دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجاب

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای عفت و حجاب که به آن افتخار می کنیم استحکام خانواده است.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: بحث حجاب و عفاف یک بحث مستقل از خانواده نیست یکی از نکات قابل توجه این است که باید ارزش خودمان را به عنوان اشرف موجودات بشناسیم و بعد نسبت به آن تفکر داشته باشیم.

وی افزود: ارزش هر انسان به تفکرش برمی گردد اگر طرز تفکر درستی داشته باشیم به دنبال حیا، عفت، ایمان، اعتقادات و باور می رویم. این تفکر و عقل به ارتباطات انسان با خود، اطرافیان و جامعه می انجامد انسانی که عظمت وجودی دارد به دنبال درست زیستن حرکت می کند.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: متأسفانه گاهی آنقدر جایگاه انسان تنزل پیدا می کند که از بودن در بین انسان ها جدا می شود. از این رو خیلی مهم است که انسان بتواند از عقل و شعور خود درست استفاده کند.

وی ابراز داشت: وقتی خداوند انسان را خلق کرد فرشتگان سوال کردند این چیست که خداوند فرمود جانشین خودم را بر روی زمین خلق می کند از این رو نقش انسان بر روی زمین بسیار مهم است دراین باره امام علی می فرماید: خیلی زشت است برای یک انسان که می تواند مقام انسانیت را حفظ کند اما مثل حیوان باشد.

درویشی تاکید کرد: علت برتر بودن انسان از مخلوقات به خاطر عقل است.

وی با بیان اینکه خداوند زنان و مردان را انتخاب کرده است و مسئولیت حفظ حریم عفا و حیا را در اختیارمان قرار داده است گفت: خداوند موجود زن را با جذابیت هایی خلق کرده است که این نعمات دارای مسئولیت است.از این رو انسان باید در مقابل مسئولیت ها شایسته عمل کند.

استاد حوزه گفت: در همه فرهنگ ها خانواده دارای قداست است مسئولیت سنگین آن بر عهده زنان خانواده است این در حالی است که متأسفانه در بعضی از کشورها از نظر آنها ازدواج هم جنس ها و حیوانات مقدس است.

وی به نقش کلیدی زنان در تربیت و استحکام بنیان خانواده گفت: زنانی می توانند استحکام خانواده را حفظ کنند و از این خانواده فرزندان بالنده تحویل جامعه داده شود که مادران جایگاه خود را بشناسند و جایگاهشان را با ترفند دشمن گم نکند.

درویشی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاد تبیین را در پیچ تاریخی حساس مطرح می کند این جهاد تبیین معنای عام و خاص دارد که تقابل با هر دشمن و برطرف سازی و پرده برداری از ابهام است تا با شناخت مسائل روز در همه مسائل به ویژه خانواده اقدام کرد.

وی با بیان اینکه اکنون با جنگ رسانه مواجه هستیم گفت: در این جنگ زن ها و جوانان جامعه مورد هدف قرار گرفته اند و هر روز با یک ترفندی می خواهند زن جایگاه خود را فراموش کند و مانند عروسک خیمه شب بازی حرکت کند.

این کارشناس مسائل خانواده، افزود: هر روز با مباحث جدید می خواهند که در ابتدا طرز تفکر تغییر کند و با بردگی فکر به سمت جهت دهی غربی ها حرکت کند.

وی انواع خانواده را به بالنده، آشفته و گسسته تعریف کرد و گفت: در خانواده های بالنده مشکلات و گرفتاری وجود دارد اما اعضای خانواده با تفکر درست با هر چالش و توطئه ای جایگاه خود را فراموش نمی کنند.

درویشی خاطر نشان کرد: در خانواده آشفته، طلاق عاطفی صورت می گیرد و خانه کم کم به خوابگاه تبدیل شده و قدم به قدم به خانواده به مرحله گسسته می رسد در این راستا باید کار فرهنگی برای جلوگیری از بین رفتن بنیان های خانواده ها صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در خانواده باید کار فرهنگی انجام شود تا نتیجه آن در جامعه نمود پیدا کند.یکی از این کارهای فرهنگی ترویج حجاب و عفاف است که پیامدهای حجاب، رشد اعضای جامعه است با این مهربانی مدنی، پاکیزگی و طهارت را به جامعه هدیه می دهیم.

استاد حوزه با بیان اینکه در دین اسلام خانواده محکم ترین بنیان است گفت: اگر بتوانیم کانون خانواده را حفظ کنیم و با مشکلات مبارزه کنیم شاهد جامعه ای سالم خواهیم بود این در حالی است که یکی از علت های سست شدن کانون خانواده ها درست انتخاب نکردن در مرحله قبل از ازدواج است.

وی ابراز داشت: مردان و زنان غیرتمند کسانی را انتخاب می کنند که در کنار یکدیگر به آرامش دست یابند و تکمیل کننده یکدیگر باشند.
این کارشناس با اشاره به اینکه حجاب و بالندگی باعث می شود تا انسان به طهارت قلبی دست پیدا کند گفت: این امر در روایات و احادیث مورد تأکید قرار گرفته است از این رو نباید با نعمت ها و زیبایی هایی که خداوند در اختیار زنان و مردان قرار داده است جلوه گری کرد.

وی به راهکارهای تقویت حجاب و عفاف تاکید کرد و گفت: روحیه تکوینی را خداوند در وجود انسان ها قرار داده است که نسبت به عفاف و حیا احساس داشته باشند.

این استاد حوزه افزود: همچنین غیرت مردان نسبت به خانواده و دیگر اعضای جامعه باعث می شود تا شاهد بدحجابی نباشیم.

وی بیان داشت: باید مراقبت های فکری و خیالی داشته باشیم یکی از مواردی که خیال انسان را آلوده می کند هرزه نگاری است که از طریق شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی صورت می گیرد. برای اینکه گرفتار تفکرات هرزه ای نباشیم باید بین خداوند و خلوت خود را حفظ کنیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha