پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ذوالنور

حوزه/ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص ترین گروه و جریانی که عوامل معنوی جنگ را دوام و بقا بخشید، روحانیت بود؛ اگر بخواهیم به نقش روحانیت اشاره کنیم، باید به بیش از شصت نقش اشاره داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، همایش تخصصی شهدای روحانی استان قم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی ابن ابی طالب، بسیج طلاب استان قم و بسیج مدرسه فیضیه و دارالشفا در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور در این همایش بیان داشت: در نبرد نابرابری که هشت سال بر ما تحمیل شد، هیچ شباهتی بین ما و دشمن نبود؛ در ابعاد تجهیزاتی و تسلیحاتی، در ابعاد فرهنگی، سیاسی، تبلیغاتی، عملیات روانی، پشتیبانی های جهانی و بین المللی و در تمام زمینه ها دشمن بر ما برتری داشت؛ اما دشمن ما مضمحل و امروز جمهوری اسلامی به کوری چشم دشمنان اسلام به عنوان ام القرای اسلام در منطقه درخشش دارد.

وی ادامه داد: شکی نیست که عامل پیروزی ما عوامل فیزیکی و مادی نبود بلکه عوامل پیروزی ما عوامل معنوی بودند و آنچه که مربوط به ایمان و معنویت است اخلاص، شهادت‌طلبی، ولایت مداری، دنیا گریزی، خدا ترسی، وحدت کلمه و گذشت بود که سبب موفقیت و پیروزی ما بر دشمنان شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی گروه ها در ایجاد، تقویت و گسترش این عوامل معنوی تاثیر داشتند، ابراز داشت: شاخص ترین گروه و جریانی که این عوامل را دوام و بقا بخشید، روحانیت بود؛ اگر بخواهم به نقش روحانیت اشاره کنم، باید به بیش از شصت نقش اشاره داشته باشم؛ اما به اختصار به هشت محور کلی خواهم پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور ابراز داشت: نقش اول، نقشی بود که امام عزیز ما ایفا می کرد؛ نگاه امام، رضای امام و نظر امام، محرک و بسیج کننده نیروها بود. عشق به امام بود که جنگ را استمرار بخشید و ایشان دلها را عوض کرد.

وی با اشاره به محور دوم، ادامه داد: نقش آفرینی روحانیت، نقش پشتیبانی بود؛ تریبون های نماز جمعه، مساجد، تکایا، حسینیه ها، مراسمات و... در اختیار روحانیت بود و مردم به روحانیت اعتماد داشتند و دارند .

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، محور سوم را نقش مدیریت روحانیت دانست و افزود: یک یگان نظامی ارکان مختلفی دارد و در کنار این یگان های رزمی و پشتیبانی و خدماتی، مسئولان عقیدتی، تبلیغاتی، اعزام مبلغ و نمایندگان امام در سپاه پاسداران نیز حضور داشتند و بخشی از کار مدیریتی در کنار نظامی ها بر عهده روحانیت بود .

سخنران این همایش خاطرنشان ساخت: محور چهارم، روحانیون رزمنده بودند. گروه های زیادی از روحانیون را داشتیم که برای رزم می آمدند و حال و هوای یگان ها را تغییر می دادند و حاضر نبودند هویتشان فاش شود؛ چراکه نگران بودند اگر بگویند طلبه ام، بگویند برو در تبلیغات گردان و نقش رزمی نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور ابراز داشت: گروه پنجم روحانیون تبلیغی بودند که رسالت اصلی روحانیت است که خیل عظیم آنها به جبهه گسیل می شدند و از سنگرهای خط مقدم تا جاهای دیگر تبدیل به مجلس وعظ، نصیحت، آیات جهاد و شهادت و... می شد که نقش زیادی در جنگ داشتند.

وی ادامه داد: گروه ششم، روحانیون رزمی تبلیغی بودند که این عزیزان، روحانی بودن را کتمان نمی کردند و هر جا لازم بود با لباس روحانی و هر جا که لازم بود با لباس رزم حاضر می شدند و این افراد، مؤثرترین نیرو در جنگ بودند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گروه هفتم روحانیون متخصص بودند که با تخصص هایی همچون مباحث نظامی، خلبانی، پزشکی و ... در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور ابراز داشت: نقش هشتم، نقش فرماندهی روحانیت است که از سطح قرارگاه ها تا فرمانده گردان، گروهان یا دسته بوده است.

وی گفت: نقش روحانیت در جنگ نقش محوری بود و درصد شهدای روحانی نسبت جمعیتشان و نسبت به سایر اقشار چند برابر است و معنای آن این است که روحانیت عقب نایستاده و بگوید بروید جلو؛ بلکه روحانیت یا گفت بیایید و یا گفت برویم و رمز موفقیت روحانیت همین است و معنی آن به رخ کشیدن نیست بلکه معنی آن پیوند عمیق روحانیت و مردم است و روحانیت در طول تاریخ سپر بلای مردم بوده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: شاه بیت شهدا، ولایتمداری و اطاعت از ولی بود و اگر ما در رکاب ولی حرکت کنیم، مملکت آسیب نمی بیند و اگر دولت ها ولایتمدارانه و در جهت منویات ولایت حرکت کنند، بحران در کشور به وجود نمی آید؛ ما مدیون شهداییم و نقش ما سنگین است.

خبرنگار: رضا ابدالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha