جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / حضور رئیس قوه قضائیه در جلسه جامعه مدرسین حوزه های علمیه

حوزه/رئیس قوه قضائیه با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به گذشت بیش از چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی، اظهار کرد: نهایت توقع از ما می‌رود که بتوانیم ثابت کنیم نظام اسلامی و نظام ولایی، پاسخگوی دنیا و آخرت مردم است و می‌تواند دنیا و آخرت را توأمان برای مردم به ارمغان آورد.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای ایجاد تنش در کشور با بکارگیری ابزار تحریم و سایر دسیسه‌ها، گفت: دشمن تلاش دارد تا با ابزار مختلف ، ذائقه مردم بویژه نسل جدید و الگوی زندگی آنها را تغییر دهد؛ از سویی دیگر، تمرکز دشمن بر مخدوش کردن وجهه مراکز و مراجعی است که مأوای مردم هستند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تلاش‌های دستگاه قضایی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام و ارتقاء امید مردم به تحقق عدالت در جامعه، بیان کرد: تلاش داریم در دوره جدید قوه قضائیه از ظرفیت‌های نخبگان حوزه و نخبگان بخش‌های مختلف جامعه برای پیشبرد امور استفاده کنیم و در مدیریت دستگاه قضایی تحول ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای با بیان اینکه دستگاه قضایی باید مأمن و ملجأ همگان باشد، تصریح کرد: هر فردی که این تصور را دارد به او ظلم شده، باید بتواند برای احقاق و استیفای حق خود به مراجع قضایی مراجعه کند؛ البته مجرمین باید خوف داشته باشند و ظالمین و متعدیان باید این احساس را کنند که در برابر آنها قدرتی برخوردکننده وجود دارد.

وی با اشاره به تعاملات و هم‌اندیشی‌های بی‌سابقه‌ای که قوه قضائیه طی حدود یک سال اخیر با دولتمردان و نمایندگان مجلس داشته است، ابراز کرد: علاوه بر اعضای دولت و نمایندگان مجلس، طی یک سال اخیر با افراد طیف‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده‌ایم؛ از سویی دیگر ارتباط وثیق و هدفمند با متن مردم را در دستور کار داریم.

رئیس عدلیه با اشاره به روش‌ها و شیوه‌های مختلف ارتباط مسئولان و مدیران ارشد دستگاه قضایی با متن مردم که به‌طور مستمر و پیوسته در جریان است، گفت: تمرکز ما در ملاقات‌ها و دیدارهای مستمر مردمی صرفاً به رفع موردی مسائل و مشکلات مراجعه‌کنندگان و مردم خلاصه نمی‌شود و این ملاقات‌ها و دیدارها را مبتنی بر هدفمند بودن و آسیب‌شناسی رویه‌ها و فرآیندهای قضایی ترسیم کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای با اشاره به ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی که در جریان سفرهای استانی انجام می‌گیرد، به حضور مدیران و نمایندگان دستگاه قضایی در حدود هزار مسجد در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: هدفگذاری ما این است که مسئولان قوه قضائیه علاوه بر رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی مردم در جریان ملاقات‌های مردمی، به تبیین مسائل برای مردم نیز بپردازند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقاء وضعیت زندان‌ها و زندانیان و نظارت بر کار ضابطین، تصریح کرد: تمام زندان‌های کشور طی مدت اخیر بعضاً بیش از دو بار توسط مسئولان قضایی مورد بازدید و سرکشی قرار گرفته‌اند و این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اتخاذ رویکرد آسیب‌شناسانه و مسئله محوری در مدیریت دستگاه قضایی، یادآور شد: در جریان سفرهای استانی بعضاً با مسائل و مشکلاتی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف مواجه می‌شویم که به‌رغم گذشت چندین سال پابرجا مانده‌اند ؛ لذا ما بر مبنای راهبردی که اتخاذ کرده‌ایم در صدد رفع این مسائل و مشکلات برآمده‌ایم و برخی از آنها را حل کرده‌ایم و برخی دیگر از آنها در شرف حل شدن هستند.

وی، همچنین با اشاره به موضوع موقوفات که در سخنان یکی از اعضای جامعه مدرسین مطرح شد، تصریح کرد: حل مسائل مرتبط با موقوفات نیازمند همفکری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف کشور است و باید این مقوله از ابعاد مختلف شرعی و حقوقی مورد دقت نظر و ارزیابی قرار گیرد.


آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این دیدار، ضمن اشاره به شأن و جایگاه دستگاه قضا در کشور گفت: دستگاه قضایی از شأن و جایگاه رفیعی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است و علاوه بر اینکه ملجا و پناهگاه مردم است، در مسائل کلان کشور نیز، نقش بی بدیلی دارد.

وی قوه قضائیه را یکی از ارکان ایجاد آرامش در جامعه بر شمرد و ادامه داد: اگر دستگاه قضایی به درستی وظایف خود را انجام دهد، مردم نیز احساس آرامش می‌کنند چرا که قوه قضائیه اولین جایی است که وقتی مردم احساس کنند حقی از آن‌ها ضایع شده است، به آن مراجعه می‌کنند. از طرف دیگر اگر در سایر دستگاه‌ها نیز کاستی و نقصی وجود داشته باشد، این قوه قضائیه است که می‌تواند با رفع نواقص و مشکلات، امید را به مردم بازگرداند و کمک کند تا جامعه امید خود را از دست ندهد.

امام جمعه قم، امید به آینده را محرک اصلی برای مقابله با دشمن عنوان کرد و افزود: اگر قوه قضائیه با جدیت کار خود را پیگیری کند و با نظارت دقیق خود مانع شکل گیری پرونده‌های فساد در داخل و خارج از این قوه شود، مردم اعتماد خود به نظام را هیچگاه از دست نخواهند داد و امید به آینده بهتر، پیوسته در آن‌ها زنده باقی خواهد ماند.

شایان ذکر است: اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در محورهای ضرورت برخورد قاطع با ناهنجاری‌های سازمان یافته، ایجاد امنیت روانی برای فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی، نظارت، استفاده از نخبگان، بر خورد با اراذل و اوباش، پیشگیری از وقوع جرائم، گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، لزوم بازنگری نظام وکالتی، قاطعیت، سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌ها، مشکلات و آسیب‌های مربوط به زندانیان، لزوم تبیین دست‌آوردها و عملکرد قوه قضائیه برای مردم، استقلال قضات در تصمیم گیری‌ها و مبارزه با بی‌حجابی و بی‌عفتی عمومی، به بیان پیشنهادها، انتقادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلام فرمانده IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    یکی از تلاشهای ریاست محترم قوه قضائیه برای جذب نخبگان حوزه علمیه پایین آوردن حداکثر حذب قضات به ۳۵ سال از ۴۰ سال بود و دیگری برگزاری آزمون اختصاصی جذب قضا طلاب هم زمان با آزمون وکالت مرکز قوه قضائیه به نحوی که خیلی از نخبگان در یکی از آ مون ها غیبت اجباری داشتند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.