شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در همدان گفت: در همین شهر اگر تولید کننده‌ای احتکار و یا گران‌فروشی می‌کند به مردم معرفی و اعلام شود، آن زمان خود مردم شرایط را کنترل خواهند کرد و می‌دانند چه کار باید انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام‌والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه همدان، با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، اظهار داشت: لازم است که از هوشمندی و بصیرت مردم به خصوص مردم دارالمومنین همدان تشکر کنیم که در شرایطی که دشمن برای ایجاد آشوب در کشور تلاش می‌کرد اما هوشمندی مردم این اجازه را به آنها نداد.

وی با بیان اینکه مردم می‌دانند دشمن به دنبال دلسوزی برای این کشور نیست، گفت: اگر دشمن فراخوانی می‌دهد و دعوت به آشوب می‌کند، برای آن است که وضعیت کشور را برهم بزند، چرا که اگر هدف او کمک به مردم بود، هیچگاه در آن طرف دنیا برای تحریم دارویی این کشور برنامه‌ریزی نمی‌کردند و برای توصیه به تحریم بیشتر، شبانه روز تلاش نمی‌کردند.

دولت مردمی، یعنی از مشکلات مردم کامش تلخ شود

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه در کنار همراهی‌های قابل تقدیر مردم، امروز نوبت مسئولان است که به صورت عملی قدردان مردم باشند، گفت: دولت مردمی، یعنی از مشکلات مردم کامش تلخ شود و با حضور در کنار مردم از وضعیت یک جوان مستاجر و یا یک بازنشسته با خبر باشد.

وی با تقدیر از رئیس جمهور و استاندار همدان برای حضور در کنار مردم، مطرح کرد: دولت نشان داده که از مشکلات مردم آگاه است، اما امروز حل مشکلات اقتصادی نیازمند برنامه‌های منسجم‌تر و هوشمندانه‌تر می‌باشد.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه پس از هدفمند سازی یارانه‌ها دو نگرانی عمده در کشور ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: گرانی سایر اقلام و احتکار برخی از افراد، دو مشکلی است که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی همه باید در کنار یکدیگر باشیم، یادآور شد: نیازمند توسعه فرهنگ نظارت درونی در جامعه و در بین مردم و خصوصا بازاریان و تولیدکنندگان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی به روایتی از پیامبر گرامی اسلام در زمینه احتکار اشاره کرد و اظهار داشت: در این روایت آمده است که اگر کسی وارد مسئله بازار شود و در این زمینه با هدف گران کردن و دریافت منفعت بیشتر، دست به احتکار بزند، خداوند او را در بدترین قسمت جهنم جای خواهد داد.

وی با طرح این سوال از محتکران که آیا شما اعتقادی به خدا و پیامبر(ص) دارید؟، گفت: این کلام پیامبر خداوند است که کسی که برای جامعه اسلامی مشکل ایجاد می‌کند و بازار را به هم می‌ریزد، همانند کافر در کتاب خداوند است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه منظور، برخی سرمایه‌داران و تاثیرگذاران در بازار است، نه یک خرده فروش، خاطر نشان کرد: نظارت بیرونی نیز یعنی با شدت با مفسدین اقتصادی برخورد شود.

برخورد سخت با مفسدین، می‌تواند بازار را کنترل کند

وی با اشاره به اینکه تسامح در نظارت جایز نیست، به رفتار حضرت امیر(ع) در برخورد با تسامح گران پرداخت و گفت: امیرالمومنین(ع) نسبت به کسی که در بازار با مفسدین و محتکران تسامح داشت، دستور دادند تا ضمن آنکه او را از کار برکنار کنند، باید به مردم نیز معرفی و به شدت مجازات شود.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه برخورد سخت با مفسدین، می‌تواند بازار را کنترل کند، عنوان کرد: اگر با اقتدار در بازار برخورد شود، دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود.

وی خطاب به مسئولان استانی، خاطر نشان کرد: در همین شهر اگر تولید کننده‌ای احتکار و یا گران‌فروشی می‌کند به مردم معرفی و اعلام شود، آن زمان خود مردم شرایط را کنترل خواهند کرد و می‌دانند چه کار باید انجام دهند.

رئیس شورای حوزه استان تصریح کرد: اگر فروشنده و یا تولید کننده‌ای ثابت شد که سو استفاده اقتصادی کرده است، اسم او را در خطبه‌ها اعلام خواهیم کرد و به مردم معرفی می‌کنیم تا دیگر کسی جرات نکند با مسائل اقتصادی مردم بازی کند.

اگر دستان محتکران را قطع می‌کردیم دیگر کسی جرات نمی‌کرد با زندگی مردم بازی کند

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) در برخوردهای خود با محتکران و مفسدین، حدود الهی را اجرا می‌کردند، یادآور شد: اگر دستان مفسدین را قطع می‌کردیم و آنها را به مردم معرفی می‌کردیم، دیگر کسی جرات نمی‌کرد دست به احتکار بزند و با زندگی مردم بازی کند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه از بازاریان و تولید کنندگان می‌خواهیم تا در شرایط سخت اقتصادی، در کنار مردم باشند، یادآور شد: همه ما با هم، هموطن هستیم، به چه قیمتی برخی می‌خواهند برای مردم سختی ایجاد کنند.

برای روحانیت مهم منافع اسلام و مردم است

وی در ادامه با بیان اینکه گاهی از موارد شبهه‌ای ایجاد شده است که روحانیت و ائمه جمعه از دولت خاصی حمایت می‌کنند، گفت: در این تریبون مقدس، ما مبتنی بر شاخص‌های رفتاری دولت‌ها قضاوت می‌کنیم و لذا اگر دولتی کنار مردم باشد، مشکلات جامعه را به درستی درک و برای حل آن تلاش کند، ما نیز حمایت خواهیم کرد، می‌خواهد روحانی باشد یا شخصی، سید باشد یا دیگری.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان ادامه داد: ما سیاست زده نیستیم، مهم رفتارهای دولت و گفتمان انقلابی داشتن دولت است و حتی دولت گذشته نیز که رفتارهایی در این زمینه داشت، ما در خطبه‌ها از آنها تقدیر کردیم.

وی با تاکید بر اینکه برای ما مهم منافع اسلام و مردم است، خاطر نشان کرد: روحانیت هیچگاه از مردم جدا نخواهد شد، چرا که این سفارش حضرت امیر(ع) به مالک است که "ستون دین خدا، مردم هستند، آنچه در برابر مشکلات و دشمن شما را نگه داشته این مردم هستند"، مگر می‌توانیم به توصیه امام علی(ع) وفادار نباشیم؟

روحانیت همیشه در کنار مردم خواهد بود

نماینده ولی فقیه در همدان خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند چرا مرجعیت و روحانیت در این حوزه موضع نمی‌گیرند، در جواب باید بگوییم کافی است دیدارهای مراجع معظم تقلید با مسئولان را مشاهده کنید تا ببینید به چه میزان بر لزوم حل مشکلات مردم در این جلسات تاکید شده است، اما دشمن این اجازه را نمی‌دهد و دست به تحریف و تفسیر غلط می‌کند.

وی با بیان اینکه روحانیت در کنار مردم بوده، هست و خواهد بود، گفت: اولین کسی که در این تریبون صحبت کرد، پیامبر گرامی اسلامی(ص) بود و این همراهی خواسته پیامبر گرامی اسلام(ص) است.

امام جمعه همدان در بخش دیگری از خطبه‌های ۳۰ اردیبهشت همدان، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند مسئله جمعیت، سیاست حیاتی است، مطرح کرد: متاسفانه همدان دارای نرخ باروری پایینی در سطح کشور است و لذا یکی از پیرترین استان‌های کشور می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه آینده خطرناکی از نظر جمعیتی برای همدان ممکن است به وجود بیاید، اظهار داشت: امروز اجرای درست مسئله قانون حمایت از جمعیت و تسهیل ازدواج جوانان خواسته‌هایی است که از مسئولان انتظار می‌رود با تمام وجود پیگیر آن باشند.

نماینده ولی فقیه در همدان در پایان با تقدیر از دست اندرکاران اجرای سرود سلام فرمانده، تاکید کرد: این سرود نشان داد که نسل جدید ظرفیت‌های معنوی فراوان را دارا است.

وی افزود: این سرود بشارتی به دشمن می‌باشد که نسلی در حال تربیت است که در مبارزه با دشمنان و مستکبران تسامح نخواهد داشت و دارای اراده‌های پولادین می‌باشد.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha