جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بانوان

حوزه/ به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه خواهران صدیقه فاطمه(س) گرگان و خاتم الاوصیاء(عج) شهر فاضل آباد کرسی علمی- ترویجی «اشتغال زنان و چالش های تربیتی خانواده و فرزندان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، کرسی علمی- ترویجی «اشتغال زنان و چالش های تربیتی خانواده و فرزندان» با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه خواهران صدیقه فاطمه(س) گرگان و خاتم الاوصیاء(عج) شهر فاضل آباد و با حضور تنی چند از اساتید شاخص حوزه و دانشگاه، در تالار پژوهش سامانه مدرس مدرسه علمیه صدیقه فاطمه(س) گرگان به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، خانم سوسن نریمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به عنوان مدیر علمی کرسی بیان کرد: با تغییر و تحولهای به وجود آمده در سالهای اخیر و حضور فعال بانوان در جامعه و در عرصه کار و تلاش، نهاد خانواده با مسائل و چالشهای مختلفی مواجه و باعث دغدغه و نگرانیهایی در میان کارشناسان و نیز خانوادهها شده است.

وی به چگونگی نوع حضور بانوان در اجتماع و تعارض با نقش زنان در خانواده اشاره کرد و افزود: مسائل مرتبط با مشارکت اجتماعی- اقتصادی زنان از مباحث روز است و برگزاری کرسی های علمی و بررسی چالش‌های تربیتی از راهکارهای مقابله با شبهات حقوق زن و جنگ نرم است.

خانم کلثوم غلامی، عضو هیئت علمی پردیس امام خمینی(ره) گرگان نیز به عنوان ارائه دهنده نخست بحث، به اهمیت بحث درباره اشتغال زنان پرداخت و گفت: یکی از عرصه‌های تحول زندگی اجتماعی در عصر جدید، تغییرها و تحول‌ها در زندگی زنان است به طوری که این تغییر و تحول خود دامنه وسیعی را از تغییر باورها و انگاره‌های اجتماعی درباره زنان تا تغییر نقش‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی در بر می‌گیرد.

وی امر اشتغال زنان را امر بدیهی و ضرورت اجتماعی دانست و تصریح کرد: اشتغال زنان افزون بر این‌که پدیده‌ای چندوجهی است، از ساختارهای روبنایی اجتماعی نیز به شمار می‌آید؛ لذا پژوهش، مدیریت و برنامه‌ریزی برای اشتغال زنان بدون توجه به سلسه عوامل اثرگذار بر آن امکان‌پذیر نیست.

استاد دانشگاه به علل و عوامل رویکرد زنان به اشتغال اشاره کرد و ادامه داد: در بررسی عوامل مؤثر بر افزایش اشتغال زنان می‌توان از تأثیر عواملی چون ترس از حوادث احتمالی آینده مثل فوت همسر، حضور طولانی مدت فرزندان در خارج از خانه و پر کردن اوقات فراغت، استفاده گسترده از رسانه‌ها، رشد روزافزون سطح تحصیلات و سواد، فشارهای اقتصادی، علاقه به داشتن نقش شغلی و تمایل به برقراری روابط اجتماعی نام برد.

غلامی آثار و پیامدهای مثبت و منفی را برای اشتغال زنان برشمرد و خاطرنشان کرد: پذیرش اشتغال برای زنان به معنای مضاعف‌شدن مسئولیت زنان و قبول نقش‌های متعدد در زندگی زنان است که این امر باعث می‌شود بعضی مسئولیت‌های خانوادگی زن تحت‌الشعاع قرار گیرد و نقش همسری و مادری در خانواده با چالش روبرو شود.

وی افزود: اشتغال زنان چنانچه توأم با برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی صحیح اوقات و وظایف زن در محیط خانه و اجتماع باشد، زمینه برای رشد آموزشی و تحرک شغلی در محیط‌های کار و محیط خانواده فراهم می‌شود.

استاد دانشگاه به تاثیر مشارکت اجتماعی- اقتصادی زنان در عصر حاضر بر روند فرزندآوری و کاهش جمعیت اشاره کرد و گفت: نقش زنان در اجتماع و توانایی تصمیم‌گیری در امور خانواده از عوامل موثر بر رفتار باروری زنان است و اشتغال و استقلال زنان عامل مهمی در مسیر فرزندآوری و کاهش جمعیت محسوب می شود.

در ادامه خانم زهرا اسکندری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر، به عنوان استاد ناقد، بیان کرد: بنا بر آیات و روایات، اسلام از حق اشتغال زنان جلوگیری نکرده و آنان را در استفاده از این حق آزاد گذاشته است.

وی افزود: اسلام جایگاه مادری و همسری را به عنوان نقش اصلی زن دانسته است و زن در صورت عدم تزاحم با وظایف خانوادگی‌ خود و رعایت حدود عفت و حیا، می‌تواند به فعالیت اجتماعی بپردازد.

استاد دانشگاه، با اشاره به این که زن مسلمان با حفظ هویت اسلامی خود هیچگونه منعی برای اشتغال ندارد، تصریح کرد: امروزه رفع نیازهای زنان در جامعه و ضرورت حضورشان در برخی مشاغل درمانی، آموزشی، تربیتی و... سبب شده علاوه بر وظایف خود در خانواده، برخی مسئولیت‌های اجتماعی را نیز بپذیرند.

اسکندری خاطرنشان کرد: زنان می‌توانند با انتخاب مشاغل زنانه، به آسیب‌هایی که متوجه خود و خانواده‌شان‌ است، توجه کنند تا با بهره‌گیری از راهکارهایی برای رفع آن‌ها، برنامه‌ریزی زندگی خود را بر اساس وظایف همسرداری و فرزندداری اولویت‌بندی کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha