پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر / مراسم نکوداشت دانشمند روشندل استاد علی نظامی همدانی

حوزه/ مراسم نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین علی نظامی همدانی به همت دفتر فرهنگ معلولین استان قم و با همکاری مجمع نمایندگان طلاب استان همدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین علی نظامی همدانی به همت دفتر فرهنگ معلولین استان قم و با همکاری مجمع نمایندگان طلاب استان همدان برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، نماینده طلاب و فضلای همدان در این مراسم خاطرنشان کرد: پاسداشت تلاش مجاهدانه ایثارگران و معلولین به معارف دینی امر بسیار ارزشمندی است.

وی در ادامه ضمن تقدیر از مجاهدت تمام تلاشگران تبیین معارف الهی، تصریح کرد: باید از تمام میراث‌داران مکتب اهل بیت(علیهم السلام) که در مسیر ترویج معارف ناب الهی قدم بر می دارند، تقدیر نماییم.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب با بیان این که استاد علی نظامی همدانی در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، سخنرانی‌های قرایی را در دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی داشتند، اظهار داشت: استاد علی نظامی همدانی دوره‌های اعتقادی متعددی را برای مردم برگزار کرده‌اند؛ به گونه‌ای که در خطه غرب کشور، پرچم‌دار کلام، اعتقادات و علوم عقلی به شمار می‌روند.

مراسم نکوداشت استاد علی نظامی همدانی برگزار شد

وی با تاکید بر این که استاد نظامی همدانی هرگز به عدم بینایی اجازه نداد تا ایشان را محبوس نماید، اظهار داشت: کسانی که با آثار و تحقیقات ایشان آشنا هستند، بر ارزشمندی آثارشان واقف هستند؛ به گونه‌ای که شرح جامع ایشان در زبان فارسی و اشعار عربی‌شان از جایگاه والایی در میان نخبگان برخوردار است.

وی تصریح کرد: این کوشش‌ها، تلاش‌ها و فداکاری‌ها در پیام رسانی فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) ماندگار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین علی نظامی همدانی نیز در این مراسم ضمن اشاره به میلاد با سعادت زینب کبری سلام الله علیها، شرفیابی و حضور در محضر طلاب و فضلا را مایه سربلندی و افتخار دانست و ابراز داشت: از این که در این مراسم کودک سالخورده ای را تشویق و ترغیب می کنید، بسیار سپاسگزارم هستم و در این میان خصوصا از آیت الله العظمی سیستانی کمال تقدیر و تشکر را دارم.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی، آیه « وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» (آیه ۷۴ سوره فرقان) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: همواره باید ازخداوند متعال درخواست نماییم تا همسر و فرزندانمان مایه روشنایی دل و دیده قرار گیرند.

وی با بیان این که با تمسک به آیه «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»، از خداوند متعال بخواهیم ما را مربی صالحی از ذریه قرار دهد، خاطرنشان کرد: همسران و فرزندان زمانی مایه روشنایی دل و دیده عباد الرحمن هستند که صفات، خصوصیات، عقاید و اخلاق عباد الرحمن از طریق تربیت مورد قبول ازواج و ذریه باشد.

وی در بیان معنی تربیت، تربیت را جدا از تعلیم توصیف نمود و ابراز داشت: تربیت الشی تکون الصنع، امیر المومنین یکی از متقاضیان این خاسته از خداوند متعال بوده است و زینب کبری مایه روشنایی دل و دیده امیر المومنین علی(علیه السلام) هستند.

وی افزود: امیر المومنین علی(علیه السلام) امیر کلام است؛ به طوری که بلغای بعد از اسلام ، بلاغت و فصاحت را از ریزه خواری مکتب حضرت بهره مند شدند؛ خطبه زینب کبری آنچنان بود که بلاغت و فصاحت پدر عالی قدرشان را برای مردم کوفه تجدید نمودند.

مراسم نکوداشت استاد علی نظامی همدانی برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین نظامی همدانی با بیان این که مناجات‌های شب‌هنگام امیر المومنین علی(علیه السلام) زبانزد عام و خاص بوده، دختر بزرگوارشان زینب کبری سلام الله علیها در آن بحبوحه نهضت عاشورا و دوران اسارت آن را ترک ننمودند.

وی اظهار داشت: امیر المومنین علی(علیه السلام) از منظر شجاعت چنان بود که دخترشان در مقابل متکبر چنان می‌ایستند که کربلا را چیزی جز زیبایی نمی‌بیند؛ ایشان می فرمودند، صید الملوک .. فصیدی البطالو..

وی با اشاره به این که متاسفانه ادبیات عرب در حوزه های ما در حال احتضار است، اظهار داشت: کتابی تحت عنوان «تمثیل الحقائق و تحلیل الدقائق» به رشته تحریر در آمده که امیدوارم با همکاری دفاتر مراجع عظام به ویژه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سیستانی بعد از نشر در بلاد عربی توزیع گردد.

وی در بخش پایانی سخنان خود ابیاتی از اشعار مرقوم در کتاب تمثیل الحقائق و تحلیل الدقائق را قرائت کرد.

مراسم نکوداشت استاد علی نظامی همدانی برگزار شد

نوری دبیر ستاد نکوداشت استاد نظامی همدانی نیز در ابتدای این مراسم با بیان این که برخی از روایات اسلامی را نابینایان از جمله ابوبصیر نقل کرده است، اظهار داشت: استاد علی نظامی همدانی نیز سال ها در مسیر ترویج و تبلیغ اسلام کوشیده است.

وی با بیان این که دفتر فرهنگ معلولین سالانه ۱ تا ۳ همایش را ویژه طلاب، روحانیون و فضلای حوزه برگزار می کند، خاطرنشان کرد: دفتر فرهنگ معلولین تاکنون نکوداشت‌های متعددی را در موضوعات مختلف برگزار نموده است.

وی با اشاره به این که این مراسم نکوداشت نشستی مقدماتی برای نشست اصلی است که در ۱۷ اسفند ماه برگزار خواهد شد، اظهارداشت: از تمام اندیشمندان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی انتظار می رود تا مباحث پژوهشی خود را در قالب‌های متعدد علمی و هنری اعم از بیان خاطرات، اشعار و .. ارائه و دبیرخانه را در تبیین فرهنگ جهاد و ایثار نابینایان و معلولین همراهی نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha