پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، عرصه هلال احمر را عرصه‌ای بایسته برای حضور روحانیت در خدمات اجتماعی برشمرد که می‌تواند الگوی خوبی را مطرح کند.

به‌گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در نشست امضای تفاهم‌نامه جدید میان حوزه علمیه خراسان و هلال احمر، فعالیت در این جمعیت را عرصه‌ای بایسته برای حضور روحانیت در خدمات اجتماعی برشمرد که گره‌زننده آن امر به هدایت دینی است و می‌تواند الگوی خوبی را مطرح کند.

وی ابراز کرد: رسالت علما و طلاب علوم دینی همانند پیامبران الهی، خدمت به مردم، و به‌تعبیری مردمی و در کنار مردم بودن است و این امر از گذشته بوده و ادامه دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه حرکت بابرکتی در این تفاهم‌نامه و همکاری و تعامل دو نهاد رقم می‌خورد، هدایت و خدمت را دو مسئله همراه و قرین یکدیگر توصیف کرد که بنا به دستور آموزه‌های الهی نیز باید فراخواندن و هدایت را با خدمت محقق ساخت؛ زیرا بدون آن تحقق نمی‌یابد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به موضوع علم نافع و عالم عامل اشاره و خاطرنشان کرد: دانشی که عملیاتی، حیات‌بخش، احیاگر و تأثیرگذار نباشد، در واقع علم بی‌فایده است.

وی همچنین تفسیر دوم از علم بی‌فایده را عالمی دانست که پا به عرصه نگذارد و حرکتی را رقم نزند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به اهمیت نیازسنجی و پرداخت علمی نسبت به مسائل روز اشاره و ابراز کرد: باید از ابتدای ورود طلبه به حوزه علمیه استعدادسنجی و هدایت به سمت‌وسوی متناسب انجام شود تا با وجود اقشار مختلف مردم جامعه، طلاب به‌طور تخصصی برای تاثیرگذاری وارد عرصه خدمت شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی این امر را از وظایف مدیریت دانش آموختگان حوزه علمیه خراسان برشمرد که باید با روحیه علمی، استعداد طلبه را مشخص و به‌سمت خدمت اجتماعی حرکت کند؛ زیرا رسالت پیامبرگونه ایشان همان وظیفه تعلیم، تزکیه و ابلاغ دین با خدمت به مردم است.

امدادرسانی، از موارد خدمت اجتماعی است
وی، خدمت اجتماعی را عرصه‌ای مهم برای طلاب علوم دینی عنوان و ابراز کرد: یکی از زمینه‌های خدمتی همین امدادرسانی است که طلاب جهادی با حرکت‌های ارزنده و درس‌آموز خود می‌توانند در حوادث با مهارت لازم، پیشگام باشند.

طلاب جهادی، مخلص و موثر
حجت الاسلام و المسلمین عاملی به حضور فعال طلاب جهادی با اخلاص و انجام کارهای بزرگ آنان به‌ویژه در بحث سیل و بیماری کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: بعضی از اقدام ها در مسئله کرونا را برای نخستین بار طلاب انجام دادند و به‌طور مثال خلأ و جای خالی گذشته در امور روان‌درمانی و معنوی در راستای بهبود بیماران را پر کردند؛ به‌طوری که امروز در بیمارستان‌ها به‌دنبال حضور دائم روحانیت در این مراکز هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان تفاهم‌نامه یادشده را به‌ویژه برای آموزش مستمر طلاب علوم دینی در امدادرسانی و نجات افراد، نوعی توانمندسازی عنوان کرد که در مقابل نیز آموزه‌های دینی به نسل جوان ارائه می‌شود.

وی ارتباط میان نسل جوان حوزه و اعضای جوان هلال احمر را ارزشمند خواند و بر برنامه‌ریزی و نظارت مشترک برای پیگیری، ارزیابی و تحلیل کارها تأکید کرد که می‌بایست از این طریق مشکلات و معضلات را برطرف نمود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha