دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه اگر امروز مطالباتی توسط مردم مطرح می‌شود، این همان آرمان‌های انقلاب است که متاسفانه اجرایی نشده، گفت: این مطالبات همان مسائلی است که سال‌ها توسط حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بیان و تاکید شده، اما کمتر به آن توجه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان، ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، اظهار داشت: تقوا قلعه مستحکمی که برای رهایی انسان از آفات دنیوی و اخروی است.

وی با تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، یادآور شد: از دوران غیبت صغری که مرحوم شیخ مفید به عنوان مرجعیت شیعه در جامعه حضور داشت، مطلبی تحت عنوان ولایت فقیه مطرح شده است.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه روایاتی از ارتباط مرحوم شیخ مفید با حضرت ولی عصر(عج) نقل شده است، گفت: شیخ مفید در یکی از کتب خود این طور مطرح کرده است که اجرا حدود اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر و احکام الهی در جامعه در دوران حضور معصوم، مختص به خود امام معصوم است اما زمانی که وارد دوران غیبت می‌شویم این وظیفه راویان حدیث خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز از روایان حدیث به عنوان فقیه در جامعه یاد می‌شود، مطرح کرد: بعد از شیخ مفید در تمامی ۱۴۰۰ سال گذشته و در دوان‌های مختلف افرادی این وظیفه را در جامعه بر عهده داشتند و این مسئله مطرح بوده‌ است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: با وجود آنکه در ۱۴۰۰ سال قبل مسئله ولایت فقیه در حوزه‌های علمیه و کتاب‌های فقهی مطرح شده بود، اما کسی که توانست این نظریه را از حوزه به جامعه بیاورد، با مردم در میان بگذارد و در میدان اجرایی کند، حضرت امام خمینی(ره) بود.

وی با تاکید بر اینکه تحقق این اصل آرزوی فقها در سالیان سال بوده است، یادآور شد: تحقق ولایت فقیه، نه برای حکومت داری و رسیدن به قدرت که پناه می‌بریم به خدا از این حرف، بلکه برای اجرای حدود و احکام الهی در جامعه بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه بسیاری از علما برای اجرای اسلام و اعتلای کلمه الله خون دل‌های فراوانی خوردند، اما این اصل در جامعه محقق نشد، گفت: حضرت امام(ره) به لحاظ آنکه در کنار مردم حضور داشتند و اعتماد کامل به مردم داشتند، توانستند این اصل را اجرایی کنند.

وی تفاوت شرایط حضرت امام(ره) با دوران گذشته را در حضور مردم در صحنه و همراهی آنها برشمرد و خاطر نشان کرد: بارها امام خمینی(ره) تاکید داشتند که مردم ما از مردم زمان پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) بهتر هستند و لذا توصیه‌های فراوانی نسبت به توجه مسئولان به مردم داشته‌اند.

رئیس شورای حوزه استان همدان با تاکید بر اینکه توصیه حضرت امام(ره) به روحانیت و ائمه جمعه در کنار مردم بودن، بود، اظهار داشت: روحانیت نماینده هیچ گروه و حزب سیاسی نبوده و نیست و آنچه برای آنها اهمیت دارد توجه به مردم است.

وی با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) که صرف اسم جمهوری اسلامی، کافی نیست و باید به دنبال تحقق آرمان‌های انقلاب و اسلام باشیم، یادآور شد: راه نجات کشور، عمل به آرمان‌های انقلاب است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه امام خمینی(ره) معتقد بودند زمانی می‌توانیم بگوییم جمهوری اسلامی، که فرهنگ، قانون و مدارس ما همه اسلامی باشد، خاطر نشان کرد: بنا به توصیه حضرت امام(ره) دو شرط برای موفقیت وجود دارد که عبارتند از داشتن روحیه انقلابی و حفظ روحیه ایمانی.

وی تصریح کرد: امروز نیز راه حل رفع مشکلات و مشکل گشا وضع موجود، برگشت به آرمان‌های امام و انقلاب و توجه به این آرمان‌ها است.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه نباید روحیه ایمانی و ایمان به پروردگار را از دست ندهیم، یادآور شد: لازم است که مراقب باشیم تا دچار غفلت نسبت به امدادهای الهی نشویم.

وی با تاکید بر اینکه اگر امروز مطالباتی توسط مردم مطرح می‌شود، این همان آرمان‌های انقلاب است که متاسفانه اجرایی نشده، گفت: این مطالبات همان مسائلی است که سال‌ها توسط حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بیان و تاکید شده، اما کمتر به آن توجه شده است.

امام جمعه همدان در ادامه با بیان اینکه تلاش دشمن در دنیا برای ایجاد اسلام هراسی است، یادآور شد: دشمن به دنبال آن است که خطای یک فرد را به مقدسات و کل کشور و نظام نسبت دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر در عرصه فرهنگی نتوانیم واقعیت‌های اجتماعی را درست روایت‌گری کنیم، دشمن واقعیت‌ها را وارونه نشان می‌دهد، عنوان کرد: حادثه آبادان که کام همه ملت ایران را تلخ کرد، نتیجه کوتاهی و تخلف برخی از افراد بود، اما دشمن سعی دارد که این مسئله را به انقلاب و نظام ربط دهد.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه ما توهین به روحانیت را تحمل می‌کنیم اما توهین به مقدسات را، نه ما و نه مردم نمی‌توانیم تحمل کنیم، گفت: توقع مردم از مسئولان این است که با سازندگان این فیلم برخورد قانونی صورت گیرد.

وی در بخشی دیگر از خطبه‌ها با اشاره به فصل اجاره خانه‌ها، خاطر نشان کرد: اینکه تا ۸۰ درصد افزایش قیمت در برخی از اجاره بها منازل را شاهد هستیم، لازم است که مسئولان پاسخ‌گو این مشکلات باشند که چطور با وجود مصوباتی در این رابطه بازهم شاهد افزایش غیر معقول اجاره بها هستیم.

امام جمعه همدان همچنین با اشاره به صفر شدن آمار فوتی‌های کرونایی در کشور، گفت: از وزارت بهداشت و کادر درمان لازم است تقدیر شود چرا که این آمار نتیجه زحمات این عزیزان و محققانی است که به تولید واکسن داخلی مشغول شدند.

وی ادامه داد: در ساخت واکسن داخلی، بنا بر حل مشکل بود، و این اتفاق رخ داد، بنابراین اگر بخواهیم مشکلی را حل کنیم، قطعا می‌توانیم بر طرف کنیم و لذا لازم است که در عرصه اقتصادی و حل مشکلات این عرصه از مبارزه با کرونا درس بگیریم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha