یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طلاب بسیجی

حوزه/ سازمان بسیج طلاب و روحانیون در سالیان متمادی به ویژه طی دو سالی که کشور به دلیلی کرونا با بحران‌ها و مشکلات متعددی مواجه بود به موقع و با زمان شناسی و موقعیت شناسی به هنگام ماموریت‌های خود را انجام داد و نقش آفرینی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سازمان بسیج یکی از نیروهای پنج‌گانه سپاه پاسداران به شمار می‌رود که گردآوری، مدیریت و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی را در راستای اهداف سازمانی بر عهده دارد، این نیرو که با نام‌های سازمان بَسیج مستضعفین یا نیروی مقاومت بسیج هم شناخته می‌شود در ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ رسمیت پیدا کرد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد.

بسیج طلاب نیز یکی از اقشار۲۰ گانه بسیج است که به مناسبت آغاز هفته بسیج در سال ۱۴۰۱ این فرصت را مغتنم شمردیم و با حجت الاسلام علی نوری مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اصفهان گفت و گو کردیم .

حوزه/ تعریف شما از بسیج و بسیجی چیست؟

بسیج به عنوان لنگرگاه امنیت کشور، بنیان کن تارهای عنکبوتی دشمن و میراث داران شهدا و کسانی که تجلی فضیلت‌ها و گل واژه‌های قرآنی چون صبر، غیرت، مقاومت و ایثار می‌باشند، خار چشم دشمنان و نیروی کارآمد و فعال جامعه است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب برای دشمن بیم آفرین، برای دوستان امیدآفرین و برای جوانان شورآفرین است.

با درایت و تیزبینی حضرت امام(ره) دوم آذر فرمان تشکیل بسیج طلبه و دانشجو جهت پاسداری از اصول انقلاب و مقابله با نفوذ استکبار جهانی در حوزه و دانشگاه و هم چنین زمینه سازی حکومت جهانی و شکل گیری هسته‌های مقاومت صادر شد.

حوزه/ مهمترین وظایف سازمان بسیج طلاب و روحانیون چیست؟

از مهم‌ترین وظایف و مأموریت‌های بسیج طلاب و روحانیون، جذب، آموزش، تربیت، سازماندهی، حفظ انسجام و شبکه سازی طلاب و روحانیون و اساتید، کمک به صیانت از حوزه‌های علمیه از نفوذ اندیشه‌های انحرافی، گسترش و تعمیق اندیشه و معرفت اسلامی و بصیرت انقلابی، ارتقاء روحیه ولایت مداری و روحیه ایثار و شهادت و تفکر بسیجی در حوزه‌های علمیه و هم چنین تأمین طلاب مورد نیاز بسیجی و جهادی و انقلابی جهت بخشی از کادر مورد نیاز انقلاب است.

تشکیل و برگزاری هسته‌های علمی و کارگروه‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه، کمک به تولید و تحول علوم انسانی در حوزه‌ها، تقویت و تعالی بصیرت طلاب و روحانیون نیز از دیگر مأموریت‌های این سازمان است.

هدایت پایگاه‌های مقاومت تابعه برای مقابله با تهدیدات فرهنگی و تولید قدرت نرم در مقابله با ناهنجاری‌ها و تهدیدات فرهنگی و عملیات روانی دشمن با تأکید بر فضای سایبری از دیگر مأموریت‌های سازمان است.

در خلال این مأموریت‌ها می‌توان به مباحث اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب و برنامه‌های ملی و مذهبی، معرفتی و مهارتی، فعالیت‌های قرآنی و هم چنین بحث‌های آموزشی و مهارتی مانند میدان تیر، اسلحه شناسی، راهیان نور و مباحث اقتصاد مقاومتی اشاره نمود.

جامعه هدف سازمان بسیج طلاب و روحانیون، طلاب و روحانیون و جامعه نخبگانی، محققان، پژوهشگران و مبلغین و هادیان و هم چنین راهیان حوزوی است که در این مأموریت‌ها نقش آفرینی می‌کنند.

سازمان بسیج طلاب و روحانیون در سالیان متمادی به ویژه طی دو سالی که کشور به دلیلی کرونا با بحران‌ها و مشکلات متعددی مواجه بود به موقع و با زمان شناسی و موقعیت شناسی به هنگام ماموریت‌های خود را انجام داد و نقش آفرینی کرد.

حوزه / اهم فعالیت‌های صورت گرفته در یکسال اخیر چیست؟

اهم مأموریت‌ها و فعالیت‌هایی که طی دو سال اخیر توسط سازمان بسیج طلاب و روحانیون انجام شده، شامل بحث‌های آموزش نظامی طلاب و روحانیون، تربیت هادیان سیاسی، اعزام مبلغین به راهیان نور و راهیان دانش آموزی و غرب کشور، هم چنین بحث‌های مطالبه گری در قالب برگزاری جلسات با ناجا، دادگستری، صداوسیما، شورا و شهرداری در موضوعات مختلف شهری و استانی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به صورت مستمر در مدارس علمیه خواهر و برادر بوده است.

در زمینه توسعه پایگاهی در استان اصفهان نیز در یک سال اخیر هفت پایگاه افتتاح و ۳ گردان امام حسین(ع)، گردان بیت المقدس و گردان امنیتی تشکیل شده و همچنین در موضوع دفاع از مقر آموزش‌های مورد نیاز آن انجام شده است.

حوزه/ آیا سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان تولیدات فرهنگی هم داشته است؟

در زمینه تولیدات و محصولات چند رسانه‌ای با همتی که پایگاه موسسه امیربیان سازمان بسیج طلاب و روحانیون داشته است، نرم افزارها و کتاب‌هایی با عنوان بادیگارد، مکتب سرنوشت ساز، شهید کم نظیر و ۳۶۰ درجه تولید، تهیه و به چاپ رسیده و هم چنین چاپ کتابی در خصوص کرونا با عنوان کتاب شفا را به انجام رسانده است.

حوزه/ در زمینه شهدای طلبه چه برنامه‌ای داشته‌اید؟

سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اصفهان کنگره شهدای طلبه استان را با توجه به این که ۵۹۰ شهید از بین ۴هزار شهید کل کشور را دارا است و بیشترین شهید طلبه را استان اصفهان دارد و با عنایت به اینکه مدرسه امام صادق(ع) چهارباغ نیز با ۱۴۵ شهید بیشترین طلبه شهید را نسبت به کل کشور در یک مدرسه علمیه به خود اختصاص داده است، برگزار کرد و به همین مناسبت کتابی جمع آوری شد و زندگینامه طلاب شهید با عنوان "ردای سرخ" در کنگره شهدای طلاب و روحانیون استان اصفهان رونمایی شد.

حوزه / پیرامون اقدامات گروهای جهادی سازمان بسیج طلاب توضیحاتی را ارائه دهید؟

حضور مؤثر طلاب و روحانیون بسیجی در بحران‌ها و مقاطع دشوار کشور از دیگر عرصه‌ها است، حضور پررنگ و ایفای نقش موثر در اعزام طلاب و روحانیون در مناسبت‌های مختلف به خصوص در مدت کرونا برای مباحث فرهنگی و در مشکلات کشور اعم از سیل، زلزله و تنش آبی و حتی آزادسازی زندانیان را داشته‌ایم.

حضور ۴۰ گروه جهادی از بسیج طلاب و روحانیون استان در مناطق محروم و دور دست و عشایرنشین از دیگر اقداماتی است که توسط بسیج طلاب انجام شده و علاوه بر آن که حضور در مدارس برای مباحث بصیرتی و تبلیغی و هم چنین برپایی نمایشگاه‌های محصولات خانگی از باب اقتصاد مقاومتی و کمک به اقتصاد خانواده‌ها و اعطای وام و کمک مومنانه را نیز داشته‌ایم.

حجت الاسلام نوری کمک‌های طلاب به کادر درمان در ایام کرونا را از دیگر فعالیت‌های برجسته سازمان بسیج طلاب و روحانیون دانست و گفت: بر همین اساس مستندی با عنوان مستند "بشیر" تهیه و به عنوان مستند برتر کشوری انتخاب شد که فعالیت‌های جهادی طلاب در دوران کرونا و کمک به کادر درمان را که شامل تغسیل، تکفین و تدفین بود را به تصویر کشید.

حضور در بیمارستان‌ها، تولید ماسک و ۳۰۰ میلیون تومان کمک‌های دارویی از دیگر اقدامات سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اصفهان در ایام کرونا بود.

برگزاری نمایشگاه ملی آثار شهدا در مصلای قم و انتخاب غرفه سازمان بسیج طلاب استان اصفهان به عنوان غرفه برتر دیگر عملکرد بوده است، در سال جاری نزدیک ۶ هزار جلد توزیع کتب فرهنگی و توزیع ۱۰ هزار جلد قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و کتاب قصص الانبیا را داشته‌ایم.

حوزه/ آیا امروز سازمان بسیج طلاب برنامه‌هایی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی دارد؟

برنامه نذر خون که به مناسبت‌های مختلف طلاب با حضور در پایگاه انتقال خون و مرکز انتقال خون استان، اهدا خون داشته‌اند و هم چنین برگزاری رزمایش سلامت با حضور طلاب و روحانیون، مدیران حوزه علمیه، فرماندهان پایگاه‌های بسیج طلاب و ائمه جمعه و مسئولین نمایندگی ولی فقیه در سپاه با حضور در بیمارستان‌ها و تجلیل از کادر درمان انجام شد.

با زحمت شبانه روزی طلاب و روحانیون و اساتید سازمان بسیج طلاب و روحانیون دو سال پی در پی در جشنواره مالک اشتر که رده‌های برتر بسیج انتخاب می‌شوند، رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص دادیم.

حوزه/ مهمترین برنامه سازمان در هفته بسیج امسال چیست؟

از مهم‌ترین برنامه‌هایی که پایگاه‌های بسیج طلاب و روحانیون استان در هفته بسیج دارند، برگزاری مسابقات ورزشی به خصوص مسابقات ورزشی طلاب و روحانیون کشور بوده که در کاشان در حال برگزاری است، نشست‌های بصیرتی با عنوان جهاد تبیین، سرکشی از خانواده شهدا، غبارروبی از قبور مطهر شهدا، اردوهای زیارتی، سرکشی از فرماندهان پایگاه‌ها، حضور طلاب و روحانیون در همایش اقتدار در ۵ آذر، رزمایش دفاع از مقر، آموزش‌های نظامی و دفاعی و حضور طلاب و روحانیون بسیجی در میدان تیر جهت آمادگی برای مواجه با تهدیدات، از برنامه‌های این سازمان در هفته بسیج می‌باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حاجی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    0 0
    عالی خداقوت