پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رحمت امینی

حوزه/ یک کارگردان و نویسنده تعزیه گفت: برای رونق تعزیه باید آن را در تمام طول سال شاهد بود نه اینکه تنها در مناسبت‌ها شاهد اجرای آن باشیم.

رحمت امینی، کارگردان و نویسنده تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه پیرامون وضعیت تعزیه اظهار کرد: متاسفانه اجرای تعزیه در کشورمان تنها مختص به ایام و مناسبت‌های خاص شده است درصورتیکه این شکل از هنر می‌تواند در تمامی ایام سال اجرا شود. همانند آنچه که در نمایش کاتاکالی هند رخ می‌دهد.

وی برای رونق تعزیه در کشور پیشنهاد کرد: باید شرایطی پیش‌آورد تا تعزیه برای همه مردم قابل دسترس باشد یعنی از دانشجو گرفته تا مشاغل فرهنگی یا آزاد بتوانند بدون هیچ مشکلی تعزیه تماشا کنند. درضمن باید تعزیه را به درآمدزایی رساند. یعنی اینکه عادت کنیم همانگونه که برای تماشای تئاتر پول می‌دهیم برای تعزیه نیز هزینه کنیم. این اقدام به نظر من یکی از شروط رونق این هنر ارزشمند است.

این کارگردان درباره وضعیت هنرمندان تعزیه نیز چنین گفت: جای تاسف است هنرمندان تعزیه با چنین سختی‌های مواجه باشند. هنرمندان این حوزه در انتظارند تا نهادهای دولتی برای آنها شرایطی فراهم آورند تا بتوانند کاری انجام دهند. این موضوع نیز به هیچ وجه خوشایند نیست. نکته دیگر اینکه تعزیه ظرفیت نمایش بین‌المللی دارد چون اگر این هنر را به درستی در معرض دید دیگر مردم جهان قرار داد مطمئنا جذب آن خواهند شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    تعزیه بر گرفته از اعتقاد وعشق است عشق را با پول چه کار ؟ تعزیه خوانی که به عشق امام حسین همه تلاش خود را میکند مخاطب را نه تنها جذب و با خود همراه بلکه از او عارف به مظلومیت و حقیقت می سازد ونیز اساتید تعزیه خوانی و تازه کارها به عشق کار می کنند اما اگر بحث در آمد زایی باشد عده ای خاص به دنبال آن رفته همانند نمایش های دیگر که ممکن است از ادیان دیگر حتی مخالفین امامان نیز پا به این عرصه گذاشته و برای جذاب تر شدن از جلوه های مختلف و و متنها وشعر ها وآهنگهای مختلف نیز استفاده شود که بعضا مخالف اصل واقعه یا بالاتر مخالف اصل اسلام نیز باشد پس مواظبت باشید