سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم

حوزه / حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم در برنامه تلویزیونی پاسخ گفت: طبق روایات رسیده لقب باقر العلوم توسط پیامبر اکرم(ص) به امام داده شده و حضرت فرزند خود را با این لقب معرفی کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ با موضوع «پاسخ به شبهات پیرامون امام باقر (علیه السلام)» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حامد منتظری مقدم، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم با اشاره به القاب امام و لقب معروف باقر و باقرالعلوم گفت: طبق روایات رسیده به دست ما این لقب توسط پیامبر اکرم (ص) به امام داده شده ،در کنار این لقب امام القابی مانند شاکر،هادی،امین و شبیه به جهت مشابهت به پیامبر نیز دارد که مشهورترین این القاب همان باقر العلم یا باقر العلوم است.

وی ادامه داد:طبق روایتی که از جابر بن عبدالله انصاری به ما رسیده این لقب را پیامبر اکرم فرزند خود را با این لقب یعنی شکافنده علم معرفی کرده اند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره) بیان کرد: باقرالعلوم یعنی شکافنده علوم و در کتب لغت و ادبیات عرب نیز به معنای وسعت یافتن و شکافتن علم آمده امام را از این جهت با لقب باقر العلوم می‌شناختند چرا که امام علم را شکافت و توسعه داد.

وی در پاسخ به اینکه منظور از علوم چه علومی است عنوان کرد: امام معصوم در جایگاه هدایت گر امت است و بعد از پیامبر وظیفه هدایت گری در مسیر بندگی خدا و سعادت دنیوی و اخروی دارد ،برای هدایت نیاز به ابزار دارد و علم همان ابزار است لذا همه حضرات معصومین وانبیا علیهم السلام مسلط به علم لدنی الهی بودند تا بتوانند مردم و امت را هدایت کنند.

وی افزود: از این جایگاه امام باقر (علیه السلام) نیز بهره مند بود و حضرت شکافنده علمی است که شأن او اقتضا می‌کند ،علمی که شامل مجموعه علوم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم در ادامه به موقعیت و جایگاه علمی امام اشاره و گفت: علمای بزرگ شیعه و سنی زمان حیات امام به علم فراوان و جایگاه فرازمند حضرت اعتراف کرده برای مثال در عالم بزرگ اهل سنت ذهبی در کتاب خود در وصف امام آمده او از کسانی است که بین علم و عمل و آقایی و شرف را جمع کرد و او اهلیت بر خلافت داشت که نشان دهنده جایگاه والای امام است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)با بیان موضع گیری های امام در برابر طاغوت زمان اشاره کرد: امام با اینکه تمرکز و تأیید در عرصه علمی و تربیت انسان‌های عالم و نشر معارف اهل بیت داشت به این معنی نیست که از سیاست دور بوده ، اهل تحقیق در تاریخ و همه شیعیان و حاکمان می‌دانستند که اهل بیت حکومت غاصبان را قبول ندارند و آن را حق غصب شده خود می‌دانستند.

وی اضافه کرد: امام مشی و روش خود را داشتند و آن هم مبارزه مخفیانه با حکومت غاصب بود و با پدید آمدن فرقه زیدیه این مبارزه مخفی منجر به تقیه شد و در پرتو تقیه مبارزه شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری مقدم در ادامه گفت: امام همواره از تقویت حکومت غاصب نهی می‌کرد و همکاری برای احقاق حق را تجویز می‌کرد و تشویق به موضع اعتراض و موضع نصیحت در برابر جور و ظلم می‌کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ( ره) به روایتی از امام از کتاب کافی جلد دوم اشاره و بیان کرد: در روایتی از امام آمده که اسلام بر پنج چیز استوار است ؛ نماز ،روزه، زکات، حج و ولایت که به هیچ یک از این معارف و احکام در اسلام ترویج و ندا نشده مگیر به ولایت یعنی ولایت بالاترین بنیاد را در اسلام دارد و سپس می‌فرماید؛ مردم چهار مورد اول گرفته و ولایت را رها کرده اند.

وی در ادامه به حضور امام در عاشورا اشاره و مطرح کرد: دلایل تاریخی نشان میدهند که امام متولد اول رجب سال ۵۷ ه.ق است و بنا بر مشهور و نص تاریخی امام در عاشورا حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم با اشاره به کتاب تاریخ یعقوبی گفت: در جلد دوم صفحه ۳۲۰ این کتاب آمده ، حضرت می‌فرماید: جدم امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید و من چهار سال داشتم و آن را به خاطر دارم که چه مصیبت بزرگی بر ما وارد شد.

وی در پایان اضافه کرد: طبق مشهور حضرت در ۷ ذی الحجه سال ۱۱۴ ه.ق بعد از نوزده سال امامت بر مردم به شهادت رسیدند، بعضی گفته اند ابراهیم بن ولید و بعضی گفته اند هشام بن عبدالملک ایشان را به شهادت رساندند، ولی مشهور این است عامل اصلی شهادت، هشام بن عبدالملک بوده و مباشر این امر ابراهیم بن ولید بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha