جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / گردهمایی معاونین تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور در همدان

حوزه / مدیر حوزه علمیه استان همدان گفت:  طلبگی مقدمه‌ای است برای تقرب به پروردگار و تهذیب خودمان و باید به این باور برسیم که این دُر گران بهایی است که خداوند به ما عنایت کرده و در نگهداری از آن لازم است با تمام وجود تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی امروز در بیست و سومین نشست هم‌اندیشی معاونین تهذیب حوزه‌های علمیه کشور که در همدان برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم این جلسات برای خود ما نیز سازنده باشد و بتوانیم برای تهذیب حوزه‌های علمیه بیش از پیش قدم برداریم، اظهار داشت: تهذیب و تزکیه، یکی از اهداف بزرگ انبیا الهی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در آیات متعدد قرآن کریم تهذیب جز ارکان اصلی محسوب شده است، گفت: علامه طباطبایی در المیزان مبارزه با صفات رذیله و تقویت صفات حمیده را معنای تهذیب دانسته است و لذا وقتی این دو مسئله با هم محقق می‌شوند، آن تهذیب واقعی برای انسان حاصل می‌شود.

آیت الله موسوی اصفهانی با تأکید بر اینکه ما باید خودمان را در ابتدا در حد اعلاء متصف به این صفت کنیم، یادآور شد: یکی از دلایلی که در وجود حضرت امام(ره) بسیار تاثیر گذار بود، استفاده از استاد اخلاقی بود که توانست ایشان را در این حد به اوج معنوی و اخلاقی برساند.

وی افزود: شهید مطهری در یکی از کتب خود این طور در مورد حضرت امام(ره) نوشته است که "استاد اخلاقی بود که روح خدا بود و وقتی درس ایشان می‌رفتیم، تا یک هفته تمام کلمات این مردم بزرگ در وجود ما اثر می‌گذاشت".

مدیر حوزه علمیه استان همدان با بیان اینکه اساتید و کادر در مسیر تهذیب طلاب نباید نسبت به خود غافل باشند، مطرح کرد: این مسئولیتی که خداوند بر ما منت گذاشته و در مجموعه بسیار مهذبی قرار گرفتیم را باید قدردان باشیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ مجموعه‌ای همانند حوزه علمیه در مسایل اخلاقی و تهذیبی فعال نیست، گفت: البته هستند کسانی که در حوزه نبودند اما ارتباط با علما باعث شد تا سلیمانی‌ها تبدیل به سلیمانی شدند.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه باید مراقب باشیم تا مبادا این عنایات خاص و حضور در حوزه را با کمبودها، مسائل مادی، مالی و زخم زبان‌ها بسنجیم، اظهار داشت: مشکلات زندگی برای انبیا الهی از همه بیشتر بوده است.

وی زیر بنای سعادت دنیا و آخرت را مسئله تهذیب عنوان کرد و گفت: طلبگی مقدمه‌ای است برای تقرب به پروردگار و تهذیب خودمان و باید به این باور برسیم که این دُر گران بهایی است که خداوند به ما عنایت کرده و در نگهداری از آن لازم است با تمام وجود تلاش کنیم.

آیت الله موسوی اصفهانی وظیفه دوم کادر و مسئولان حوزه را جهت‌گیری طلبه به سمت خدا محوری عنوان کرد و یادآور شد: در تمام امور لازم است که خداوند محور باشد و نیت فقط برای خداوند باشد، البته برای موفقیت در این مسیر نیازمند تمرین مستمر هستیم.

وی تصریح کرد: گفتن "رسد آدمی به جایی که به جز از خدا نبیند" آسان است اما حرکت در این راه و تلاش برای ماندگاری در این مسیر، که تمام فعالیت‌ها برای خدا باشد، بسیار سخت و مهم است.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با بیان اینکه این هنر حوزه‌های علمیه است که طلبه‌ای را تربیت کند که وظیفه خود را مبتنی بر رضایت پروردگار می‌داند، گفت: روزی طلبه درس می‌خواند، روزی در جبهه حضور دارد و روزی در سیل و کرونا خدمت رسانی می‌کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha