پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ویروس جدید

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اسرائیل تیم ویژه ترور تشکیل داد

اسرائیل تیم ویژه برای ترور رهبران حماس در خارج تشکیل می‌دهد یک روزنامه انگلیسی در گزارشی نوشت، دولت رژیم اشغالگر به همپیمانان خود اعلام کرده که برای اعزام تیم‌هایی برای ترور رهبران جنبش حماس در خارج آماده می‌شود.روزنامه تایمز چاپ انگلیس نوشت، دولت رژیم اشغالگر به همپیمانان خود اعلام کرده در راستای انتقام‌گیری از عملیات‌های دو ماه گذشته فلسطینی‌ها، برای اعزام تیم‌هایی برای ترور رهبران جنبش حماس در خارج آماده می‌شود. این روزنامه در ادامه نوشت که احتمالا حماس از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی در خاورمیانه و اروپا هشدارهایی درباره حملات قریب‌الوقوع دریافت کرده است. روزنامه تایمز در گزارش خود به نقل از برخی منابع اطلاعاتی نوشت، اسرائیل در تلاش است پس از یک سال از توقف جنگ علیه غزه که با میانجیگری مصر محقق شد و آخرین دور جنگ در غزه در مه ۲۰۲۱ پایان یافت، پیام آشکاری بدهد. این روزنامه در پایان بر اساس نظرات برخی تحلیلگران، احتمال اینکه ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به ترور رهبران حماس در داخل اقدام کند، بعید دانست و در ادامه نوشت، چرا که چنین اقدامی می‌تواند موجب روشن شدن آتش جنگی مشابه سال گذشته میلادی شود و احتمالا ترورها در دیگر کشورهای منطقه همانند لبنان و یا قطر که اعضای ارشد حماس در آنجا زندگی و کار می‌کنند، انجام خواهند شد.

منبع: ایسنا

آبله میمونی انگلیسی ها را تهدید به مرگ کرد

آژانس امنیت بهداشت در انگلیس اعلام کرد همه افرادی که در تماس با فرد مبتلا به آبله میمونی بوده اند، اقدامات احتیاطی را رعایت کنند. آژانس امنیت بهداشت در انگلیس (Health Security Agency) اعلام کرد فرد مبتلا به آبله میمونی، در بیمارستانی در لندن، در حال درمان است. این گزارش می افزاید اگر چه احتمال انتقال بیماری آبله میمونی از انسان به انسان بسیار نادر است، ولی کارشناسان آژانس امنیت بهداشت با متخصصان سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس در حال گفتگو هستند. گزارش آژانس تصریح می کند همه افرادی که در تماس با فرد مبتلا به آبله میمونی بوده اند، اقدامات احتیاطی را رعایت کنند. نشانه آبله میمونی تب، سر درد، درد عضلانی، درد در ناحیه پشت، تورم گره‌های لنفی، لرز و احساس خستگی شدید اعلام شد ه است. آبله میمونی یک عفونت ویروسی نادر است که معمولا در کشورهای غرب آفریقا دیده می‌شود. آژانس امنیت بهداشت انگلیس چندی پیش اعلام کرد بیمار مبتلا به آبله میمونی به نیجریه سفر کرده بود. آبله میمونی شبیه آبله انسانی است و سال‌هاست این بیماری در بسیاری از مناطق جهان ریشه‌کن شده و نمونه تازه‌ای از آن گزارش نشده است. با این حال، در سال‌های اخیر، به ویژه پس از همه گیری ویروس کرونا، نگرانی از شیوع این ویروس بیشتر شده است. فرد مبتلای به آبله میمونی اگر فوری درمان نشود، می‌تواند دچار آسیب مغزی شدید یا مرگ شود. افراد معمولا بر اثر گاز یا خراش میمون یا تماس با ترشحات چشم، بینی، و دهان میمون مبتلا به آبله میمونی، به ویروس آلوده می‌شوند. بسیاری از کارشناسان بهداشتی اعتقاد دارند که شماری از حوادث طبیعی، همچون طغیان رودخانه‌ها در نیجریه، شرایطی ایجاد کرده است که حیوانات وحشی آلوده، در ارتباط نزدیک‌تر با جوامع انسانی، به ویژه در جوامع فقیر و توسعه نیافته، قرار گیرند و زمینه انتقال ویروس‌های مشترک فراهم شود. گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی، بالا آمدن سطح آب دریاها و تخریب جنگل‌ها، از عوامل اصلی تشدید بلایای طبیعی به شمار می‌رود.

منبع: شبکه خبر

رکود وارد انگلیس شد

ضربه‌ای که به استاندارد زندگی مردم در این کشور وارد می‌شود، چنان شدید خواهد بود که به یک رکود احتمالی تا پایان امسال خواهد انجامید.بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد ضربه‌ای که به استاندارد زندگی مردم در این کشور وارد می‌شود، چنان شدید خواهد بود که به یک رکود احتمالی تا پایان امسال خواهد انجامید. خبرنگار این شبکه افزود تورم بالا، گزنده شده و کارخانه متیوز کاتس ولدز فلاور از هر نظر ضربه خورده است. قیمت گندم دو برابر شده، هزینه‌های انرژی، هزینه‌های سوخت، دستمزدها افزایش یافته است. همه نشانگرها به سمت نادرست نشانه رفته اند. برتی متیوز از کارخانه کاتس ولدز فلاورز در حال حاضر شرایط کار سخت شده است، زیرا ما ناچاریم خودمان را با این افزایش هزینه‌ها تطبیق دهیم. اگر این کار را نکنیم به مشکل بر می‌خوریم. انگلیس تحت تأثیر شوک‌های اقتصادی گوناگونی است. بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد نمی‌تواند مانع فقیرتر شدن مردم شود. بیماری همه گیر کرونا و در پی آن، تهاجم روسیه به اوکراین، زنجیره تأمین جهانی را مختل کرده و باعث بالا رفتن قیمت کالاها شده است. اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت من این سختی را برای همه مردم انگلیس قبول دارم، به ویژه قشرهای کم درآمد. آن‌ها تحت تأثیر شدید افزایش قیمت کالاهای اساسی و ضروری مانند مواد غذایی و انرژی قرار گرفته اند. خبرنگار افزود با برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در سال گذشته، افزایش میزان تورم آغاز شد و در ماه مارس به ۷ درصد رسید. بانک مرکزی انگلیس اکنون پیش بینی می‌کند میزان تورم در زمستان امسال به ۱۰ درصد برسد؛ چنین میزانی از تورم، آخرین بار در اواخر دهه ۸۰ قرن گذشته (میلادی) مشاهده شد. پیش بینی می‌شود پس از این افزایش، نرخ تورم در انگلیس نزولی شود و تا سال ۲۰۲۴ به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی برسد. قیمت انرژی محرک اصلی است. قبض‌های انرژی خانوارها در ماه آوریل افزایش یافت. بانک مرکزی پیش بینی می‌کند این قبض‌ها تا ماه اکتبر یک افزایش ۴۰ درصدی دیگر پیدا کند و میانگین سالانه بهای قبض‌ها را به ۲۸۰۰ پوند برسد. شرایط بدتر خواهد شد. بانک مرکزی انگلیس معتقد است ضربه‌ای که به استاندارد زندگی در این کشور وارد خواهد شد، چنان شدید خواهد بود که به یک رکود خواهد انجامید. بانک مرکزی پیش بینی کرده است اقتصاد کشور تا پایان سال (کنونی میلادی)، به شدت کوچک شود و رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ بسیار ضعیف باشد.

منبع: شبکه خبر

ویروس خطرناک سازمان جهانی بهداشت را وادار به هشدار کرد

سازمان جهانی بهداشت در خصوص یک ویروس خطرناک که کبد انسان را هدف قرار می‌دهد هشدار داد. سازمان جهانی بهداشت در خصوص ویروس خطرناکی هشدار داد که می‌تواند کبد را هدف قرار دهد و تأثیری منفی بر آن بگذارد. مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری (ECDC) بیش از ده مورد از وجود این ویروس را در چهار کشور مختلف رصد کرده که افرادی که دچار آن شده بودند، از التهاب حاد کبد رنج می‌بردند؛ تا جایی که قادر به انجام وظایف ضروری خود نبودند.«هپاتیت سی» از بیماری‌های خطرناک و پیچیده است. این بیماری در شماری از کشورها مشاهده شده است. علی رغم مشاهده این ویروس، مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری که در زمینه مبارزه با بیماری‌های خطرناک تخصص دارد، نتوانسته است علل مستقیم پیدایش این ویروس خطرناک را که در زمانی ظهور یافته که همچنان کرونا در جهان به پایان نرسیده، مشخص کند. این در حالی است که بسیاری از کشورها اقدامات پیشگیرانه‌ای را در خصوص این بیماری و کنترل نمودن آن اتخاذ کرده اند؛ بیماری که که کودکان را نیز دچار طیفی از عوارضی می‌کند که برای درمان و رهایی از آن دوره‌ای طولانی نیاز است.عوارض فراوان و خطرناکی وجود دارد که کودک به هنگام ابتلا به این بیماری، دچار آن می‌شود. از این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:صورت کاملا رنگ پریده همراه با زرد شدن پوست در قسمت‌های مختلف بدن،درد شدید در ناحیه شکم،افزایش قابل توجه دمای بدن،درد شدید در عضلات و مفاصل بدن،بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین سن کودکان مبتلا به «هپاتیت سی» یا در واقع، همین بیماری مرموزی که به تازگی در کشورهای مختلف شیوع یافته، از یک ماهه، تا ۱۶ ساله متفاوت است. سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده است بیشتر این کودکان نیازمند پیوند جدی کبد هستند؛ چیزی که این کودکان قادر به انجام آن نیستند. از کشورهایی که این بیماری در آن‌ها به ثبت رسیده، انگلیس است؛ به طوری که شمار افراد مبتلا به ۹۰ کودک در این کشور رسیده است و به همین خاطر نیز انگلیس توجه ویژه‌ای را به این مسأله اختصاص داده است. شایان ذکر است بسیاری از سازمان‌های پزشکی و بین المللی اعلام کرده اند تا به امروز، درمانی ریشه‌ای که بتواند «هپاتیت سی» را ریشه کن کند را نیافته اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چین برای تایوان خط و نشان کشید

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: برنز همچنین گفت حمله روسیه به اوکراین رئیس جمهوری چین را شگفت زده کرده و بر محاسبات او درباره هر گونه عملیات نظامی در آینده علیه تایوان تاثیر گذاشته است. رئیس سیا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت: حتی برای یک لحظه هم فکر نمی کنم که تصمیم شی جین پینگ برای بدست آوردن کنترل تایوان در طول زمان از بین رفته است. این مقام آمریکایی همچنین گفت رهبر حزب کمونیست چین از مخالفت جهانی با جنگ روسیه و این حقیقت که این جنگ به اتحاد بین آمریکا و اروپا منجر شده است، «نگران» است. رئیس سیا چین را مهم ترین چالش ژئوپلتیک آمریکا توصیف کرد و در باره روسیه گفت: حکومت پوتین نشان داد که قدرت‌های رو به زوال می‌توانند به اندازه قدرت‌های در حال رشد مانند چین مخرب باشند. برنز گفت: رهبر روسیه برنامه های خود را برای تصرف اوکراین ادامه می دهد، زیرا درگیری ها از تصرف پایتخت کی یف به کنترل منطقه شرقی دونباس تغییر کرده است. این مقام ارشد سیا گفت که سازمان متبوعش تاکنون شواهدی عملی دال بر برنامه ریزی روسیه برای استفادهه از سلاح های هسته ای تاکتیکی نمی بیند هر چند که چنین امکانی وجود دارد. واشنگتن تایمز نوشت: رهبر حزب کمونیست چین به عنوان بخشی از راهبرد خود برای تبدیل کردن چین به قدرت برتر در جهان تلاش کرده بین آمریکا و اروپا از طریق ابزارهای اقتصادی، دیپلماتیک و اطلاعاتی اختلاف بیندازد. رئیس جمهوری چین اعلام کرده که بازپس گیری تایوان هدف اصلی سیاست های این کشور در «نوسازی» ملی است. چین استفاده از نیروی نظامی علیه تایوان را رد نکرده است. این جزیره در سال ۱۹۴۹میلادی طی یک جنگ داخلی که شاهد عقب نشینی نیروهای ملی گرای چینی به جزیره واقع در ۱۰۰ مایلی سواحل جنوب شرقی چین بود، از سرزمین اصلی جدا شد.

منبع: ایرنا

اولین تصاویر ماهواره «نور ۲» دریافت شد

عیسی زارع پور با انتشار عکس ارسالی از ماهواره نور ۲ نوشت: چه کسی باور می‌کرد که روزی ماهواره ایرانی در مدار پانصد کیلومتری زمین قادر باشد از همه‌جای کره زمین تصویربرداری رنگی کرده و این تصاویر را به ایستگاه‌های زمینی که آنها هم به دست جوانان ایرانی ساخته شده‌اند مخابره کند؟ چه کسی باور می‌کرد که ایران به جمع باشگاه کشورهای صاحب فناوری ماهواره‌ای بپیوندد؟وزیر ارتباطات گفت: امشب تصاویر ارسالی از ماهواره نور (۲) را دیدم. نخستین‌بار است که ماهواره بومی ایرانی تصاویر کاربردی رنگی با وضوح و دقت تفکیک زیاد ارسال می‌کند. از دیدن این دستاورد بزرگ به خود بالیدم و به جوانان ایرانی، که از میان دشمنی‌ها، تحریم‌ها و تنگناها پیش رفته‌اند و در بیکران آسمان و فضا رقیب کشورهای صاحب‌نام در این حوزه شده‌اند درود فرستادم. وی تاکید کرد: حالا هم فناوری ساخت ماهواره، هم ارسال و استقرار ماهواره و هم راه‌اندازی و کاربردی کردن ماهواره در دستان دانشمندان ایرانی است؛ صدها نخبه و نابغه‌ای که تعهد و تخصص را با هم آمیخته اند و سالهاست برای توسعه دانش فضایی در گمنامی کار کرده‌اند تا بدین جا رسیده‌ایم. شیر مادر و نان پدر حلالتان باد که گُل کاشتید.

منبع: مهر

اولین شهرک خصوصی کشور راه اندازی کرد

پروانه ساخت اولین شهرک خصوصی کشور با عنوان شهرک خلیج فارس با سرمایه‌گذار بخش خصوصی به مساحت ۴۳ هکتار واقع در شهرستان برازجان استان بوشهر امروز طی مراسمی با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در محل وزارت راه و شهرسازی اعطا شد. بر اساس صدور این پروانه ساخت مساحت فاز اول این شهرک ۲۳ هکتار بوده و کاربری‌های مسکونی، تجاری، آموزشی، انتظامی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی، مذهبی، جهانگردی، حمل‌ونقل و انبارداری، فضای سبز و … دارد. همچنین سرمایه‌گذار بخش خصوصی به عنوان شهرک‌ساز موظف به محصور کردن شهرک طی ۶ ماه از زمان صدور پروانه بهره‌برداری است. گفتنی است شهرک خلیج فارس در شهرستان برازجان استان بوشهر اولین شهرکی است که منجر به صدور پروانه بهره‌برداری شده است. شرکت عمران شهرهای جدید در حال حاضر با هدف پشتیبانی از سیاست‌های توسعه مسکن کشور و همچنین مدیریت تقاضا در اقشار مختلف اجتماعی، در ۱۴ استان کشور، ۴۶ شهرک را در دستور کار دارد. شهرک‌های مذکور با نقش مسکونی و با اهداف مشخص و مطالعات کامل امکان‌سنجی و مکان‌یابی تهیه شده‌اند و به صورت تقریبی بیش از ۶۵۹ هزار نفر را در خود جای خواهند داد. این شهرک‌ها به جز ۲۰ شهر جدیدی است که توسط شرکت عمران شهرهای جدید در قالب شهرهای جدید نسل نو در دست پیگیری است. سامانه یکپارچه شهرک سازی کشور به عنوان بستری هوشمند و برخط برای ثبت، رسیدگی و پیگیری موضوع احداث شهرک توسط بخش خصوصی و نظام‌مند کردن تقاضاها در کشور در فروردین ماه ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده و با پیوند ستاد مدیریت شهرک سازی به تمامی ادارات کل استانی و دستگاه‌های مرتبط، بخش اصلی موانع شهرک سازی که فرایند طولانی و بروکراتیک‌اداری است، مرتفع کرد. در ماه‌های اخیر بیش از ۷۰ درخواست احداث شهرک توسط بخش خصوصی و عمومی به ستاد شهرک‌سازی رسیده وبعد از راه اندازی سامانه شهرک‌سازی روزانه بیش از ۱۰ مورد مراجعه مستقیم و غیر مستقیم برای ثبت درخواست به این سامانه ثبت می‌شود.

منبع: مهر

سفر «پاپ» به لبنان لغو شد

سفر ماه آینده «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان به لبنان به دلیل وضعیت جسمی وی به تعویق افتاد. منابع آگاه روز دوشنبه اعلام کردند که سفر برنامه ریزی شده پاپ فرانسیس برای ماه آینده به لبنان به تعویق افتاده است؛ زیرا پاپ ۸۵ ساله اخیراً مشکلاتی در راه رفتن پیدا کرده است. در هفته‌های اخیر پاپ علاوه بر درد مزمن سیاتیک، دچار درد در ناحیه زانوی راست خود شده که سبب احساس درد در پاها نیز شده است. این دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، تاکید کردند که موضوع اصلی نگرانی، سلامتی پاپ است. پنج‌شنبه گذشته نیز او برای اولین بار از ویلچر در مکان‌های عمومی استفاده کرد. بنا به اعلام دولت لبنان رهبر کاتولیک های جهان بنا بود ۱۲ و ۱۳ ژوئن سفری به بیروت داشته باشد. کاخ واتیکان تا کنون رسماً این سفر را اعلام نکرده، اما پاپ در مصاحبه های اخیر خود به برنامه های آن اشاره کرد.

منبع: مهر

شاه‌آبادی از صدا و سیما کنار رفت

پیمان جبلی دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه محسن برمهانی را به سمت معاون سیمای خود منصوب کرد. محسن برمهانی در سال ۹۹ به عنوان مدیرکل تامین و رسانه بین‌الملل سیما منصوب شده بود. برمهانی دانش آموخته کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی از دانشگاه صداوسیما است. از دیگر تجارب مدیریتی وی می‌توان به جانشینی مدیرکل تولید و مدیریت مستندهای خارجی شبکه‌ی پرس‌تی‌وی و… اشاره کرد.

منبع: مهر

بدترین قحطی از زمان جنگ جهانی دنیا را تهدید کرد

«سونیا شولتز» وزیر همکاری اقتصادی و توسعه آلمان با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی گفت که جهان با یک بحران غذایی جدی روبرو خواهد شد. وزیر دولت آلمان افزود که این قحطی قریب الوقوع از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون مشاهده نشده است. «سونیا شولتز» دلایلی از جمله همه گیری کرونا و جنگ اوکراین را از جمله عللی برشمرد که زمینه ساز این قحطی خواهند بود. وی با استناد به گزارش برنامه جهانی غذا هشدار داد: بنا به گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در حال حاضر از گرسنگی حاد رنج می برند و سازمان ملل باید مرتبا این داده ها را بازبینی و به روزرسانی کند. عضو کابینه برلین با یادآوری رکورد تازه افزایش قیمت مواد غذایی افزود: قیمت مواد غذایی در سراسر جهان یک سوم رشد کرده و رکورد زده است. پیام تلخ این رخداد این است که ما با بدترین قحطی از زمان جنگ جهانی دوم روبرو هستیم که ممکن است مرگ میلیون ها نفر را رقم بزند. شولتز انگشت اتهام را به سمت رئیس جمهور روسیه نشانه رفت و مدعی شد که روسیه غلات اوکراین را به سرقت برده است و در حال حاضراز کشورهای وابسته به محصولات کشاورزی خود سوء استفاده می کند و ظاهراً تنها به حامیان خود، غذا می دهد.

منبع: ایسنا

امکان ثبت اعتراض به یارانه معیشتی فراهم شد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فراهم شدن امکان ثبت اعتراض نسبت به یارانه تخصیصی از طریق «سامانه رسیدگی به درخواست کمک حمایت معیشتی و یارانه نقدی» خبر داد.سیدمرتضی موتورچی در صفحه شخصی‌اش در توییتر اعلام کرد: به اطلاع هم وطنان گرامی می رساند پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه ها، هم وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند می توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.»

منبع: ایسنا

سلب اعتماد از کابینه بنت رای نیاورد

دو طرح پیشنهادی برای سلب اعتماد از کابینه ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید رای نیاورد.کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دو طرح پیشنهادی برای سلب اعتماد از کابینه ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید رای نیاورده است. ایمن عوده رئیس فهرست مشترک احزاب عربی به طرح عدم اعتماد حزب لیکود به دولت بنت رای منفی داد و گفت که از هیچ اقدامی که بنیامین نتانیاهو رهبر اپوزیسیون را به قدرت بازگرداند، حمایت نخواهد کرد. وی افزود: ما مخالف رویکرد نتانیاهو هستیم و از هیچ طرح پیشنهادی عدم اعتماد که از سوی لیکود ارائه شود، حمایت نخواهیم کرد و به هیچ وجه برای نتانیاهو و حزبش راه نجات نخواهیم بود و از آن حمایت نمی‌کنیم.

منبع: ایسنا

اسرار سازمان‌دهی سلولی کشف شد

سازمان‌دهی سلول‌ها، اسرار کشف‌نشده‌ای را در بر دارد که می‌توانند موضوع پژوهش‌های علمی باشند.سلول‌های ما به طور دائم نوعی رقص را اجرا می‌کنند که با دقت طراحی شده است و خود را در بافت‌های پیچیده‌ای مرتب می‌کنند. برخی از نشانه‌های هدایت این رقص سلولی مانند شیب‌های الکتریکی و شیمیایی، شناخته‌شده هستند. اکنون به نظر می‌رسد که مجموعه جهانی‌تری از نشانه‌ها وجود دارد که به سلول‌ها دستور می‌دهد. این مجموعه، پارامترهای فیزیکی محیط را در بر دارد. از زمان اختراع ظروف موسوم به "پتری دیش" (Petri dishes) در اواخر قرن نوزدهم، سلول‌ها روی سطوح صاف و سفت مورد بررسی قرار گرفته‌اند که به سختی به محیط طبیعی آنها شبیه بوده است. اخیرا رفتار سلولی در ژل‌های سه‌بعدی پراکنده مورد بررسی قرار گرفته اما هرگز در محیط‌های منحنی یا تا شده بررسی نشده است. اکنون با توجه به پیشرفت در روش‌های ساخت هیدروژل‌های ژلاتینی نرم، گروهی از پژوهشگران "دانشگاه جانز هاپکینز"(JHU) و "دانشگاه مریلند"(UMD) می‌توانند تنظیمات سه‌بعدی خاصی را ایجاد کنند که به اندازه سلول هستند. آنها با این کار می‌توانند رفتار سلولی را مشاهده کنند. پژوهشگران در این پروژه نشان دادند که سلول‌ها در واقع، جنبه‌های فیزیکی محیط اطراف خود را حس می‌کنند و به آنها پاسخ می‌دهند. "دیوید گراسیاس"(David Gracias)، استاد مهندسی شیمی و زیست‌مولکولی دانشگاه جانز هاپکینز و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما کشف کرده‌ایم که سلول‌ها می‌توانند به واسطه اندازه‌گیری چیزی سازمان‌دهی شوند که به نوعی مانند یک خط‌کش سلولی است.آنچه آنها اندازه‌گیری کردند، سفتی و نسبت ابعاد هیدروژل است که بر حسب "کیلو پاسکال"(kPa) اندازه‌گیری می‌شود؛ واحدی که مقاومت یک ماده را در برابر تغییر شکل نشان می‌دهد. نکته مهم این است که این هیدروژل‌ها حاوی سیگنال‌های شیمیایی نیستند. "لوییس رومر"(Lewis Romer)، استاد بیهوشی و مراقبت‌های ویژه پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز و از پژوهشگران این پروژه گفت: هیچ الگوی کوچک یا شیب محرک‌های شیمیایی وجود ندارد که بر رفتار سلولی نیز تأثیر بگذارد. لیگاندهای اتصال سلولی به طور یکسان در سراسر سطح در دسترس قرار دارند. این محیط بیوشیمیایی یکنواخت بدین معناست که سلول‌ها باید نسبت ابعاد و سفتی محیط خود را حس کنند و این نشانه‌ها را به تنهایی برای سازمان‌دهی به کار ببرند. در نمایش جالبی از این سازمان‌دهی، پژوهشگران سلولها را روی یک هیدروژل به شکل حروف قرار دادند و مشاهده کردند که آنها کلمه "CELL" را تشکیل می‌دهند. دیدن کاربردهای مهندسی بافت برای اهدافی مانند تولید ارگانوئیدها که ساختارهای کوچکی شبیه به اندام هستند و برای پژوهش استفاده می‌شوند، آسان است اما پیامدهای اساسی‌تری نیز برای این کار وجود دارد. تشخیص این نشانه‌ها بدین معناست که سلول‌ها از یک مسیر سیگنال‌دهی که هنوز توصیف نشده است، استفاده می‌کنند و این همان چیزی است که پژوهشگران مشتاقانه امیدوار هستند در آینده به آن پی ببرند. همچنین، بدن یک محیط پویا است که در آن، نسبت ابعاد و سفتی به مرور زمان تغییر می‌کند. این که سلول‌ها دقیقا چگونه به این پارامترها پاسخ می‌دهند، می‌تواند توضیح دهد که بافت‌های بسیار مهم مانند سیستم عروقی چگونه رشد می‌کنند و به پیری و بیماری پاسخ می‌دهند. رومر ادامه داد: تصور این که فرآیند تشکیل شبکه عروقی ممکن است به نسبت ابعاد خود، بسیار پاسخگو باشد، به ما کمک می‌کند تا به پرسش‌هایی پاسخ دهیم که می‌خواهیم در زمینه زیست‌شناسی تکاملی بپرسیم. بررسی‌های رومر بر گروهی از بیماری‌های عروقی به نام "پرفشاری ریوی"(Pulmonary hypertension) متمرکز هستند. یکی از موضوعاتی که در ایجاد این نوع بیماری عروقی و سایر موارد مانند بیماری سرخرگ کرونری و اسکلروز شریانی وجود دارد، همین مسئله سفتی است. رومر گفت که این بیماری‌ها و حتی خود پیری، با سفت شدن بافت‌های عروقی همراه هستند و کشف اهمیت سفتی و نسبت ابعاد با ساختار سلولی، راه‌های جالبی را برای پژوهش و درمان ارائه می‌دهد. وی افزود: این یک هدف خاص است که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

باران راهی شمال غرب شد

کارشناس هواشناسی گفت:فردا بارش‌ها در نواحی شمال غرب و غرب کشور ادامه خواهد داشت. فریبا گودرزی گفت: سه شنبه بارش‌ها در نواحی شمال‌غرب، غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ادامه دارد. همچنین تداوم بارش‌ها تا روزهای پایانی هفته در کشور مورد انتظار است. به گفته کارشناس هواشناسی امشب وزش بادهای شدید در نواحی شمال‌شرق، شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب کشور پیش‌بینی شده است که سبب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در این مناطق می‌شود. این شرایط سه‌شنبه و چهارشنبه در غرب، جنوب و جنوب‌غرب کشور رخ می‌دهد. سازمان هواشناسی هشدارهایی را در رابطه با افزایش وزش باد شدید همراه با گردوخاک داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گرد و غبار آسمان پایتخت را تیره و تار کرد

کارشناس هواشناسی گفت: افزایش حجم گرد و غبار در مناطق جنوبی و غربی تهران همراه با وزش باد شدید از ساعات دیگر آغاز می‌شودخانم فریبا گودرزی گفت: وضعیت گرد وخاک و توده های گرد و غبار امروز در مقایسه با دو روز گذشته کاهش یافته اما از ساعاتی دیگر در بخش های غربی و جنوب غرب تهران شاهد افزایش وزش باد و گرد خاک و کاهش کیفیت هوا خواهیم بود. به گفته کارشناس هواشناسی امروز وزش بادهای شدید توام با گرد و خاک در نواحی شمال‌شرق، شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب کشور پیش‌بینی شده زمینه ساز خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در این مناطق می شود این شرایط فردا سه‌شنبه و چهارشنبه در غرب، جنوب و جنوب‌غرب کشور رخ می‌دهد. از دیروز شاهد افزایش توده های گرد و غبار در کشوریم که زمینه ساز کاهش دید اُفقی در کشور می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران به هموطنان ایرانی هشدار داد

سفارت ایران در اوکراین از هموطنان ایرانی خواست منطقه ترانس دنیستر در خاک مولداوی را ترک کنند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و آکردیته در مولداوی در اطلاعیه‌ای از هموطنان ایرانی تقاضا کرد منطقه ترانس دنیستر در جمهوری مولداوی را ترک کنند. در این اطلاعیه آمده است: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و آکردیته در جمهوری مولداوی ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمامی ایرانیان بویژه هموطنان مقیم اوکراین و جمهوری مولداوی، به آگاهی می‌رساند با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و احتمال گسترش آن به منطقه ترانس دنیستر در جمهوری مولداوی، از همه شهروندان ایرانی ساکن در منطقه مذکور درخواست می‌شود در اولین فرصت نسبت به ترک منطقه اقدام کنند. همچنین از آن دسته از هموطنان ساکن در جمهوری مولداوی که در شرایط کنونی ضرورتی به ادامه حضور آنان در این کشور نیست، تقاضا می‌شود خاک مولداوی را ترک کنند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

واریز یارانه جدید آغاز شد

بعد از پایان مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور، بر اساس اعلام بانک مرکزی واریز یارانه جدید آغاز شد. روابط عمومی بانک مرکزی از شروع فرایند واریز مبلغ کمک معیشتی به حساب مردم خبر داده است. این واریز مبلغ کمک معیشتی از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها و به صورت گروه به گروه در حال انجام است. گفتنی است، رییس جمهوری، ساعاتی قبل در خصوص واریز مبلغ کمک معیشتی گفت: پیشنهاد سازمان برنامه این است که به 3 دهک اول 400 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت شود. یعنی خانواده 4 نفره 2 میلیون تومان دریافت کنند. نسبت به دهک چهارم به بعد 300 هزار تومان هر نفر بگیرند. یارانه نان و دارو را همه دهک ها دریافت می کنند. قیمت نان و دارو افزایش نمی یابد. همچنین یارانه دارو به شکل بیمه پرداخت می‌شود با همین قیمتی که الان وجود دارد. یعنی یارانه ای که وارد کننده دارو دریافت می کند، در شرایط جدید به بیمه پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است، با آغاز واریز مبالغ یارانه پس از گفتگوی رئیس جمهور با مردم، برخی گزارش‌ها حاکی از اختلاف جزئی این مبلغ با رقم اعلام شده در برخی خانوارهاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مابه‌التفاوت ناشی از کسر مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونای اعطا شده در مراحل قبلی است. همچنین سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: 30 درصد جمعیت کشور یارانه 400 هزارتومانی را دریافت می‌کنند. 60 درصد جمعیت نیز یارانه 300 هزارتومانی دریافت می‌کنند و 10 درصد نیز بی نیاز از دریافت یارانه هستند.در همین رابطه - روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: به اطلاع هموطنان می‌رساند پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هموطنان برای اعتراض نسبت به یارانه اختصاص یافته به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

وزارت کشور درباره اتباع افغانستانی فاقد مدرک اطلاعیه داد

وزارت کشور ایران در اطلاعیه‌ای از اتباع افغانستانی فاقد مدرک که موفق به اخذ نوبت جهت شرکت در طرح سرشماری نشده‌اند، خواست از امروز به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران در اطلاعیه‌ای از اتباع افغانستانی فاقد مدرک که از طریق اینترنتی موفق به دریافت نوبت برای شرکت در طرح سرشماری نشده‌اند خواست از امروز (دوشنبه 19 اردیبهشت) به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. اطلاعیه از اتباع افغانستانی فاقد مدرک به‌ویژه اتباع واردشده پس از تحولات افغانستان خواست که به آن دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند که امکان ثبت‌نام کارت هوشمند ملی را نیز داراست. اطلاعیه در ادامه از اتباع افغانستانی می‌خواهد به‌منظور ارائه خدمات بهتر در مراحل ثبت‌نام و همچنین جلوگیری از ازدحام، از مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی جهت اخذ نوبت خودداری کنند. همچنین هشدار داده شده است به افرادی که در طرح مذکور شرکت نکنند، هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌شود و غیرمجاز تلقی می‌شوند.پیش از این نیز «احمد وحیدی» وزیر کشور ایران با تأکید بر ضرورت همکاری اتباع افغانستانی برای تکمیل سریعتر طرح سرشماری گفته بود: سرشماری برای اتباع اجباری است و در صورت عدم همکاری، حضور این اتباع در کشور غیرقانونی است و ما ناچاریم سختگیری کنیم.

منبع: تسنیم

گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام آماده باش کردند

اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای به تمامی شاخه‌های نظامی مقاومت دستور داد در حال آماده باش قرار بگیرند.اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای نظامی که در اختیار رسانه قرار گرفت تاکید کرد، همزمان با آغاز رزمایش یک ماهه رژیم صهیونیستی تحت عنوان ارابه‌های آتش، وضعیت آماده باش را برای تمامی شاخه‌های نظامی و تشکیلات نظامی مقاومت اعلام می‌دارد. این اتاق مشترک در عین حال تاکید کرد، برای مقابله با هر نوع حماقتی از سوی صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین در حال جلسه دائم خواهد ماند. در پایان بیانیه هم به ملت فلسطین اطمینان داده شده است که مقاومت همواره سپر حامی ملت فلسطین و مسئله آن خواهد بود.

منبع: تسنیم

ساحل عاج میزبان اجلاس مبارزه با بیابان زایی شد

پانزدهمین اجلاس کنواسیون سازمان ملل متحد در باب مبارزه با بیابان زایی روز دوشنبه در ابیجان پایتخت اقتصادی ساحل عاج آغاز شد. پانزدهمین اجلاس کنواسیون سازمان ملل متحد در باب مبارزه با بیابان زایی روز دوشنبه در ابیجان پایتخت اقتصادی ساحل عاج آغاز شد. بیش از پنج هزار نفر از ۱۹۶ کشور جهان در این اجلاس گردهم آمده اند تا برای توفق روند بیابان زایی در جهان چاره اندیشی کنند. به گزارش سازمان ملل متحد، هم اکنون ۴۱ درصد زمین‌ها در جهان غیر قابل کشت اند و هر ساله ۱۲ میلیون هکتار زمین در جهان، معادل مساحت بلژیک، از بین می‌رود. تنها در آفریقا سالانه ۴ میلیون هکتار زمین‌های قابل کشت به علت پیشروی کویر غیر قابل کشت می‌شود. کشورهای غرب آفریقا مانند بورکینافاسو، مالی و نیجر از جمله قربانیان اصلی این وضعیت وخامت بار هستند. خانم صفیاتو هماهنگ کننده سازمان‌های مردم نهاد حوزه توسعه پایدار در نیجر به خبرنگار صدا و سیما گفت: کشور من نیجر از قربانیان اصلی بیابان زایی و خشکسالی است. همین الان سه میلیون نفر در نیجر در معرض قحطی قرار دارند. دولت هر کاری از دستش بر می‌آید انجام می‌دهد، اما آنچه می‌تواند این روند منفی را معکوس کند، جامعه بین الملل است که با اجرای کامل قطعنامه‌های سازمان ملل و کنوانسیون‌های بین المللی میسر می‌شود. چه فایده دارد مرتب اجلاس برگزار کنیم و مصوبات آن را اجرا نکنیم. ایران نیز از کویرزایی و خشکسالی در امان نیست. امیرحسین نیک بین سفیر جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج و نماینده کشورمان در اجلاس ابیجان می‌گوید: در اینجا موضوعاتی مانند بیابان زایی، بحث خشکسالی و مشکلاتی از این دست مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی در بخش دیگری درباره شرایط کشور خودمان افزود: وقتی ترکیه در سرشاخه‌های دجله سد می‌زند، کشورهای پایین دست مانند ایران و عراق دچار کم آبی و در نتیجه خشکسالی می‌شوند و مشکلاتی برای کشاورزی و محیط زیست و این مشکل اخیر ریزگردها که هر ساله در خوزستان شاهد آن هستیم، به وجود می‌آید. اجلاس ابیجان فرصت خوبی است که ما بتوانیم صحبت کنیم و تلاش نماییم این روند را کند و متوقف سازیم. کارشناسان عقیده دارند برای مقابله با پیشروی کویر راه حل‌هایی نیز وجود دارد. ساخت دیوار سبز صد میلیون هکتاری در مسیر هشت هزار کیلومتری در آفریقا از سنگال تا جیبوتی تا سال ۲۰۳۰ یکی از این راه حل هاست که در اجلاس ابیجان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha