جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که امروز به شکل بی سابقه تمام کفر و نفاق و رنگین کمان سپاه شیطان در برابر ایران، انقلاب و نظام اسلامی ایستاده است، گفت: کسانی می خواهند از اسلام، اسلام سکولار و از حوزه علمیه یک نهاد خاموش بسازند؛ این اسلام ناب و رسول خدا نیست که برای آسایش خود دین را سکولار تبیین کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه فارس و دیدار با طلاب و مبلغین استان که در حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) برگزار شد، ضمن قدردانی از گروه های جهادی و علما و روحانیون فارس، اظهار کرد: بیش از همه باید قدردان مردم شریف ایران به ویژه مردم شیراز و استان فارس باشیم، چراکه هرچه روحانیت دارد از مردم و روحانیت نیز برای مردم است.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با تأکید بر ضرورت انس با نهج البلاغه بیان کرد: نهج البلاغه باید کنار دست و همراه و حاکم بر قلب، دل و جان ما باشد؛ نهج البلاغه یک کتاب هدایت گر و راهبر بی نظر در عالم است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: بخش اخلاق نهج البلاغه امتیازاتی دارد که در منابع اخلاقی نیست؛، طلبه باید با نهج‌البلاغه انس بگیرد و در محضر او رشد بگیرد، یک بخش مهم نهج البلاغه بخش اخلاق در نهج البلاغه است.

وی خاطرنشان کرد: نهج البلاغه چند ویژگی دارد؛ نخست آن که همراه با یک بیان ادبی و زیبایی های ادبی است، این به نهج ابلاغه یک لطافت و ظرافتی داده است، لذا یک فراز نهج البلاغه افزون بر محتوا از یک لباس زیبای ادبی و آرایه های ادبی و زبانی برخوردار است، همچنین اخلاق نهج البلاغه با حماسه درآمیخته است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: شعاع نهج البلاغه در ساختار شخصیتی انسان بی نظیر است؛ بیش از ۴۰ خطبه که مولی امیرالمومنین در خصوص پیامبر(ص) و قرآن سخن گفته غوغا است. یک شور اخلاقی و آرایه های ادبی در کلام مولی جمع شده و اثر آن فوق العاده است؛ طلاب باید خود را در پرتو نهج البلاغه بسازند و بهره ببرند.

وی با اشاره به خطبه ۷۱ نهج البلاغه در خصوص پیامبر(ص) گفت: بخشی از نهج البلاغه پیامبر(ص) شناسی است، این خطبه از صلوات آغاز می کند، بهترین سلام ها و درود ها را به پیامبر(ٌص) تقدیم می کند سپس ۱۵ ویژگی برای پیامبر(ص) بیان می کند که برای امروز ما است، پیامبری(ص) که از لحاظ زمانی در پایان کاروان نور انبیاء بود، این پایان بودن برای آن بود که باید قرن ها بگذرد و پیامبرانی بیاید عقل بشر کمال پیدا کند تا بتواند از پیامبر(ص) استقبال کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: پیامبری(ص) که با وجود رسالت خود همه درهای آسمان را به سوی بشر گشود؛ دریچه های فراوانی از عالم به سوی بشر بسته بود اما پیامبر(ص) آنها را گشود. رسالت پیامبر(ص) کلیدی بود و حوزه علمیه استمرار بخش این رسالت است؛ پیامبری که هم سخن و هم پیام و هم روش های او حق بود، حق را با روش درست اظهار کرد.

وی به یکی دیگر از ویژگی های پیامبر(ص) در نهج البلاغه از دیدگاه حضرت امیر(ع) اشاره کرد و بیان داشت: آنگاه که اسلام به سد شیطان و طاغوت بر می خورد عقب نمی نشیند بلکه شجاعانه وارد میدان می شود؛ کسانی می خواهند از اسلام، اسلام سکولار و از حوزه علمیه یک نهاد خاموش بسازند؛ این اسلام ناب و رسول خدا نیست که برای آسایش خود دین را سکولار تبیین کند؛ دین ما از پیامبر(ص) الهام می گیرد.

آیت الله اعرافی درباره جنگ ترکیبی تصریح کرد: باید با تأسی از رسول خدا(ص) در مقابل لشکر های باطل رنگارنگ ایستاد که همان جنگ ترکیبی از سعودی تا آمریکا، اوباش ها و ... هستند؛ شرایط امروز به مراتب سخت تر است؛ حوزه بیدار، روحانیت آگاه و ملت هوشیار باید این الگو را نصب العین قرار دهند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: حوزه های علمیه در کنار مردم هستند و برای دفاع از ارزش های الهی تا پای جان ایستاده اند. ما پیرو رسولی هستیم که هرگز فکر عقب گرد نداشت؛ عالمان دین و مجاهدان در راه خدا یک روز به فکرشان نیامده که کوتاه می آییم و به عقب بر می گردیم، البته باید به روش های روز عمل کنیم اما از پیشرفت فکر عقب نخواهیم داشت.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: امروز به شکل بی سابقه تمام کفر و نفاق و رنگین کمان سپاه شیطان در برابر ایران، انقلاب و نظام اسلامی ایستاده است، این جنگ ترکیبی از پایه ها آغاز شده و تمام شاخصه برگ عظمت ملت را نشانه گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دومین گام دشمن این بود که گرایش ها و ذائقه های نسل جوان را از طراوت معنوی جدا کند؛ نسل جوان ما پیوسته آسمانی فکر کرده است؛ تطهیر آمریکا و رژیم ستم شاهی و این همه گروه های ضد ایران بسیار نکته مهمی است که می خواهند وارونه جلوه دهند. شهید مطهری در خدمات اسلام ایران نشان داد که ایران با اسلام آباد شد و اسلام و ایران به هم پیوسته اند و جدایی آنان معنا ندارد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: واژگون ساختن بنیان های تاریخی، عاطفی، روحی، اخلاقی، تاریخ ایران و انقلاب و ارزش های متعالی انقلاب و نظام اسلامی؛ این جنگ با همه شیوه ها و گروه ها با هزینه کردهای میلیارد دلاری برپا است؛ همه این هدف های شیطانی را با روش خود و در جای خود پاسخ می دهیم.

وی اضافه کرد: جهاد تبیین با جهاد خدمت گزاری و ... در برابر جبهه های باطل اثرگذار است. باید همه در یک سنگر و عملیات فعال ترکیبی عمل کنیم؛ انقلاب اسلامی ظرفیتی دارد که می تواند در جنگ ترکیبی مواجهه ترکیبی خود را عملی کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور درباره جایگاه حوزه مطرح کرد: حوزه از مدینه رسول خدا(ص) آغاز شد، به کوفه و بصره کشیده شد و پس از آن به ری، قم و نجف کشیده شد؛ بیش از هزار سال است که منزل به منزل علما و حوزه ها این راه را پیموده اند و این تراث را به ما سپرده اند، این منزلگاه ها فراز و فرود های زیادی را پیموده است. روحانی امروز باید بداند که پشت بر یک تاریخ باشکوه نهاده است.

وی ادامه داد: حوزه همیشه در خطر بوده اما باید اعتماد به یک پیشینه درخشان داشته باشیم، از تاریخ بیش از هزار ساله به سادگی نمی شود گذشت. ما میرث داران بزرگانی هستیم که دستگاه مغول را تسخیر کرد و یک انقلاب را به راه انداخت؛ در تمدن اسلامی چند حمله سنگین داریم که تمدن اسلامی را فرو پاشید یکی از آن جنگ های صلیبی و دیگر حمله مغول است؛ جوان امروز باید بداند مغول یک دستگاه خونخوار غیر فرهنگی بود که طومار تمدن اسلامی را درهم پیچید، اما دوتا عمامه به سر علامه حلی و خواجه نصیر طوسی معجزه ای را رقم زدند؛ این دو روحانی دربار را استحاله کردند و آنان را یک قوم فرهنگی کردند و به سمت اسلام آوردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: هویت ایران با روحانیت گره خورده و تاریخ هزار ساله گواه این است؛ بزرگترین متفکر فلسفه اسلامی و بنیانگذار یک مکتب زنده اسلامی از شیراز است، ملاصدرا هنوز هم آقای فلسفه است؛ ادبیات عرب برای جهان عرب است اما ایرانیان بر آن که ادبیات فارسی را به اوج قله رساندند و آن همه شاعر فارسی پرورش یافته اند عجیب تر آن است که زبان عربی به دست آخوند های فارس به قله و قله رسید این عظمت حوزه های ما است.

وی خاطرنشان کرد: کسی نباید به جایگاه فقه و اصول و دانش های گوناگون حوزوی نگاه تحقیری داشته باشد؛ هویت حوزه، علمی، اجتماعی اخلاقی و سیاسی است و نقش تاریخی حوزه در تمدن اسلامی روشن است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: علی رغم موانع و دست خالی چند ساله اما با توکل به خدا بیش از هزار طرح و ایده را از کف میدان حوزه جمع آوری کرده ایم، همچنین مطالبات رهبری و مراجع نیز جمع آوری شد، تجاربی که در نهاد های مختلف و جهان اسلام نیز دیده شد، همچنین آسیب های متوجه روحانیت و ضعف ها و قوت ها نیز جمع شد؛ کارویژه های روحانیت طراحی شد، ۲۰۰ کارویژه در چهار طبقه جمع شد.

وی در خصوص طرح آمایش نیز اظهار کرد: ۳۰ الی ۴۰ کارکرد حوزه در این طرح بیان شده است؛ بر اساس آمایش ۵۰ برنامه مشترک وجود دارد، در طرح امین یک انقلابی رخ داده است. طرح درختواره رشته ها بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش از مبانی حوزوی در این طرح وجود دارد؛ حوزه در این طرح هزار نفر استاد مشورت دادند و حدود ۴ سال به طول انجامید.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در این چند سال حدود ۴۰ سفر استانی به استان های کشور داشته ایم و مصوبات نیز مکتوب وجود دارد؛ چندین طرح بزرگ وجود دارد که به مرحله اجرا نرسیده و سخنی از آن گفته نشده است؛ طرح درختواره دوم مهارت آموزش های کاربردی است که مرکز آموزش های کاربردی نیز راه اندازی شده است.

وی فقه معاصر را مورد توجه قرار داد و گفت: برنامه ۵ ساله دارد، ۲۰ فقه معاصر به زودی منتشر می شود. فقه معاصر ۳۵ فعالیت دارد، همچنین اصلاح سطوح عالی از دیگر برنامه های حوزه علمیه است.

آیت الله اعرافی درباره فعالیت های تبلیغی نیز بیان کرد: طرح امین در استان فارس ۱۰ برابر شده و در کشور نیز رشد مطلوبی داشته طرح هجرت نیز اینگونه بوده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین پورخداداد IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    0 0
    قابل توجه رئیس جمهورمحترم جناب اقای دکتررئیسی: ۱-ایامیدانیدباارائه طرح نظام عادلانه پرداخت کارکنان وبازنشستگان محترم دولت به مجلس محترم وتصویب واجرای این لایحه،اعتماد ازدست رفته بیش از ۲۸ ملیون نفربازنشسته به همراه خانواده های محترمشان رابدست خواهیداورد؟ ۲-ایامیدانیدباارائه واجرای طرح نظام عادلانه پرداخت اعتمادازدست رفته بیش از ۲۸ ملیون شاغلین وخانواده های محترمشان رابدست خواهیداورد؟ ۳-ایامیدانیدبیش از ۶۰% افرادحائزشرایط رای دادن را بازنشستگان وشاغلین محترم تشکیل میدهند؟ ۴-پس چرااین لایحه مهم وکلیدی که باعث عدالت درپرداخت هاورفع تبعیض میشودرا ۱۱ ماه است که مسکوت نگاه داشته اید؟ لطفا"هرچه سریعتراین لایحه راتدوین وهمراه لایحه برنامه هفتم توسعه وقبل ازلایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس محترم ارائه وخیل عظیم بازنشستگان وشاغلین راخوشحال نمائید. باسپاس وقدردانی اززحمات شما بزرگوار بازنشستگان وشاغلین دولت محترم