سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت لااسلام مظفر سالاری

حوزه/ نویسنده رمان"رؤیای نیمه شب" و نویسنده مطرح حوزوی تصریح کرد: بی تفاوتی ها و کم تفاوتی ها در عرصه فرهنگ باعث ایجاد وضعیت نامطلوب کنونی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مظفر سالاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با ابراز نگرانی نسبت به ایجاد گسست فرهنگی در جامعه، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این گسست فرهنگی ناظر به شدت یافتن تبعات و آسیب های فضای مجازی است و این که متأسفانه گاهی خیلی از ما والدین و مربیان و مسئولان آن طور که باید و شاید روی محتوای فضای مجازی که غذای روح بچه ها را تشکیل می دهد، نظارتی نداریم و این در حالی است که مثلاً مراقب هستیم که بچه مان چه ساندویچ یا غذایی می خورد اما نسبت به غذای فکر و روح او، چندان جدیت و حساسیتی نداریم.

وی افزود: در حوزه نشر و کتاب نیز متأسفانه گاهی شاهد عرضه لجام گسیخته ی ترجمه هایی از کتابهای نامناسبی از نویسندگان غربی و یا شرقی هستیم که به راحتی در بازار منتشر می شود و این ها بدون نظارت لازم در اختیار نسل جدید قرار می گیرد. در این میان جای بسی تأسف است که برای برخی ناشران گویا صرفاً کسب سود در این آشفته بازار ملاک است و رویکرد فرهنگی به قضیه ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین سالاری همچنین گفت: انسان وقتی برخی کتاب ها به خصوص در حوزه کودک و نوجوان را در بازار می بیند، احساس می کند آثاری هستند که عاری از نگاه امیدوارانه به زندگی و معنویت هستند و پوچ گرایی و بی تفاوتی در آن ها به شکل غیرمستقیم وجود دارد و این در حالی است که باید دستگاه های متولی بر این قبیل آثار نیز نظارت کنند.

نویسنده و رمان نویس حوزوی همچنین تأکید کرد: ما خیلی از اوقات حرف از دغدغه های فرهنگی می زنیم اما در عمل آن طور که باید و شاید رفتار نمی کنیم و این تناقض ها در کنار بی تفاوتی ها و کم تفاوتی ها باعث شده که شاهد وضع نامطلوب فعلی باشیم.

وی بیان داشت: سال ها قبل که به زیارت حرم مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) مشرف می شدم، در دمشق وقتی پوشش زنان و دختران آن جا را می دیدم می گفتم خدا روشکر ما خیلی فاصله داریم با آن ها ولی الان که نگاه می کنم گویا خیلی تفاوتی هم نداریم و این جای نگرانی است که در جامعه اسلامی، وضعیت پوشش و آرایش دختران و حتی پسران ما رها شده و روز به روز بیشتر به فضای غربی و سکولار نزدیک تر می شویم.

حجت الاسلام و المسلمین سالاری افزود: متأسفانه گاهی اوقات برخی مسئولان نیز برای این که مخالفتی با آن ها نشود، عملاً کار چندانی برای مقابله با معضلات و مفاسد فرهنگی انجام نمی دهند و لذا با توجه به کمتر شدن حساسیت ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، شاهد وخیم تر شدن وضعیت نابهنجار فرهنگی هستیم.

وی بیان داشت: نه تنها وضعیت فرهنگی بلکه باید برای مقابله با گسترش آسیب های اجتماعی کاری کرد و البته در این راستا به حرف ها و شعارها بسنده نکرد بلکه با مدیریت انقلابی و کار جهادی، به دنبال حل مشکل بود.

وی با تأکید بر این که راهکار در یک کلمه عملیاتی نمودن رهنمودها و راهبری های مقام معظم رهبری است، گفت: به اذعان دوست و دشمن، ایشان رهبر بی مانند و کاملی است که رهنمودهای هوشمندانه ای دارد ولی مشکلی که وجود دارد این است که رهنمودها و مطالبات ایشان به شکل علمی و فنی اجرایی و عملیاتی نمی شود.

نویسنده رمان"دعبل و زلفا" همچنین بیان داشت: در کنار عمل به بیانات و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، دستگاه ها و نهادها و قوای سه گانه نیز باید پای کار بیایند و به مردم برای زمینه سازی جهت تحقق اهداف و آرمان های انقلاب در حوزه فرهنگ کمک کنند.

وی در خاتمه گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که همین اندک بودجه های فرهنگی نیز که وجود دارد باید بر اساس اولویت ها تقسیم شده و روی مصرف و هزینه کرد آن ها نظارت به عمل آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha