پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اختتامیه مرحله استانی دومین دوره جشنواره قصه گویی

حوزه/ آیین اختتامیه مرحله استانی دومین جشنواره قصه‌گویی «نهال امید» استان های قم و قزوین با معرفی نفرات برگزیده برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیین اختتامیه استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» استان های قم و قزوین با محوریت استان قم و با حضور کتابداران، چهره های فرهنگی، فعالان حوزه کودک و نوجوان و جمعی از دانش آموزان و کودکان، در بخش کودک کتابخانه مرکزی قم برگزار شد.

در این مرحله که با داوری محمدحسین قاسمی، نویسنده، کارشناس کتاب و مدیر انتشارات کتابک و محمدرضا شاه‌مردی، نویسنده، کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه برگزار شد، داوران از ابعاد گوناگون به بررسی کارشناسی اجراهای صورت گرفته پرداختند و در نهایت ۱۱ اثر منتخب صحنه ای و دیجیتال از نازنین آشوری، ندا طاهرخانی و ندا شفیع از استان قزوین و زهرا فلاح دوست، ریحانه صادقی یکتا از استان قم در بخش دیجیتال و مینا عابدی، لیلا ابراهیمی و هادی افشار از استان قزوین و نیره خداداد شهری، رقیه زارعی و مجید رنگی از استان قم در بخش صحنه‌ای انتخاب شد.

مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در این نشست گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اهمیت ابزار های فرهنگی جمله‌ای دارند که فرموده‌اند: «مشکل‌تر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است؛ این خیلی مهم است.» و قصه گویی یکی از روش هایی است که می توان به کمک آن کودکان و نوجوانان را با کتاب آشنا کرد و نقش خانواده و به خصوص مادران در این فرایند بسیار مهم است.


محمد حسین قاسمی، داور دومین دوسالانه جشنواره قصه گویی کتابخانه های عمومی استان قم در پایان این جشنواره ابراز داشت: به برگزار کنندگان این دوره از جشنواره قصه گویی نهال امید خسته نباشید می گویم و به اعتقاد من جشنواره و قصه گویان از استان های قم و قزوین در سطح خوبی بودند.


نویسنده و کارشناس کتاب در ادامه افزود: فکر می کنم اگر این جشنواره که به صورت دوسالانه در حال برگزاری است را بتوان هرسال برگزار کرد، علاقه مندان و قصه گویان نیز با تسلط و مهارت بیشتری در آن حضور پیدا می کنند؛ هرچند که در این دوره نیز قصه گویان از نظر تئوری بسیار سطح خوبی داشتند اما از نظر نمایشی و اجرا نیاز به کار بیشتر داشتند.


مدیر انتشارات کتابک همچنین کتاب های انتخاب شده توسط قصه گویان نیز گفت: کتاب هایی که توسط قصه گویان و کتابداران انتخاب شده بود، از نویسندگان شاخص و خوبی بودند و استفاده از متون کهن همچون شاهنامه نیز از نکات مثبت این جشنواره بود.


همچنین محمدرضا شاه‌مردی دیگر داور این جشنواره گفت: این رویداد اتفاق مهمی است و سرمایه گزاری روی قصه و قصه گویی، سرمایه گزاری رو نسل آینده است؛ در جشنواره امسال هم شاهد کشف استعداد های خوبی در هر دو استان بودیم و کار داوران در زمینه به طور کلی جشنواره هم از نظر برنامه‌ریزی منسجمی در برگزاری بود و آثار بسیار خوبی دیدیم و کار داوران در انتخاب بسیار سخت بود.


این نویسنده، کارگردان تئاتر در ادامه خاطرنشان کرد: تعدادی از آثار، از منابع خوب خارجی بود و برخی هم قصه گویان نیز از متون کهن و شاهنامه استفاده کرده بودند اما نکته ای که لازم است بیشتر به آن توجه شود این است که علیرغم اینکه قصه های شاهنامه و اساطیری ما بسیار مخاطب پسند و جذاب هستند اما نیازمند به روزرسانی و ساده سازی برای نسل جدید هستند، ضمن اینکه از حکایت های دیگر بزرگان و آثار درخشان مثل کلیله و دمنه و سعدی نیز می توان بهره برد.


دومین دوره دوسالانه جشنواره نهال امید که با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» از اول مرداد در حالی برگزاری است، با برگزاری اختتامیه منطقه ای و ملی در آبان ماه سال جاری پایان خواهد یافت.


گفتنی است: این مراسم از طریق اسکای روم اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم به صورت زنده پخش و با استقبال کتابداران و اهالی فرهنگ قصه دوست استان و کشور همراه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha