دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/نشست علمی بین المللی  رابطه نهاد علم و نهاد دین،تجارب جهانی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ استاد الهیات و مطالعات دینی از دانشگاه ناتینگهام با اشاره به اینکه رابطه عقلانی و همدلانه نهاد علم و دین به حل مشکلات جوامع بشری کمک می‌کند، گفت: با حاکمیت علم به شکل گسترده که در غرب تسلط دارد مخالف هستم زیرا علم نسبت به جهان فیزیکی می‌تواند اظهارنظر کند و هرگز نمی‌تواند به معنای عمیق دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، السدرجان میلبانک، استاد الهیات و مطالعات دینی از دانشگاه ناتینگهام در وبینار بین‌المللی «رابطه نهاد علم و نهاد دین، تجارب جهانی» که امروز ۲۷ آذرماه به‌مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، در مورد رابطه نهاد علم و نهاد دین در جهان مسیحیت و پسا مسیحیت اظهار کرد: رابطه نهاد علم و نهاد دین یکی از مسائل اساسی انقلاب اسلامی بوده و هست و ما معتقدیم که رابطه عقلانی و همدلانه این دو نهاد به حل مسائل جوامع بشری کمک می‌کند.

وی ادامه داد: ما در ایران برای شکل‌گیری این رابطه تلاش کرده‌ایم و بسترها و نهادهایی خلق کرده‎‌ایم که به برقراری این رابطه کمک می‌کنند و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یکی از این نهادها است.

میلبانک بیان کرد: ما متمایل هستیم که پروژه ایرانیان درباره رابطه نهاد علم و دین را دریافت کنیم و از تجربه نخبه‌های دین مسیحیت در این زمینه نیز بهره‌مند شویم، اگرچه می‌دانیم که شما در این پروژه توانمندی‌های کلیسا را برای ارائه نظریه‌های اجتماعی و همچنین به الهیات پنهان دانشگاه مدرن نیز به صورت ویژه نگاه کرده‌اید.

وی با بیان اینکه پژوهشگران ایرانی مواجهه کلیسا و دانشگاه مدرن را مواجهه دو الهیات با یکدیگر دانسته‌اند، افزود: ما علاقه‌مند هستیم که از تجربه‌های پژوهشگران ایرانی بهره‌مند شویم.

میلبانک با اشاره به اینکه تمدن‌ها نیازمند گفتمان هستند، اظهار کرد: در غرب، کلیسا به حاشیه رانده شده است و شاهد قدرت گرفتن علم و لیبرالیسم هستیم، لذا در این فضا امکان سخن گفتن به صورت آزادانه درباره دین نیست.

وی افزود: در جوامع تمدن‎‌یافته گذشته نوعی از معنویت بر نظام سیاسی آن‌ها حاکم بوده است همان‌گونه که در مسیحیت در قالب کلیسا خود را نشان می‌دهد اما غرب در دوران مدرن دیگر یکسان و شبیه به‌هم نبود و حاکمیت، معنویت را در عرصه سیاست کنار گذاشته و به فردگرایی اهمیت می‌دهد و به دنبال جمع کردن تفاوت‌ها و تامین سعادت و منفعت ملت خود است.

میلبانک تصریح کرد: جامعه مدرن امروز مسئول بازار و نظام بروکراسی است و به دنبال شادی‌آفرینی در جامعه خویش است تا ملت آزادانه و شاد زندگی کنند و رنج و سختی را از آن‌ها دور می‌کنند.

وی با بیان اینکه جامعه بدون جنبه معنوی نمی‌تواند باشد، ادامه داد: با حاکمیت علم به شکل گسترده که در غرب تسلط دارد مخالف هستم، زیرا علم نسبت به جهان فیزیکی می‌تواند اظهار نظر کند و هرگز نمی‌تواند به معنای عمیق دست پیدا کند و همچنین علم انسان را در راستای فایده‌گرایی معنا پیدا می‌کند؛ همچنین علم انسان را به صورت اتم‌های جدا از هم می‌بیند و جامعه مجموعه‌ای جمع شده از اتم‌هاست نه یک هویت مستقل و در واقع این جامعه به یک ماشین تبدیل شده است که تنها به دنبال رفاه و آسایش و تهی از معنا و معنویت است.

میلبانک با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ در انگلستان جریان‌های فردگرایانه‌ای که تاکید بر معنویت داشتند شکل گرفت اما نابود شدند، ابراز کرد: ایده احترام گذاشتن به تمام عقاید و نظریات و تفکرات در جهان تابع همان بازار و نظام بروکراسی است.

وی در پایان یادآور شد: در غرب، ما باید کل زندگی خود را تغییر داده و رویکرد علم را به حاشیه برانیم و از این سلطه افراطی علم بر حاکمیت جلوگیری کنیم، لذا نیاز به نوعی بازآفرینی از مسیحیت و خوانش کتاب مقدس داریم که به جسم و روح انسان‌ها توجه ویژه داشته باشد و متناسب با نظم کنونی جهان باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha