شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مراسم اجرای صبحگاه «بانوی صبح»

حوزه / کارشناس مسائل دینی با اشاره به توانایی‌های انسان در رسیدن به آرامش واقعی گفت: آرامش واقعی در راستای کسب رضایت الهی محقق می‌شود و بندگی و عبودیت واقعی با حرکت در مدار خداوند محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت السلام شعبان زاده روز گذشته در مراسم اجرای صبحگاه «بانوی صبح» که به همت دبیرخانه بانوی هزاره اسلام موسسه آموزش عالی امام حسین(ع) یزد در دبیرستان دخترانه علوم و معارف اسلامی صدرا برگزار شد، به بیان نکاتی برای دختران در حوزه افرایش روحیه معنویت و کسب رضای خدا در زندگی برای رسیدن به آرامش پرداخت و با اشاره به آیه «علی به ذکرالله تطمئن قلوب»، اظهار داشت: این آیه بدین معنا است که هر کاری می‌کنید برای خدا باشد، چرا که اگر کارها در راستای کسب رضایت خداوند باشند، آن وقت حال درونی انسان نیز خوب می‌شود.

حجت الاسلام شعبان‌زاده افزود: اگر مسیر مستقیم و راه اصلی ما فقط راهی به سوی خدا باشد، حتی اگر در این راه سختی هم بکشیم چون به دنبال کسب امتیاز خواهیم بود، نمره‌های بهتری کسب می‌کنیم، چرا که دنیا محل امتحان است و برای اینکه بدرخشیم انسان باید در وضعیت‌های سخت و ناراحتی‌های پیرامونی قرار بگیرد و بدرخشد.

وی تصریح کرد: انسان دو "من" دارد، من زمینی و من آسمانی یا ملکوتی، «من» زمینی انسان در داخل مسئله قرار دارد و نقش‌های متعددی در زندگی گرفته است، اما «من» آسمانی یک نقش الهی است و از بیرون به مسائل نگاه می‌کند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به سختی‌های روز عاشورا بر اهل‌البیت(ع) خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) آسمانی، می‌فرماید"ما رایت الی جمیلا" در صورتی که زینب(س) زمینی دچار سختی‌های فراوانی در روز عاشورا شده بود و از این سختی‌ها موی ایشان سفید شد و نشسته نماز شب می‌خواندند.

وی مثال دیگری برای درک حال خوب زد و یادآور شد: چرخش زمین به دور خورشید و به عنوان نماد آرامش است، تا زمانی که زمین در مدار خورشید قرار دارد آرامش خود را دارد اما در صورتی که در زمین سونامی، سیل، زلزله و جنگ باشد، این سختی‌ها از بیرون زمین پیدا نیست و آرامش زمین در مدار خود را بر هم نمی‌زند، چون زمین در مدار خورشید قرار دارد.

حجت الاسلام شعبان‌زاده بیان کرد: بندگی، هویتی کسب شده در حرکت بر مدار خدا است، نفس مطمئنه نفسی است که همیشه در مدار خدا قرار دارد و خدا هم از او راضی است، پس از اینکه نفس ما در مدار خدا قرار گرفت، آنگاه در مدار عبودیت و بندگی قرار خواهیم گرفت و پس از اینکه مهر بندگی بر ما خورد خطاب می‌آید، فادخلی جنتی.

وی با اشاره به اینکه این بهشتیان هستند که بهشت را بهشت می‌کنند، چرا که بهشت یک مقام است و بهشتیان حال خوب خود را مدیون خدا هستند، گفت: رفتار و کردار انسان سه حالت دارد، رفتاری که بالابرنده جایگاه انسانیت است، یعنی کار ثواب، دوم رفتاری که پایین آورنده انسان است، یعنی گناه و رفتار سوم کرداری است که نه انسان را بالا می‌برد و نه پایین می‌آورد و آن رفتار لغو است، مومنان از این رفتار لغو هم اعراض می‌کنند.

حجت الاسلام شعبان‌زاده با تأکید بر اینکه بندگی انسان، یعنی زمین زدن خواسته‌های خود برای خدا، مطرح کرد: بنده خدا امر به معروف و نهی از منکر به مردم را از سر دلسوزی انجام می‌دهد و لذا اگر برای دیگران احترام قائل بودید این کار را انجام می‌دهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha