جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه تحقیقات علمی و آموزش های ما باید ناظر به متن جامعه، واقعیت، حل مشکلات و معضلات کشور باشد، گفت: باید بستر مبنایی و فکری خود را با مقام عمل پیوند دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی در دیدار با دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم معارف دینی خود را با مقام عمل پیوند دهیم علاوه بر حل مشکلات و رفع چالش‌ها، خود این مبانی در بین مخاطب نیز جاذبه‌های بیشتری پیدا خواهد کرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، ادامه داد: متأسفانه، در خیلی از زمینه‌ها، چیزی را عرضه می‌کنیم که مخاطب به آن احساس نیاز نمی‌کند.

وی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری بین مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: ما باید با همکاری همدیگر، خلأ ها و نیازها را شناسایی و با همفکری و تعامل، داشته‌های خود را برای رفع این نیازها به هم پیوند دهیم.

آیت الله رجبی با بیان اینکه تحقیقات و آموزش‌های ما باید هدفدار و جهت دار شود، گفت: اکنون محققان و فارغ التحصیلانی در رشته‌های مختلف در دوره دکتری تربیت می‌شوند، ولی زمینه به کار گیری آنها برای رفع نیازهای نظام فراهم نیست.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت نیروی انسانی و محتوای غنی تولید شده در حوزه‌های علمیه به مراتب بیشتر از این استفاده شود.

آیت الله رجبی همچنین یکی از مشکلات فعلی کشور را فاصله میان تئوری و عمل دانست و گفت: در مقام عمل باید با نیازها و چالش‌ها آشنا شویم و محقق و پژوهشگر ما، باید متن جامعه را درک کند و برای آسیب‌ها و نیازها تحقیق کند.

وی ادامه داد: همانگونه که در مباحث فقهی، موضوع شناسی تعیین می‌کند که حکم چه باشد و سوال به هر طریقی که باشد مجتهد نیز به همان شیوه جواب می‌دهد، باید واقعیت‌های روز جامعه را بشناسیم و بر اساس آنها، سوال، پرسش و تحقیق کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: رهبر معظم انقلاب در پیوست حکم هیأت امنای مؤسسه، بر انجام تحقیقات کاربردی، حضور فقه با معنای عام خود در همه عرصه‌های اجتماعی و غنی سازی فقه معاصر، تاکید کردند.

آیت الله رجبی گفت: فقه معاصر همین مسائل مبتلابه و عینی متن جامعه است، بنابراین ما طبق پیوست حکم، موظف هستم تحقیقات و آموزش‌های خود را در مسیر رفع مشکلات کشور جهت دهیم و در این راستا نیاز به همکاری با مراکزی مانند مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش‌ها داریم.

در پایان مقرر شد، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در زمینه‌های مختلف با هم همکاری داشته باشند و هر سه ماه یکبار نیز گزارشی از فعالیت‌ها و روند پیشرفت تعامل فی مابین فراهم شود.

دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گزارشی از فعالیت‌های این مرکز را ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha