پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور

حوزه/ صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ با سرمایه اهدایی حضرت امام خمینی – قدس سره شریف تاسیس گردید و امروز با بیش از چهل سال سابقه افتخارآمیز در پرداخت وام های قرض الحسنه بدون کارمزد، سود و جریمه تاخیر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی شهیدی پور مدیرعامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، که به مناسبت روز احسان و نیکوکاری و روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه قرض الحسنه برگزار شد،گفت: قرض الحسنه یکی از اعمال نیکی است که در قرآن کریم، بر انجام آن تاکید شده است. قرض در قرآن همواره با صفت حَسَن مقرون است.قرض در معنای لغوی به معنای جدا کردن و کندن است. در عرب، به قیچی، مقراض می گویند.

وی افزود: مفهوم لغوی قرض، جدا کردن مال یا اموالی است که به فرد تعلق داشته و به دیگری بدهد، قرآن کریم، زکات و انفاق را مصداق "قرض حسن" ذکر می کند. خداوند می فرماید کسی که مالی را به صورت زیبا و نیکو از خود جدا کرده و انفاق نماید گویا آن را به خدا داده است .

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه بیان کرد: خداوند برای قرض حسن و نیکو، اجر کثیر, آمرزش گناهان , تشکر و رضایت الهی را وعده داده است در آیه ۲۴۵ سوره بقره آمده است چه کسی به خدا قرض نیکو می دهد. یعنی چه کسی از اموال خود در راه خدا می بخشد، در این صورت، خداوند پاداش کثیربه او می دهد.

وی گفت: برای فهم معنی کثیر می توان آن را با بکار بردن کلمه قلیل برای متاع دنیا در قرآن کریم مقایسه نمود. پس معنی کثیر بزرگتر از دنیا و مافیها است لذا اجرانفاق و قرض دادن قابل احصا و شمارش نیست .

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات، دریچه ای برای احیای قانون مترقی اسلام است / اعطای وام بدون کارمزد،سود و جریمه تاخیر

در اصطلاح فقهی به قرضی که به فردی داده شده و بدون هیچ زیاده ای پس گرفته شود قرض الحسنه می گویند

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، اظهار کرد: گاهی برای شناخت اهمیت یک شی به مخالف آن نیز می توان نگاه کرد، به هر میزان که ربا مذموم است و از آن نهی شده است قرض الحسنه مطلوب و به آن امر شده است. قرض الحسنه حتی در مواردی بیش از انفاق توصیه می گردد، زیرا با انفاق یکبار مال به فرد بخشیده می شود ولی در قرض الحسنه می توان مال را در گردش قرار داده و بارها به عنوان قرض آن را پرداخت نمود.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری و استفاده از پول برای مردم اهمیت دارد. گاهی برخی در امور اقتصادی سرمایه گذاری می کنند. گاهی نیز با آن تجارت می کنند و از منافع آن بهره مند می شوند ولی سرمایه گذاری یک پول برای دادن قرض الحسنه به دیگران، سرمایه گذاری والا و ارزشمندی است که اجرمضاعف معنوی و پاداش کثیر را به دنبال خواهد داشت و عده زیادی از آن بهره مند خواهند شد و با بازگشت این پول، مجددا پرداخت قرض الحسنه و اجر مضاعف آن تکرار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور، گفت: ترویج فرهنگ قرض الحسنه ترویج فرهنگ سخاوت و مردانگی در جامعه اسلامی است. این مساله یک الگوی مهم در سبک زندگی و زیست اسلامی است. قرض باعث افزایش روزی و برکت در مال و عمر می شود و ارزش افزوده اجر معنوی آن جبران کاهش ارزش پول را می نماید.

وی یادآورشد: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند که هر کس به برادر مومن اش قرضی بدهد، به میزان هر درهم آن همانند کوه رضوی و طورسینا، از سوی خداوند جزای خیر دریافت می کند.

کشور ما پر از افراد خیر و نیکوکاری است که با احیای سنت قرض الحسنه این واجب مهم را انجام می دهند

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، عنوان کرد: از دیگر سوی کسانی هم که قرض دریافت می نمایند نیز وظایفی دارند زیرا وقتی ما از افراد جامعه می خواهیم که اموال خود را به قرض الحسنه اختصاص دهند و آنان را به رفق و مدارای با وام گیرنده توصیه می کنیم می بایست وام گیرنده نیز به عهد و قرار خود پایبند باشد و در بازپرداخت تعلل ننماید تا این سنت حسنه با تعامل دو سویه وام دهنده و وام گیرنده در جامعه تقویت و گسترش یابد .

وی، یادآورشد: به همین مناسبت روز ۱۴ اسفند به عنوان ترویج فرهنگ قرض الحسنه نامگذاری شده است، این نامگذاری مناسب و بجا، فرصتی است که فرهنگ قرض الحسنه برای جامعه تبیین و ترویج شود. صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ با سرمایه اهدایی حضرت امام خمینی – قدس سره شریف تاسیس گردید و امروز با بیش از چهل سال سابقه افتخارآمیز در پرداخت وام های قرض الحسنه بدون کارمزد ، سود و جریمه تاخیر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور، گفت: صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی یکی از موسسات زیر مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می باشد. صندوق قرض الحسنه دفترعلیرغم اینکه مجاز است کارمزد بابت هزینه های خود از وام گیرندگان خود دریافت کند ولی به منظور ترویج سنت قرض الحسنه کارمزد وام های این صندوق صفر می باشد.

وی عنوان کرد: هدف و ماموریت مهم صندوق قرض الحسنه کمک برای رفع مشکلات مالی طلاب و فضلا، محققان، نویسندگان، کارکنان نهادهای حوزوی و اساتید حوزه های علمیه می باشد. این صندوق در سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، مبلغ ۹۴۹ میلیارد تومان به تعداد ۲۰۹ هزارفقره وام پرداخت نموده است.

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی، بیان کرد: در سال جاری تا کنون قریب به ۱۸ هزار فقره وام بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.جلب مشارکت افراد خیر و مشتریانی که با سپرده گذاری بدون توقع دریافت سود جهت پرداخت قرض الحسنه یکی از امتیازات و ویژگی های ارزشمند صندوق می باشد

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات، دریچه ای برای احیای قانون مترقی اسلام است / اعطای وام بدون کارمزد،سود و جریمه تاخیر

وی گفت: هر فرد به هر میزانی که در حساب خود نزد صندوق موجودی داشته باشد دراجرمعنوی پرداخت قرض الحسنه شریک است. هرگونه افزایش موجودی در صندوق کمک و مشارکت بیشتر به سنت قرض الحسنه بوده و موجب برخورداری بالاتر از پاداش و اجر مضاعف آن است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور،با اشاره به وام هایی که در اختیار افراد قرار می گیرد، اظهارکرد: انواع وام های صندوق، در حال حاضر در چند موضوع هدفمند می باشند: الف - وام معیشت که بخش عمده ای از وام های پرداختی می باشد. ب - وام کمک هزینه ازدواج به طلابی که متاهل می گردند پرداخت می شود ، این وام ارتباطی به وام دریافتی آنها از سایر بانک ها ندارد. ج- وام کمک هزینه فرزندآوری جهت تشویق و ترویج فرهنگ فرزند آوری است که به طلاب جهت تولد فرزند سوم و بالاتر پرداخت می گردد. د- وام کمک هزینه جهیزیه با تصویب هیات مدیره محترم صندوق از سال آینده پرداخت می گردد.ه- وام مسدودی توسط افراد و موسسات از محل موجودی منابع خود نزد صندوق پرداخت می گردد.

وی با بیان این که میزان و مبلغ وام های پرداختی بر اساس منابع و مقدورات صندوق تعیین می گردد گفت: در این راستا از افراد خیر و علاقه مند به تقویت از سنت قرض الحسنه دعوت می کنیم که گردش مالی خود را به هر میزان که باشد از طریق این صندوق انجام داده و ما را در رفع نیازهای طلاب کمک و یاری نمایند .

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی، بیان کرد: صندوق، مشتریان و ارباب رجوع را ولی نعمت خود دانسته و بر خود وظیفه می داند که خدماتی متناسب با کرامت و شان و منزلت آنها ارائه نماید.

وی با بیان این که ارائه خدمات غیر حضوری به مشتریان یکی از اولویت های اصلی صندوق بوده و در حال حاضر بیش از هشتاد درصد از خدمات به صورت غیر حضوری انجام می شود، گفت: صندوق با بیش از چهل سال سابقه افتخار می نماید که مورد اعتماد حوزه های علمیه، دفتر مقام معظم رهبری، بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید، طلاب ، فضلا و اساتید حوزه های علمیه می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • م IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 4
    واقعا خدا خیرشون بده ************** باید ازینا بقیه یاد بگیرند
  • خوان اول IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 0
    اینکه ایشان می فرمایند هشتاد درصد کارهای وام غیرحضوری انجام می گیرد بسیار جالب است، برای بنده برای تکمیل مشخصات پروفایل درخواست وام، صدور کارت بانکی درخواست حضور در شعبه شد. برای پیگیری وام مجدداً درخواست حضور در شعبه شد و گفته شده است که هنگام معرفی ضامن هم باید در شعبه حاضر می شدی دقیقاً کدام مراحل غیرحضوری است که ایشان می فرماید هشتاد درصد مراحل غیرحضوری شده است؟ در مقایسه با بانکهای قرض الحسنه رسالت یا بانک قرض الحسنه مهر ایران، که تقریباً شعبه حضوری اصلاً ندارند می توان گفت صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات هشتاد درصد غیرحضوری است؟ یکی از مصوبات رسمی دولت این است که ادارات حق دریافت کپی شناسنامه و کارت ملی را ندارند و باید با همان کدملی کار کنند در حالیکه صندوق دفتر تبلیغات از تک تک مراجعان درخواست می کند خودشان بروند و از مدارک شان مثل شناسنامه و کارت ملی کپی بگیرند و بیاورند. در حالیکه گمان می کنم حتی جریمه ای هم برای اداراتی که کپی درخواست کنند در مصوبه دولت تعیین شده بود. جالب اینجاست که هر هر برگ کپی در باجه کپی داخل خود صندوق دفتر تبلیغات هم ششصد تومان می شود!. اینجانب طلبه حوزه علمیه هستم، و مانند سایر طلاب شهریه مراجع تقلید را که به صندوق دفتر تبلیغات واریز می شود دریافت می کنم یعنی، شهریه من از تعدادی از مراجع تقلید به حساب صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات واریز می شود و من شهریه خود را از طریق این صندوق قرض الحسنه دریافت می کنم. در بانکهای دولتی و خصوصی زیادی حساب بانکی دارم و از برخی از آنها وام هم گرفته ام، در هیچ کدام از بانکها هم شماره موبایل ندارم اما صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات حاضر نشد برای بنده حساب برای دریافت وام باز کند و گفت حتماً باید یک شماره موبایل بدهی والا نمی توانی درخواست وام کنی. یعنی شرط افتتاح حساب برای دریافت وام اعلام شماره موبایل است ولی بانکها این شرط را برای من نگذاشته اند. عجیب این است که برای واریز شدن شهریه مراجع تقلید به حساب صندوق نیازی به شماره موبایل نیست و سیستم خطا نمی دهد، ولی وقتی قصد افتتاح حساب برای درخواست وام دارم اعلام می شود که سیستم حتماً شماره موبایل می خواهد و در غیر این صورت سیستم خطا می دهد و افتتاح حساب ممکن نیست.
  • خوان دوم IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 0
    معلوم نیست چرا سیستم وقتی شهریه مراجع تقلید به حساب صندوق واریز می شود نیازی به شماره موبایل طلاب ندارد و خطا نمی دهد!!! خوان بعدی این بود که در فرم درخواست وام بنده، توسط متصدی درج شد که بنده متأهل هستم. اعتراض کردم که شما الآن که قصد درخواست وام دارم اصل شناسنامه بنده دست تان است، و مشخصات پروفایل بنده در حساب شهریه مراجع را در سیستم می بینی و از روی میزان شهریه دریافتی من از مراجع تقلید کاملاً می دانی که بنده مجرد هستم، در سایت صندوق دفتر تبلیغات هم پروفایل دارم که هنگام درخواست اینترنتی وام مشخصات خود را نوشته ام و در پروفایل سایت اینترنتی درج شده است که من مجردم، چرا در فرم درخواست وام من می نویسی متأهل؟ متصدی پاسخ داد چیز مهمی نیست. ولی عجیب این است که سپس که بعداً مبلغ وام بنده کم شد و لذا لازم شد فرم اولیه باطل شود دوباره یک فرم جدید با مبلغ جدید صادر شود و فرم قبلی باطل شود. مجدداً در فرم تازه هم درج شد من متأهل هستم!! به نظر می رسید، کارمندان باجه ها، در تمام فرم ها می نویسند دریافت کنندگان وام متأهل هستند متوجه نمی شوم وقتی وجود اصل شناسنامه برای دریافت وام اجباری است و از طریق مبلغی که مراجع شهریه می دهند مجرد بودن طلبه محرز است و هر طلبه هم هنگام درخواست اینترنتی وام پروفایل خود را بروز رسانی می کنم و هم هنگام صدور کارت بانکی حضور افراد الزامی است و پروفایل و مشخصات بروز رسانی می شود و مجرد بودن فرد محرز است به چه دلیل باید در فرم نوشته شود که متقاضی وام متأهل است. تأکید می کنم فرم بنده باطل شد و فرم جدیدی صادر شد ولی در همان فرم جدید هم نوشته شد من متأهل هستم. خوان بعدی این بود که اعلام شد که به بنده که همیشه شهریه چندین نفر از مراجع عظام تقلید بطور اتوماتیک به حساب صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغاتم واریز می شده و می شود مبلغ بسیار ناچیزی در حد کمتر از هفت میلیون تومان می توانم وام تعلق می گیرد، زیرا حسابم در صندوق دفتر تبلیغات گردش مالی نداشته است. بنابراین مبلغ وام من کم و در حد همین حدود هفت میلیون تومان خواهد بود. سؤال این است که گردش مالی حساب چگونه محاسبه می شود؟ آیا واریز چند ساله شهریه چندین مرجع تقلید به حسابم، به معنی گردش مالی کافی فقط برای یک وام ناچیز حدود هفت میلیون تومانی بوده است؟
  • عباس کبیری IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    1 4
    بسیار عالی است
  • مصطفی دعاگو IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    4 0
    سلام ممنون اززحمات بی شائبه همه دست اندر کاران صندوق چند نکته جهت اینکه گله مندم 1- اولین باری که برای وام گرفتن آمدم فکر کنم 300 می داد در صورتی که همان موقع صندوق الزهرا در تهران با تمام احترام و یک ضامن بدون هیچ پیش شرطی 500 وام می داد 2- من برای عمویم 2میلیون البته بعد از جند سال وام گرفتم که ایشان در پرداخت سهل انگاری کرد و مراجریمه کردند و سال 98بعد از شاید ده سال که درخواست وام کردم گفتند به دلیل تآخیر در پرداخت ده یازده سال پیش وامتان عقب افتاد و یک ماه بعد دادند 3- امسال هم که درخواست 10 میلیون کردم شش تومن پذیرفتند با اینکه من هم استاد حوزه هستم و هم مبلغ و هم مدیر بودم با تمام این گذشته در صورتی که همین الزهرا 20 تومن می ده با یک ضامن و همان روز بدون هیچ پیش شرطی فقط خوش حسابی البته مدت قسط کم است حداکثر برای ما 15 ماه البته این را هم بگویم که وامهای این صندوق مسدودی است بهر حال فکر می کنم درصد احترام این صندوق بیشتر از صندوق شماست که خود طلبه هستید ولی حرف اصلی من این بود که شاید جریمه نقدی نباشد ولی حذف از گرفتن وام و تازه بعد ده سال هم دلشان از تأخیر اقساط خنک نشده و باز جریمه می کنند البته جریمه روانی روح انسانی را لکه دار می کنند بنابر این جریمه نقدی کنید ولی روح آدمها را جریحه دار نکنید ببخشید فقطدرد دلی بود با مدیر صندوق که فرمودند جریمه ای در کار نیست
  • محاسبه روزانه معدل گردش حساب خدمات کارت حوزه IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 0
    از بنده طلبه خواسته شد که برای وام حدود هفت میلیون تومان، دو نفر ضامن که چک داشته باشد معرفی کنم ولی من چنین ضامنی نداشتم لذا به من گفته شد پس یک ضامن طلبه که چک داشته باشد معرفی کنم که این را هم نداشتم لذا به من گفته شد پس یک نفر ضامن طلبه همراه با سفته معرفی کنم ولی مبلغ وام من کمتر خواهد شد. ناچار قبول کردم ولی به من گفته شد در فرم درخواست وام باید بنویسم من خودم «داوطلبانه» درخواست کرده ام مبلغ وام من کم شود. یعنی دقیقاً تأکید شد لازم است که این عبارت را در فرم درخواست وام بنویسم «من شخصاً داوطلبانه خودم درخواست دارم مبلغ وام تعلق گرفته به من کم شود». در حالیکه بنده به دلیل نداشتن ضامنی که چک داشته باشد ناچار به پذیرش کاهش مبلغ وام شده بودم. وقتی متنی که نوشته بودم با عبارتی که گفتم تفاوت داشت، فرم دیگری مجدداً پرینت گرفته شد و تأکید شد باید نوشته شود داوطلبانه درخواست کاهش مبلغ وام را دارم و فقط همین عبارت را بنویسم، در مورد میزان وام هم که گفته شد که گردش مالی حسابم کم بوده است، درحالیکه تناسب معدل گردش مالی حساب با بالا رفتن امتیاز و افزایش مبلغ وام به تناسب معدل گردش حساب در مورد «خدمات کارت» مرکز خدمات حوزه نیز وجود دارد و به «خدمات کارت» مرکز خدمات حوزه های علمیه نیز به تناسب معدل گردش مالی حساب، وام امتیازی تعلق می گیرد و این افزایش یافتن معدل گردش مالی حساب را می توان بطور روزانه در سایت مرکز خدمات حوزه دید، که روزانه محاسبه می کند در خدمات کارت هر شخصی تا آن روز چه مقدار گردش حساب داشته است و به تناسب آن چقدر وام امتیازی به آن شخص تعلق می گیرد. ولی در سایت صندوق دفتر تبلیغات در پروفایل ما چنین امکانی وجود ندارد که روزانه بررسی کنیم به تناسب معدل روزانه گردش حساب ما، چقدر مبلغ وام امتیازی ما در حال افزایش است، به غیر این مورد، مرکز خدمات به تمام طلاب متقاضی وام، یک معرفی نامه به بانک قرض الحسنه رسالت برای دریافت وام می دهد، بانک قرض الحسنه رسالت نیز مبلغ ده میلیون تومان به دارندگان معرفی نامه مرکز خدمات حوزه وام می دهد. برای من عجیب است که چگونه است بانک رسالت به طلاب دارنده معرفی نامه مرکز خدمات ده میلیون تومان وام می دهد ولی صندوق دفتر تبلیغات هیچ ارتباطی با مرکز خدمات حوزه ندارد و چنین رابطه ای بین مرکز خدمات و صندوق دفتر تبلیغات وجود ندارد.
  • حسین IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 0
    متاسفانه رفتار مسئولین رسیدگی به وام اصلا مناسب نیست.بهتر است شخصی را مسئول وام طلاب کنند که خودش طلبه باشد. در ضمن شرط خواباندن پول به حساب هم میکنند یعنی میگویند ده میلیون را یک سال به حساب بخوابان تا ده میلیون وام به تو تعلق بگیرد که خود این شرط هم ربا محسوب میشود
  • سيد IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    5 0
    بنده به خاطر تاخير در پرداخت اقساط كه اون هم حساب مسدودي شهرستان خودمون بوده جندين ساله كه از دريافت وام محروم شدم. صد رحمت به بانك ها و صندوق هاي ديگه كه جريمه نقدي مي گيرن ولي اگه وامي دوباره بخواي بگيري تاخير در اقساط وام قبلي رو كه تسويه هم كردي رو به روت نميارن.
  • مهدی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    5 0
    وام های خرد دفتر تبلیغات ایه چرا این همه ضامن می خواد بنده از سال 76 حوزه هستم حساب کرد کلا دوملیون وهفتصد هزار تومن وام گرفتم طی دو سه نوبت علتش هم نداشتن ضامن الان الان دولت اعلام کرده وام زیر صد تومن ضامن نمی خواد ولی برای 15میلیون صندوق دفتر 2 تا ضامن می خواد
  • وحید IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 0
    راست میگن!!پول و میخوابونی بعد بر اساس امتیازت پول خودت !که میخوای وام بگیری، اونم ۱۳ میلیون تومن، ۲ تا ضامن میخوان(اینم رعایت قانون بانک مبلغ شریعت و پیرو قوانین نظام) پدر صاحب حساب و در میارن
  • محمد IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 0
    با سلام خدمت دوستان عزیز ، باید عرض کنم در صندوق کارهای خوبی صورت گرفته خداوند هم به بانیان وزحمتکشان خیرو نیکی عطا کند ان شاءالله. اما واما ... دوستان طلاب عزیز اما و اما ... سطح توقع تان بسیار بالاست مگر نمی دانید اینجا و آنجا دکان شده واسه ی اون و اون وآنها . نمیشه به اسم تقی یا نقی گذاشت ولوله ها میشود بالاخره یه عده هم به اسم طلبه ها کاسبی میکنند پرتوقع نباشید دادند دادند ندادند هم بیخیال وقتی میگن ضامن ۲ تا و ۳تا وووو بدانید محترمانه میگن گ... و گرنه طلبه ای که دنبال اینجور وامها تو جامعه ی امروزی میگرده خودتان خوب میدانید طلبه پول داشته باشه منت دسته چک و ضامن نمیگرده خود بانکها التماس میکنن وام بگیر حیف و حیف مستند ساز نیستم وگرنه خدا شاهده بهترین مستندهای غم انگیز جهان رو از درون همین دکانها میساختم طلبه باید عزت نفس داشته باشد هی نگه پول نان نداریم
    • مهدی IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      4 1
      سلام برادر توقعمون با لا نیست واقعاو روی رو زدن به کسی هم برا ضمانت نداریم نگفرفتیم هم از 76 3میلیون وام زیاده؟ولی تو صندوق دفتر حساب شهریه داریم پرونده تبلیغ دقتر داریم برای 15 تومن چرا دوتا ضامن بخواد
    • مصطفی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      سلام احتمالا تو کارمند هستی یا یه جایی دلالی چونذپول داری این طور حرف میزنی وقتی یه طلبه میره خونه اجاره کنه نمیگن طلبه ای میگن چقدر پول داری تو که داری لطفا اینجا حرف از عزت نفس نزن
  • خواجوی(فعال رسانه) IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 4
    با سلام خداوند به بانی و موسس این صندوق با برکت اجر دنیا و آخرت عنایت فرماید. حقیقتا بنده چندین بار وام گرفتم و خیلی در زندگیم موثر بود. ممنونم خداوند به حق حضرت حجت(ارواحناه فداه) بر توفیقات دست اندرکاران صندوق توفیق خیر مرخمت نماید.انشاءالله
  • علی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 0
    رفتار کارکنان محترم صندوق اصلا مناسب نیست علت را نمی دانم چیست؟! باتوجه به مبلغ پایین وام و واریزی بخشی از شهریه طلاب در این صندوق برای ضمانت سخت گیری فراوانی می شود در حالی که در مراکز دیگر با مبلغ بالاتر چنین شرایطی در نظر گرفته نمی شود. البته اگر بی انصافی نکنیم بایند عنوان کنیم وام این صندوق برای کارکنان محترم دفتر تبلیغات بسیار عالی می باشد.
  • بانک قرض الحسنه کارگشایی قسط بندی ماهیانه ندارد IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    دفتر مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در حیاط مدرسه فیضیه قم به هر طلبه متقاضی وام معرفی نامه به بانک ملی شعبه خیابان مرعشی نجفی ره می دهد که با این معرفی نامه بانک ملی مبلغ دو میلیون تومان به طلاب وام می دهد. چرا صندوق این تعامل را با مجمع نمایندگان طلاب ندارد؟در صندوق های قرض الحسنه حوزوی مثل صندوق دفتر و مرکز خدمات و کلیه صندوق های قرض الحسنه حوزوی دیگر سود و جریمه تأخیر با اسم و شکل دیگری وجود دارد یعنی به نظر من فقط اسم آن را تغییر داده اند. مدیرعامل می فرمایند صندوق دفتر، سود نمی گیرد، در حالیکه مبلغ وام به تناسب گردش مالی حساب فرد افزایش می یابد. اینکه وام گیرندگان را مجبور کنیم برای افزایش مبلغ وام خود، گردش مالی خود را در حساب صندوق دفتر قرار دهند، سپس بهترین شرایط برای وام را به کارکنان خود دفتر تبلیغات اختصاص بدهیم نوع دیگری از دریافت سود است. یا صندوق دفتر در صورت تأخیر وام گیرنده، او را با کاهش دادن مبلغ وام بعدی یا محدود کردن امکان ضامن شدن برای دیگران...، بابت تأخیرش جریمه می کنند، این تصور که هدف صندوق ها از روش های سود و جریمه تأخیر البته با اسم دیگر، تأمین بودجه بیشتر برای پرداخت وام قرض الحسنه به دیگر متقاضیان است، اشتباه است. اگر وام گیرنده تمام اقساط خود را ماهیانه پرداخت کند یا اینکه در برخی ماه ها در پرداخت ماهیانه قسط تأخیر داشته باشد ولی تمام مبلغ قسط های خود را روز آخر یکجا پرداخت کرده باشد، برای صندوق های قرض الحسنه یکسان است. یعنی اگر فردی در نهایت کل مبلغ وام خود را دو سال بعد از دریافت، تسویه کرده باشد ولی در پرداخت قسط های ماهیانه گاهی تأخیر داشته باشد، ضرری متوجه صندوق نمی شود. بطور نمونه بانک دولتی کارگشایی، وام های قرض الحسنه و وام های جعاله خود را اقساط بندی ماهیانه نمی کند، بلکه از متقاضیان وام قرض الحسنه و جعاله می خواهد، تمام مبلغ وام را یکجا در انتهای سال(قابل تمدید تا دوسال) بازپرداخت کنند. بنابراین تأخیر در پرداخت یک یا دو قسط ماهیانه وقتی کل مبلغ وام سرموعدش تسویه شده باشد، نباید جریمه ای داشته باشد. چون هیچ آسیبی در تأمین بودجه صندوق ایجاد نمی کند. مثل بانک کارگشایی است که تسویه نهایی کل مبلغ وام در موعد انتهای سال مهم است(قابل تمدید تا دوسال) و قسط بندی ماهیانه وام ندارد. زیرا پرداخت اقساط ماهیانه نفع برای بانک ندارد
  • اجبار به خريد سفته هفت هزاری IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    این که مدیرعامل محترم می فرمایند هشتاد درصد از خدمات به صورت غیر حضوری انجام می شود یکی از مصادیق آن شماره تلفن مندرج در سایت صندوق http://sandoghdaftar.ir است یعنی تلفن 31159000 (025) بنده خودم، پس از چندین بار تماس در روزهای مختلف، که گوشی زنگ می خورد ولی هیچ کس تلفن را برنمی داشت سرانجام معجزه روی داد و یک نفر گوشی را برداشت. بنابراین ناامید نباشد و آن قدر تماس بگیرید تا معجزه روی دهد و بالاخره کسی گوشی تلفن را بردارد. زمانی که برای خرید سفته برای ضمانت وام به باجه داخل صندوق دفتر مراجعه کردم در همان پنج دقیقه ای که کنار باجه ایستاده بودم هم بنده و سه نفر دیگر متقاضی سفته برای وام چهار میلیون تومانی بودیم چون عموم طلاب که معمولا ضامن با چک ندارند همین وام های خرد را می توانند بگیرند اما متصدی باجه فرمودند فقط سفته برای وام های ده میلیون تومانی دارند یعنی به جای سفته دو هزار تومانی همه ما مجبور شدیم سفته هفت هزار و پانصد تومانی خریداری کنیم.
  • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 2
    یاد ایام بخیر ما 200هزار تومان وام گرفتیم تا الان شده 16میلیون خیلی پربرکت است خداوند مسوولین گذشته و فعلی را حفظ و درگذشتگان را رحمت