه ای جز ناامیدی جامعه در پی ندارد، هرگز بدون تفکر، کاری را شروع نکنید و همواره خود را امانت دار مردم بدانید.

صدا وسیما باید بازتاب دهنده مشکلات مردم باشد

جلب رضایت و انعکاس مشکلات مردم دو توصیه مهم مراجع عظام تقلید به رئیس رسانه ملی

حضرت آیت الله نوری همدانی،نیز در دیدار دکتر پیمان جبلی رئیس صدا و سیما که در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران گفتند: قرآن مسلمانان را گروهی یاد نموده که کارشان دعوت به خیر و اعمال صالح و آبادی زمین و امر به معروف و نهی از منکر می باشد که فلاح و رستگاری نصیب آنان می گردد.

معظم له در ادامه با اشاره به جریان تمدن سازی اسلام افزودند: در زمان معاصر فقیه فرزانه ای چون امام راحل (رحمت الله علیه) برای احیای اسلام به پا خاست و تمام نگاه ها را متوجه انقلاب اسلامی و مردم مسلمان ایران نمود، هر چند استکبار جهانی به رهبری آمریکا در این مدت هر روز فتنه ای تازه علیه انقلاب به راه انداختند، اما به توفیق پروردگار قلوب مستضعفان جهان و مردم آزاده هر روز متوجه این نظام گردید و انقلاب اسلامی تمامی مرزها را در نوردید و امید تازه ای در میان محرومان و مستضعفان جهان ایجاد نمود.

ایشان با بیان اقدامات فراوانی که در دوران انقلاب صورت گرفته بیان داشتند: باید خدمات و کارهای فراوانی که از آغاز انقلاب در حوزه های مختلف صورت گرفته برای مردم بازگو شود تا مردم بدانند که چه کاری هایی صورت گرفته، و انقلاب چه خدمات ارزنده ای انجام داده است. امروز شبکه های بیگانه با تبلیغات فراوان سعی در تخریب وجهه نظام مقدس ایران دارند، اما متاسفانه شاهد پیام های تبلیغات بسیار زیاد در صدا و سیما هستیم که باید برای این چاره ای اندیشید.

این مرجع تقلید با اشاره به مشکلات موجود در جامعه بیان کردند: صدا و سیما باید مشکلات و کمبودهای موجود در جامعه را به شکل صحیح بازتاب دهد. متاسفانه امروز شاهد سختی معیشت مردم هستیم که باید مسئولین در جهت رفع این مشکلات کوشش نمایند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان دشمنی دیرینه آمریکا و صهیونیسم با اسلام و مسلمانان فرمودند: متاسفانه امروز شاهد اوضاع مسلمانان در یمن و سوریه و عراق و لبنان و بحرین و افغانستان هستیم که با نقشه کشی آمریکا و پول های عربستان سعودی، توسط اسرائیل اجرا می شود این موضوعات را صدا و سیما نه تنها برای مردم ایران بلکه باید برای تمامی ملت های مسلمان در خارج از ایران نیز بازگو و روشن سازد.

صداوسیما مراقب باشدآبروی افراد ریخته نشود

جلب رضایت و انعکاس مشکلات مردم دو توصیه مهم مراجع عظام تقلید به رئیس رسانه ملی

حضرت آیت الله سبحانی نیز در دیدار پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما که در قم برگزار شد، بیان داشتند: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، صدا و سیما رکنی از ارکان کشور است که از نظر اهمیت، همسان دیگر ارکان نظام جمهوری اسلامی است.

ایشان افزودند: رسانه های جمعی و صداوسیما می توانند ندای اسلام و انقلاب را به صورت پاک به گوش ملت ایران و جهانیان برسانند.

این مرجع تقلید، گفتند: هنر انسان و وسایل ارتباط جمعی باید این باشد که بتواند اکثریت را جذب کند چون جذب همه ملت امکان ندارد اما اکثریت قابل جذب هستند و این لطافت خاصی در انتخاب کلمات، بیان و جملات می طلبد.

ایشان با اشاره به حضور شیعیان در مناطق دوردست جهان، بیان کردند: باید خوراک خوبی برای آنها در نظر گرفت بویژه که در بین آنها مبلغ دین کم است و صداوسیما می تواند نقش مبلغ را برای آنها داشته باشد.

حضرت آیت الله سبحانی، جلب رضایت الهی در کارها را سرلوحه کار مومنین دانستند و گفتند: صداوسیما باید مراقب باشد آبروی افراد ریخته نشود و اگر خطا و لغزشی هم در افراد است – چون هیچ انسانی خالی از لغزش نیست- اگر اشکالاتی است باید طبق قانون و در دادگاه به آن رسیدگی شود. هتک حیثیت افراد خلاف شرع است.

رسانه ملی رضایت مردم را جلب کند

جلب رضایت و انعکاس مشکلات مردم دو توصیه مهم مراجع عظام تقلید به رئیس رسانه ملی

حضرت آیت الله علوی گرگانی نیز در دیدار پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما که در قم برگزار شد، با بیان اینکه رسانه ملی باید بتواند در دوره جدید رضایت مردم راجلب کند گفتند: رسانه ملی باید با بکارگیری نیروی های جوان با انگیزه و مستعد، روحیه نشاط و شادابی را به جامعه تزریق کند.

ایشان با اشاره به تلاش دشمنان برای دین زدایی از جوانان تاکید کردند: ضروری است صدا و سیما با تولید برنامه های غنی دینی از حریم دین حراست کند.

رئیس رسانه ملی هم در ابتدای دیدارهای خود با مراجع تقلید و علما، شعار رسانه ملی در دوره جدید را هویت محوری و عدالت گستری عنوان کرد و گفت: رسانه ملی در دوره جدید تمام تلاش خود را برای بازسازی و تقویت هویت ملی دینی و انقلابی به کار خواهد گرفت.

پیمان جبلی با بیان اینکه تلاش می کنیم صدای مردم برای حکومت و بیانگر خدمات نظام اسلامی برای مردم باشیم افزود: رسانه ملی موظف است از داشته‌های مردم در حوزه های مختلف از جمله : دین، فرهنگ، اخلاق ، اقتدار و وحدت محافظت کند و واسطه ای امین میان مردم و دولت باشد.

وی توجه به عدالت را یکی از اساسی‌ترین رویکردهای رسانه ملی عنوان کرد و گفت: همانطور که حکومت امانتدار مردم است، رسانه ملی هم ضامن امانت مردم است و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

تربیت محوری در صدر برنامه های صداوسیما

جلب رضایت و انعکاس مشکلات مردم دو توصیه مهم مراجع عظام تقلید به رئیس رسانه ملی

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز در دیدار رئیس سازمان صداوسیما، با تبریک انتصاب وی در این سمت خطیر گفتند: سوابق و تجربۀ زیاد جنابعالی و نیروهای مستعدی که در صداوسیماست، می تواند سبب شکوفایی و پیشرفت هرچه بیشتر این سازمان گردد.

ایشان افزودند: همان گونه که وظیفۀ دانشگاه پرورش نخبگان، افراد لایق و ارائه راهکارهای مناسب جهت برطرف کردن مشکلات مردم و کشور است، صداوسیما نیز می تواند با جلب اعتماد و رضایت مردم، در این زمینه اقدام کند.

معظم له با برشمردن تفاوت های صداوسیمای اسلامی با صداوسیمای غربی خاطرنشان ساختند: غربی ها در پخش برنامه های خود مقید نیستند، اما صداوسیمای اسلامی باید به گونه ای باشد که عمق وجودی اسلام در تمام برنامه هایش، حتی در برنامه های طنز احساس شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تربیت محور بودن را از دیگر تفاوت های صداوسیمای اسلامی با صداوسیمای غربی دانسته و بیان کردند: باید در تمام برنامه های صداوسیما محور، تربیت باشد، نه کسب رضایت بی قید و شرط.

ایشان با اشاره به اینکه صداوسیما نباید تنها به دنبال درآمدزایی باشد، افزودند: پخش آگهی های نامناسب و نیمه مبتذل بخاطر درآمد درست نیست و باید جنبۀ فرهنگی در پخش آگهی ها رعایت گردد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به ضرورت ارتباط میان صداوسیما و حوزه های علمیه اشاره کرده و افزودند: صداوسیما باید از حوزه های علمیه و طلاب جوان و مستعد در تولید محتوا و برنامه های خود استفاده کند، البته مقصود از جوان، فکر جوانی، روح جوانی و فعالیت جوان است.

ایشان مسئولیت صداوسیما را بسیار خطیر و مهم دانسته و گفتند: جنگ، جنگ صداوسیماهاست، لذا باید شما تحولی چشمگیر در صداوسیما ایجاد کنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی شبکه جهانی ولایت را یکی از شبکه های بسیار مهم جهت معرفی معارف اسلامی در سطح جهان برشمرده و خواستار همکاری بیشتر میان صداوسیما و شبکه جهانی ولایت شدند.

ایشان تقویت و افزایش سطح رادیو معارف را ضروری دانسته و تأکید کردند: جمع میان سلیقه های متفاوت ضمن رعایت تمام اصول اخلاقی نشانۀ خطیر بودن وظیفۀ صداوسیماست.

نیازمند هم‌افزایی مؤثر و کاربردی بین حوزه علمیه و سازمان صدا و سیما هستیم

جلب رضایت و انعکاس مشکلات مردم دو توصیه مهم مراجع عظام تقلید به رئیس رسانه ملی

در این دیدارها دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، برخی چالش‌های متعدد اقتصادی و فرهنگی را مورد اشاره قرارداد و به بیان مأموریت صدا و سیما در مبارزه با این چالش‌ها پرداخت.

وی صدا و سیما را امانت دار نظام و مردم عنوان کرد و افزود: مردم ، فرهنگ، باور، اعتقادات و حماسه‌هایی که آفریده‌اند را به ما امانت داده‌اند و در راه صیانت و از این داشته‌ها نیازمند هم‌افزایی مؤثر و کاربردی بین حوزه علمیه و سازمان صدا و سیما هستیم.

رسانه ملی امین نظام و معتمد مردم باشد

جلب رضایت و انعکاس مشکلات مردم دو توصیه مهم مراجع عظام تقلید به رئیس رسانه ملی

در ادامه این دیدارها، رئیس سازمان صدا و سیما با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار سازمان صدا و سیما را یکی از محورهای کلیدی، اصلی و اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و ادامه داد: آموزه‌های دینی، باورها و اعتقادات از جمله مهمترین بخش‌هایی است که باید مورد توجه صدا و سیما قرارگیرد.

وی رسانه طراز انقلاب را رسانه‌ای عنوان کرد که امین نظام و معتمد مردم باشد و عین حالی که همسو و در راستای اهداف نظام و رهبری گام بر می‌دارد، با بیان حقایق، اعتماد مردم را نیز جلب کند.

امام جمعه قم، انعکاس دقیق و به موقع اقدامات و فعالیت‌هایی که در سطح کشور صورت می‌پذیرد را مهم ارزیابی کرد و افزود: نباید به دشمن اجازه دهیم تا به مردم اینگونه القا کند که در طول چهل و چند سالی که از انقلاب می‌گذرد، هیچ کاری انجام نشده است؛ البته مردم ما مردم قدردانی هستند اما ما نباید فضا را برای دسیسه‌های دشمن آزاد بگذاریم.

وی توجه صدا و سیما به مسائل محوری نظام را خواستار شد و مسئله جمعیت را از جمله آن عنوان کرد و ابراز داشت: کلی گویی در این رابطه تأثیر چندانی ندارد؛ بلکه باید لزوم فرزند آوری برای خانواده‌ها حل شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه پرداختن به شعار سال را از دیگر مسائل محوری دانست که باید مورد توجه صدا و سیما قرارگیرد.

وی در این خصوص اظهار داشت: استفاده از کارشناسان خبره در بررسی موانع تحقق شعار سال و البته پیگیری مداوم آن، در تحقق تولید و رفع موانع آن بسیار مؤثر و راهگشا است.

وی فرهنگ سازی را از دیگر وظایف صدا و سیما عنوان کرد و افزود: پیام‌های فرهنگی لزوماً نباید به صورت مستقیم مطرح شود بلکه خیلی اوقات انتقال یک پیام در خلال یک فیلم و به صورت پنهان یا نیمه پنهان، تأثیر بیشتری در مخاطب دارد.

آیت الله حسینی بوشهری، اعتماد سوزی را نقطه مقابل اعتماد سازی دانست و خاطر نشان کرد: اگر ریل گذاری به سمتی برود که اعتماد مردم و مخاطبان جلب شود، دیگر شاهد این نخواهیم بود که مردم اخبار و وقایع روزانه را از رسانه‌های دشمن دنبال کنند.

وی در ادامه مسئله تهاجم فرهنگی را مورد اشاره قرارداد و گفت: فعالیت‌های دشمن در زمینه تهاجمات فرهنگی را شناسایی کنید و از آن‌ها در زمینه‌های مثبت بهره ببرید.

امام جمعه قم بهره گیری از کارشناسان دینی خبره را خواستار شد و خاطر نشان کرد: از کارشناسانی در زمینه دین استفاده کنید که حقیقتاً دین شناس باشند و سخن خود را به اسم دین تمام نکنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان بر ارتباط مؤثر و بیشتر بین سازمان صدا و سیما و حوزه‌های علمیه تأکید کرد و مواردی را در راستای ارتباط سازنده و مؤثر بین این دو نهاد فرهنگی متذکر شد.

اعلام آمادگی رسانه ملی برای مستند سازی نقش جامعه مدرسین

رئیس رسانه ملی نیز طی سخنانی در این دیدار با تأکید بر نقش جامعه مدرسین در انقلاب و تداوم آن، این نهاد را بسیار با ارزش و رکن رکین انقلاب برشمرد.

رئیس رسانه ملی افزود: شاهد این سخن ما برکات و تاریخچه جامعه مدرسین در کشور است و باید کاری کنیم این تاریخچه در جامعه تبلور پیدا کند.

وی بیان داشت: باید کاری کنیم این نقش ۴۲ ساله جامعه مدرسین در انقلاب و تداوم آن، بازسازی و مستند سازی شود نه این که تنها به عنوان نوشتاری در جایی بماند و کسی از آن همه نقش آفرینی علما خبری نداشته باشد.

جبلی گفت: باید با رعایت همه قوانین و ضوابط و نظارت جامعه مدرسین، صوت ها را پیاده کرد تا در صدا و سیما نگه داری شود.

رئیس رسانه ملی با اشاره به بعضی از ویژگی شخصیتی آیت الله حسینی بوشهری گفت: از جمله این ویژگی ها به روز بودن و رسانه ای بودن است.

وی با بیان این که رسانه ملی جای بسیار مهم است و این رسانه ملی برای راضی نگه داشتن طیف مختلفی از افکار مردم کار بسیار سختی را دارد، گفت: کار سخت هم نیاز به هنرمندی خاص می خواهد تا بتوانیم همه اقشار جامعه را با خود همراه کنیم.

صداوسیما باید قم را پایگاه خود در نظر بگیرد/ علما و مراکز دینی حرف برای گفتن دارند


سید محمد سعیدی

  آیت الله سیدمحمد سعیدی نیز در دیدار جبلی رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر روی مسأله کادرسازی در چهل سال دوم انقلاب تأکید کرده اند که از کارهای اساسی و ریشه ای در پیشبرد اهداف شما است.

وی با بیان اینکه در صدا و سیما پس از انقلاب نسبت به کادرسازی اهتمام کافی نشده است، گفت: نباید کارهایی که در صدا و سیما تولید می‌شود اینطور باشد که وقتی از عوامل فیلم ها دعوت و تجلیل می‌شود قیافه بازیگران و کادر فنی در تضاد با آنچه در سریال‌ها بوده است باشد زیرا این زیبنده رسانه ما نیست.

نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید کار پیامبر(ص) ابلاغ و تبلیغ است، گفت: ابلاغ اقسام مختلفی دارد که در سیره پیامبر(ص) آمده است و در صدا و سیما باید به شیوه های ابلاغ پیامبر تأسی شود و جلوه‌ها و سبک تبلیغی پیامبر(ص) احصاء و در صدا و سیما استفاده شود.

وی با بیان اینکه تعریف صدا و سیما در نظام جمهوری اسلامی ابلاغ دین خدا و اسلام ناب محمدی است، گفت: صدا و سیما باید در برابر اسلام آمریکایی و کسانی که بعد از عصر پیامبر(ص) اسلام را وارونه جلوه دادند رسالت خود را ترسیم کند و به ترویج اسلام ناب محمدی بپردازد.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه اطلاع رسانی، تبیین و شفاف سازی از حرکت های انحرافی از وظایف مهم صداوسیما است، گفت: صداوسیما مانند یک آینه برای جامعه است با این تفاوت که آینه شعور ندارد ولی صدا و سیما ذی شعور است و عیوب و زیبایی های جامعه را با ظرافت و هنر به آنها نشان می دهد.

وی با بیان اینکه شهر قم مقدس است، گفت: قم حرم اهل بیت(ع)، آشیانه اهل بیت(ع)، مرکز تنها حوزه علمیه سرآمد در عالم تشیع، محل حضور مراجع عظام تقلید و مرکز انقلاب اسلامی است بنابراین باید صدا و سیما در این شهر حضور ویژه داشته باشد و قم را یک پایگاه و مرکز برای اهداف خود در نظر بگیرد.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت دیدار با علما و مراجع را در حد ابراز ادب دانست و گفت: کار راهبردی صدا و سیما نسبت به قم این است که تماس و ارتباط مستمر با قم داشته باشد زیرا افراد و مراکزی که در قم هستند حرف برای گفتن دارند و این حضور شما سبب فعال‌تر شدن مراکز دینی هم می‌شود زیرا می‌بینند که حرف آنها شنیده می‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها یک دختر و بانوی بی بدیل در اسلام هستند که در عین عالمه و معصومه بودن در راه خدا مهاجرت و جهاد داشته اند و تمدن سازی کرده‌اند، افزود: این الگو برای دختران ما ارزشمند است و صدا و سیما می تواند این الگوی مؤثر را به جامعه معرفی کند.

همچنین در این دیدار معاون فرهنگی و معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت نیز به فعالیت‌های حرم مطهر در ابعاد مختلف خدمت رسانی و اطلاع رسانی به جامعه اشاره و بر ظرفیت های حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برای تولید محتوا در رسانه ملی تأکید کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha