پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حاج ابوالقاسمی

حوزه/ سی و دومین کرسی «رسانو» با موضوع «نقش فعالان فضای مجازی و جهاد گران تبیین در بحران جهانی غذا و برنامه دولت سیزدهم» با حضور مسئول ارتباطات دولت و حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسمی دولابی، مسئول ارتباطات دولت و حوزه های علمیه در سی و دومین کرسی «رسانو»، ضمن اشاره به نقش جهادگران تبیین در بحران غذا و برنامه دولت سیزدهم، با تاکید بر اینکه نمی توانیم بدون توجه به بحران غذایی حاکم بر جهان، تحلیل درستی از شرایط داشته باشیم، خاطرنشان کرد: دولت در طرح حذف ارز ترجیحی ضمن اهتمام بر ایجاد عدالت در جامعه، این مهم را ناظر به شرایط کنونی و بحران حاکم بر جهان در اولویت قرار داده است.

وی با بیان این که اگر زمانه را خوب بشناسیم در تصمیم گیری ها دچار خطا نخواهیم شد، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که برخی از اقلام اساسی در جهان از ۶۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ به گونه ای که در برخی از کشورهای اروپایی روغن و آرد به صورت جیره بندی شده و درب خانه‌ها تحویل داده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی افزود: با توجه به تولید ۷۰ درصدی روغن و ۳۰ درصد غلات جهان در منطقه درگیر میان اوکراین و روسیه، جهان با بحران غذایی مواجه شده است و کشورهایی چون امریکا و چین از ماه ها پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین مبادرت به خریدهای سنگین گندم کردند.

وی مشکل خشکسالی در کشور ایران و کشورهای منطقه را از دیگر عوامل شکل گیری بحران غذا دانست و با بیان این که ایران در سال ۱۳۹۹، نسبت به سال ۱۴۰۰ با حدود ۵۰ درصد کاهش تولید گندم روبرو شد، اظهار داشت: به دلیل اختصاص ارز ۴۲۰۰ به گندم، آرد به قیمت بسیار ارزانی در اختیار نانوایان قرار می گرفت؛ به گونه ای که کیسه آرد ۳۶ هزار تومانی در داخل نانوایان، در مرزهای ایران از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان معامله می شود.

مسئول ارتباطات دولت و حوزه های علمیه، با بیان این که مقادیر زیادی از آرد کشور در یکی دو ماه اخیر قاچاق و به کشورهای همسایه انتقال داده شد، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش حجم قاچاق، ترغیب ساختار به امر قاچاق و شکل گیری شرایط خاص جهانی، مبارزه با قاچاق بسیار سخت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی، با بیان این که در کنار آرد سایر محصولات همچون: مرغ، تخم مرغ و شیر هم از مشکلاتی مشابه برخوردار بود، اظهار داشت: در مرغداری‌های دنیا با ۱.۵ کیلو ذرت، ۱ کیلو گوشت مرغ تولید می شود، در حالی که در کشور با ۲.۲ کیلو ذرت یک کیلو گوشت مرغ آن هم در زمانی طولانی‌تر تولید می گردد؛ این تفاوت نشأت گرفته از قیمت بسیار نازل ذرت در کشور در مواجهه با قیمت جهانی آن است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دولت برای مقابله با افزایش قیمت ها در حذف یارانه و برای حمایت از خانوارهای ایرانی کمک معیشتی در نظر گرفته تا قیمت اقلام ضروری که یارانه آن‌ها حذف شده، با قیمت سال ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی به اجرای طرح حذف ارز ترجیحی در استان زنجان به عنوان پایلوت اشاره و توضیحاتی را در رابطه با روند معاملات نان ارائه کرد و اظهار داشت: یارانه تاکنون بر روی آرد اعمال می شد که این امر طمع قاچاق را افزایش می داد؛ در فرایند کنونی یارانه بر روی نان خریداری شده اجرا و نانوا ناظر به نان فروخته شده از یارانه برخوردار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی افزود: بر اساس این طرح، نانوا برای این که سود بیشتری را کسب کند، ملزم به افزایش تولید ناظر به کیفی سازی پخت و جلب نظر مردم خواهد بود؛ در این طرح، فرایند رسیدن گندم تا رسیدن به دست مشتری از فرایند قاچاق به دور خواهد بود.

مسئول ارتباطات دولت و حوزه های علمیه، با تاکید بر این که بر اساس کالابرگ، میزان یارانه‌ای که به تناسب آزاد سازی قیمت ها افزایش پیدا کرده، به حساب سرپرست خانوار واریز می گردد، تصریح کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته، مجموع مبلغی که خانوارها بعد از اجرای طرح پرداخت می‌کنند، کمتر از مبلغ دریافت یارانه‌ای است که به حساب خانوارها واریز می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با بالا رفتن چهار قلم کالا، قیمت برخی از اقلام نیز افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: در افزایش قیمت کالاهایی که پایه مواد تشکیل دهنده آن یکی از اقلام آزاد سازی شده است، متناسب با حجم استفاده از این کالاها، اقلام مورد نظر افزایش پیدا خواهند کرد و نسبت به افزایش قیمت کالاهایی که در فرایند تولید ربطی به کالاهای آزاد سازی شده ندارند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

مسئول ارتباطات دولت و حوزه های علمیه با تاکید بر این که دولت مصمم است تا با گرانی ظالمانه ای که بدون مبنا شکل می گیرد، برخورد کند، اظهار داشت: بحران غذا در جهان جدی بوده و در صورت عدم مدیریت مصرف بهینه و قاچاق کالاهای اساسی، کشور با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دولت در این طرح آبروی خود را با خداوند متعال و برای حفظ امنیت غذایی ملت معامله کرده است؛ این طرح ناظر به پیش‌بینی‌های امنیت غذایی حاکم بر جهان شکل گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی، با اشاره به این که بسیاری از فعالان جریان های مختلف سیاسی اصل کار را تایید می کنند، یادآور شد: جریان‌های سیاسی، نقد هایی نسبت به نحوه اطلاع رسانی و بیان الکن دولت دارند؛ با توجه به دغدغه مهم دولت و شرایط کنونی جهان، نباید بیکار بنشینیم؛ لذا با اجرایی سازی کالابرگ الکترونیکی، بعد از گذشت دو ماه، قیمت ها به شرایط عادی بر خواهد گشت.

وی در پاسخ به سوالی در موضوع خودکفایی کشور در موضوع گندم، با بیان این که در اواخر دولت دهم به خودکفایی رسیده‌ بودیم، اظهار داشت: کم کاری برخی مسئولین دولت قبل و عدم حمایت آنان از کشاورزان و نیز دوران خشک سالی، خودکفایی گندم را در سال‌های گذشته با چالش هایی جدی روبرو ساخت.

وی به سوالی در رابطه با اهمیت توجه به پیوست های رسانه ای طرح ها پاسخ گفت و اظهار داشت: یکی از رویکردها و فعالیت‌های قرارگاه تبیین، حرکت به سمت به کارگیری پیوست‌های رسانه‌ای برای پیاده سازی طرح های کلان کشوری است؛ در موضوع حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت کالاهای اساسی اگر این طرح به تاخیر می‌افتاد، هزینه‌های گزافی بر کشور تحمیل می‌شد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این طرح باید سال ها قبل و در دولت پیشین اجرا می شد؛ انباشت مشکلات باعث گردید تا طرح در قالب دیگری پیگیری و سریعا در دستور کار دولت قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت جهاد تبیین تأکید کرد و یادآور شد: باید شرایط بحرانی جهان را تشریح نماییم؛ چراکه کشور در این شرایط چاره‌ای جز این کار نداشت؛ قطعا با مشارکت مردم در طرح و کنترل قیمت ها، ملت ایران کام شیرین این طرح را خواهند چشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لیلا کرمیان سرابی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    1 1
    سلام علیکم خداقوت، بسیار عالی
  • احمد IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    2 1
    این مطالب قبلا مکرر توسط مسولبن محترم بیان شده و چیز جدیدی در مطالب فوق نیست خوب بود ایشان مطالب دیگری مطالعه می کردند و بیان می نمودند