پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر /  کنفرانس بین‌المللی«تبلیغ جهانی دین؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل»

رؤسای کمیسیون‌های تخصصی نخستین کنفرانس بین المللی «تبلیغ جهانی دین، چالش ها، فرصت ها و تجارب در عرصه بین‌الملل»، گزارشی از این کمیسیون ها را ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در کنفرانس بین المللی «تبلیغ جهانی دین» در مشهد، با ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی تبلیغ دین در عرصه رسانه و فضای مجازی، از قلم فرسایی پژوهشگران تقدیر کرد و گفت: تحقیقات دوستان، ما را به این شعر رهنمون می سازد؛ «ما به این درگه ملولان نیستیم/ تا ز بُعد راه هرجا بیاستیم».

ببینید:

تصاویر کنفرانس بین‌المللی«تبلیغ جهانی دین؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل»

رئیس کمیسیون تخصصی تبلیغ دین در عرصه رسانه و فضای مجازی، مقوله الگوشناسی کنشگری مطلوب در رسانه ها را یکی از حوزه های مقالات این کمیسیون دانست و افزود: بخش دیگری از مقالات، به تقسیم کار، شبکه سازی و ساماندهی مربوط می‌شود و نوع انتخاب موضوعات و محورها نشان دهنده درگیری میدانی نگارندگان و لمس حساسیت‌ها هستند.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه، ماهیت شناسی و سنخ پژوهشی رسانه ها و سیاست ها و ارزش های حاکم را از دیگر مؤلفه های مهم مقالات کمیسیون تخصصی تبلیغ دین در عرصه رسانه و فضای مجازی برشمرد و اظهار کرد: رفتارشناسی رسانه‌های دشمن و نحوه حضور، از موضوعاتی است که در مقالات مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه، رفتارشناسی رسانه ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه مقالات ارائه شده در حوزه موضوع شناسی دقیق و سنجیده عمل کرده و در مرز دانش حرکت کردند، اظهار داشت: اقتصاد رسانه، رفتار شناسی، هوش مصنوعی در رسانه ها، و ... از دیگر موضوعات مقالات بود.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، در بخش پایانی سخنان خود با ارائه گزارشی از نحوه ارائه مقالات کمیسیون تخصصی تبلیغ دین در عرصه رسانه و فضای مجازی، خاطرنشان کرد: ۱۱ مقاله فرصت ارائه داشتند که تنها ۷ مقاله موفق به ارائه شدند.

گزارش کمیسیون تبلیغ در ادیان و مذاهب:

حجت الاسلام غفور هم با ارائه گزارشی از کمیسیون تبلیغ در ادیان و مذاهب، به ارائه ۸ مقاله و استفاده از تجارت تبلیغی مذاهب و ادیان در این کمیسیون اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در یکی از مقالات ارائه شده، روش‌های تبلیغی داعش و ابزارهای این گروه تکفیری مورد مطالعه قرار گرفته است، اظهار داشت: در این مقاله آمده است «در نشریه رسمی داعش در مصاحبه با خانم باردار انگلیسی، که عضو داعش شده، در پاسخ به هجرت بعد از وضع حمل، این موضوع را مطرح می‌سازد که از فراق دولت اسلامی آب می‌شدیم».

حجت الاسلام غفور با بیان اینکه در حوزه مطالعه تبلیغ، مقاله خوبی ارائه شد که در آن براساس مطالعه قرآنی معیارها و امتیازات دعوت و تبلیغ انبیا مطرح شده است، اظهار کرد: این مقاله گروه تبلیغی موفق و فعالی که در ۱۶۰ کشور جهان فعالیت می کند را مورد مطالعه قرار داده و آورده است که این گروه علی رغم اینکه از حیث محتوا نقص هایی دارد، در روش و منش تبلیغی بسیار به روش تبلیغی انبیای الهی نزدیک هستند.

مسئول کمیسیون تبلیغ در ادیان و مذاهب با بیان اینکه در موضوع مسیحیت تبشیری و بهره گیری از روش های تبلیغی مقالات خوبی دریافت و ارائه شده است، خاطرنشان کرد: تبلیغ به عنوان رشته ای دانشگاهی با بیش از یک و نیم قرن سابقه در دانشگاه های مسیحی با گرایش های مختلف ارائه می شود.

وی افزود: بافت‌مندسازی از جمله روش های تبلیغی بود که در آن مبشّران مسیحی آیات قرآن کریم درباره حضرت عیسی(علیه‌السلام) را مبتنی بر تفسیر مسیحی ارائه و تلاش می کنند تا از این طریق به دل جوامع اسلامی نفوذ کنند.

حجت الاسلام غفور، تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمانی برای اقلیت های دینی و مقاله اقلیت شیعی در کشور آمریکا را از دیگر مقالات ارائه شده برشمرد و افزود: کارگروه تبلیغ در ادیان و مذاهب تأکید دارد که در باب استفاده از تجارب تبلیغی دیگر ادیان و مذاهب کم کار کرده‌ایم.

گزارش کمیسیون روش ها و مبانی تبلیغ در حوزه بین الملل:

سهیل اسعد نیز گزارشی از ۸ مقاله کمیسیون روش ها و مبانی تبلیغ در حوزه بین الملل ارائه کرد و گفت: با توجه به تنوع مقالات به این نتیجه می رسیم که هنوز به مبانی ثابت و مشخصی در روش های تبلیغ نرسیده ایم و سلیقه های مبلغین حاکم بر روشمندی است.

وی با بیان اینکه مباحث تاریخی در این کمیسیون کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، اظهار کرد: به نظر می رسد اهمیت این نوع جهش علمی کنگره ها در این است که نباید به تجربیات سابق اکتفا کنیم؛ در عین توجه به معیار موفقیت‌های پیشین باید مسائل جدید را متناظر با سبک ها و روش های جدید به کار گیریم. حرکت جهشی دنیا نیازمند به کارگیری روش های به روز است.

دانش آموخته جامعة المصطفی، با تأکید بر اینکه در تولید علم باید حرکت های مستمری را در پیش بگیریم، اظهار داشت: یکی از دغدغه ها، کم بودن کارهای میدانی است که در تحقیقات صرفاً به نقلیات و راهکارهای انتزاعی بسنده شده است؛ مطالعات میدانی، از مهم ترین پایه های پژوهش های عملیاتی است.

گزارش کمیسیون ویژه طلاب جامعةالمصطفی:

حجت الاسلام عصارزاده هم به ارائه ۶ مقاله در کمیسیون ویژه طلاب جامعةالمصطفی اشاره کرد و اظهار داشت: همه دانش پژوهان از مقطع کارشناسی ارائه مقاله داشتند؛ علی رغم حضور ابتدایی پژوهشگران نوپا در عرصه پژوهش، به صورت قوی وارد حوزه پژوهش شده، ظرفیت شناسی و نیازشناسی منطقه خود را به خوبی ترسیم نمودند.

وی، فراهم‌سازی زیرساخت شناخت از منطقه و برخورداری از نگاه تبیینی را از ویژگی های مقالات یاد شده در این کارگروه دانست و اذعان داشت: امیدواریم طلاب و پژوهشگران نوپای جامعة المصطفی در عرصه پژوهش، در همایش های بعدی بیش از پیش بدرخشند.

گزارش کمیسیون آینده پژوهی تبلیغ در عرصه بین الملل:

حجت الاسلام الله‌یاری، رئیس کمیسیون آینده پژوهی تبلیغ در عرصه بین الملل، با ارائه گزارشی از این کمیسیون، به بحث جهانی شدن به عنوان مهم ترین زمینه های تحول اشاره کرد و ابراز داشت: جهانی شدن باعث شده است عرصه تبلیغ تغییر کند ، فرصت ها و تهدیدهایی به وجود آورده و مخاطب را از مخاطب جمعی و اجتماعی به مخاطب ارتباطی تبدیل کرده، بر بهره گیری از ابزارهای جدید و شیوه های جدید تأکید دارد.

این استاد حوزه، افزود: به نگاشت جدید تبلیغی نیاز داریم تا در عرصه آموزش و پشتیبانی و بازشناسی امر تبلیغ ورود پیدا کنیم.

وی وضعیت شناسی و آینده پژوهشی را از حوزه های تخصصی این کمیسیون عنوان کرد و ادامه داد: در امر آینده پژوهشی به جز اشارات جهانی شدن، موضوع خاصی مورد توجه قرار نگرفته، در جمع بندی مقالات و زحمات دوستان باید گفت این گام نخستین، بسیار مبارک و حضور مبلغین چشمگیر بوده، قطعاً در آینده به آثار کاربردی خوبی منجر خواهد شد.

حجت الاسلام الله‌یاری تصریح کرد: در نگاه به آینده پژوهشی تبلیغ، در میان مقالات حتماً باید به موضوع آینده تبلیغ توجه داشته و نقش تبلیغ در تمدن سازی و تبلیغ تمدنی بیشتر مورد توجه قرار می گرفت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha