پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان ها و معاونان و مدیران ستادی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه، زمینه‌سازی در جهت پاسخگویی به نیازهای پژوهشی استان، جامعه و نظام اسلامی، کمک به ارتقای فرایند تولید علوم با رویکرد اسلامی در استان و نهادینه‌سازی پژوهشی را از جمله اهداف پژوهش سراها دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیمی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بعدازظهر نخستین روز اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه در استان‌ها، معاونان و مدیران ستادی حوزه، ضمن اشاره به تنوع برنامه‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه کانون علمی طلاب را مرکز ثقل واحدهای آموزشی جهت ارتقاء و پرورش علمی- پژوهشی طلاب دانست.

وی در ادامه ایجاد ارتباط استاد و شاگرد، استمرار فعالیت علمی، کسب تجارب پژوهشی و قلم‌فرسایی را از جمله اهداف تشکیل کانون‌های علمی طلاب برشمرد و اذعان داشت: در ۱۰۴۵ کانون علمی فعال کشور، ۹۸۰۰ طلبه حضور فعال و مستمری داشته، در حوزه‌های دانشی مختلف علوم حوزوی قلم‌فرسایی می‌کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گزارشی از تعداد کانون‌های علمی طلاب به تفکیک استان ارائه کرد و ابراز داشت: در برخی از استان‌ها نسبت میان تعداد مدارس و تعداد کانون‌های علمی فاصله زیادی وجود داشته، باید رویه یک مدرسه یک کانون را به سمت هر پایه تحصیلی یک کانون سوق دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: شاخص ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌های علمی واحدهای آموزشی در سه بخش فعالیت‌های «نگارشی علمی»، «ترویج پژوهش» و «آموزش پژوهش» جهت فعال‌سازی، ارزیابی و رتبه‌بندی عملکرد کانون در مقاطع تحصیلی مختلف تدوین و ابلاغ شد.

وی راه‌اندازی حداقل یک کانون برای هر پایه تحصیلی مدارس، فعال‌سازی کانون‌های علمی بر اساس قالب‌های مندرج در شاخص‌های رتبه‌بندی را از جمله انتظارات معاونت پژوهش حوزه از مدارس علمیه توصیف کرد و ابراز داشت: «مستندسازی فعالیت‌های کانون‌های علمی بر اساس شاخص‌های رتبه‌بندی»، «فرهنگ‌سازی نقش و جایگاه کانون‌های علمی در تقویت علمی و پژوهشی طلاب جوان» و «تشکیل کانال‌های پیام‌رسان در فضای مجازی جهت پشتیبانی از برنامه‌های کانون‌های علمی» از جمله انتظاراتی است که وجود دارد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ضمن ارائه پیشنهادهایی برای ارتقاء جایگاه کانون‌های علمی طلاب در مدارس علمیه، حمایت از اساتید راهنما در کانون‌های علمی و امتیاز بخشی به فعالیت اساتید کانون‌های علمی در آئین‌نامه رتبه‌بندی را از جمله پیشنهادها برشمرد.

ارائه گزارشی از وضعیت پژوهش سراهای استانی از دیگر موضوعات حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیمی بود که ضمن تعریف پژوهش سراها، اهداف فعالیت‌های پژوهش سرا را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: پژوهش سراهای استانی نهادی ستادی صفی در عرصه پژوهش‌های دینی و وابسته به مدیریت‌های استانی هستند که وظیفه هماهنگی، هم‌افزایی و راهبردی پژوهش دینی در سطح استان را بر عهده‌دارند.

وی زمینه‌سازی در جهت پاسخگویی به نیازهای پژوهشی استان، جامعه و نظام اسلامی، کمک به ارتقای فرایند تولید علوم با رویکرد اسلامی در استان و نهادینه‌سازی پژوهشی را از جمله اهداف پژوهش سراها دانست.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گزارشی از فعالیت ۱۵ پژوهش سرای استانی حوزه‌های علمیه ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: پژوهش سراهای استانی حوزه‌های علمیه در دو عرصه نیازسنجی استانی و جغرافیای دینی فعالیت خواهند نمود.

وی ضمن اشاره به برخی از موانع پیش روی پژوهش سراهای استانی، مطالبات ستادی از مدیران استانی را مورد توجه قرارداد و ابراز داشت: نیاز است تا مدیران استانی زمینه تبدیل پژوهش سراهای استانی به پژوهشکده و مرکز پژوهشی رسمی را فراهم نمایند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیمی در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از راه‌اندازی سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی مراکز استانی و واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و یادآور شد: مبتنی بر سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی حوزه، اطلاعات بر اساس شاخصه‌های هدف‌گذاری شده، دست بندی و ناظر به ضریب‌های تعریفی، مدیران استانی مستقلاً بر فرایند پژوهشی مدارس نظارت خواهند داشت.

وی شاخص‌های کلان و خرد واحدهای آموزشی و سنجه شاخص‌های خرد مدیریت‌های استانی را موردتوجه قرارداد و یادآور شد: دسترسی استان‌ها و واحدهای آموزشی به سامانه در قالب شیر پوینت یا تحت وب و تأکید بر ورود اطلاعات در سامانه توسط استان‌ها و واحدهای آموزشی ازجمله پیشنهادها و انتظارات معاونت پژوهش حوزه از مدیران استانی در این زمینه است.

تشریح فرایند کار با سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی مراکز استانی و مدارس علمیه کشور پایان‌بخش سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیمی بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha