شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شورا

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان لرستان گفت: در فرهنگ اسلامی صلح و سازش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان، امروزدر دیدار با اعضای شوراهای حل اختلاف مرکز استان که در دفتر امام جمعه خرم آباد برگزار شد، اظهار داشت: در دهه‌ها و قرن‌های گذشته ظرفیت‌های زیادی از جمله معتمدین، ریش سفیدان و مصلحین جامعه برای صلح و سازش در زیست بوم و فرهنگ استان ما وجود داشته است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما نیز قضیه صلح و سازش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: آنچه در این فرهنگ و خصوصا در فرهنگ اسلامی ما وجود داشته، پسندیده و در راستای تحکیم خانواده و تقویت امت اسلامی بوده و باید تقویت شود.

امام جمعه خرم آباد یادآور شد: شوراهای حل اختلاف که از زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌ شاهرودی شکل گرفت، در تحکیم خانواده، ایجاد پیوند میان خانواده‌ها و اقشار مختلف و ایجاد استحکام امت اسلامی مفید و تأثیر گذار بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی ادامه داد: از هم گسستگی خانواده‌ها و طلاق برای جامعه آسیب‌زا بوده و پیامدهای ناگواری به همراه دارد که بخش‌های مهمی از آسیب‌های اجتماعی در اثر همین گسسته شدن خانواده‌ها است.

وی گفت: طلاق امری است که در صورت ضرورت و رسیدن به شرایطی خاص مجاز شمرده شده، ولی چیزی است که بنا به تعبیری عرش خداوند از آن به لرزه در می‌آید و این بخاطر همان آسیب‌هایی است که به دنبال دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان، اظهار داشت: برای مراحل بعد از طلاق هم بایستی کارهایی پیش‌بینی و برنامه‌هایی در نظر گرفته و به گونه‌ای عمل شود که از آسیب‌های پس از طلاق جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی گفت: گاهی طلاق فقط جدایی دو نفر از همدیگر نیست، بلکه جدایی و گسسته شدن چندین خانواده و گاهی چندین طایفه است.

امام جمعه خرم‌آباد خاطر نشان کرد: در اینجا پیوند آسمانی ازدواج هم تنها پیوند بین دو نفر نیست و خانواده‌ها و طوایفی از این طریق به همدیگر متصل می‌شوند و گاهی طایفه‌ها در اثر یک ازدواج احساس خویشاوندی نزدیکتری می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی گفت: اینگونه اتفاقات و اختلافات ناگوار مانند طلاق و آسیب‌های پس از آنها، ضربه مهلکی به پیکر جامعه می‌زند و لذا جلوگیری از این آسیب‌ها و حل و فصل اختلافات کاری پسندیده و جزء حسنات است.

وی افزود: در قرآن آمده است که اگر ترسیدید جدایی بین زن و مرد به وجود بیاید، یک حَکَم از طرف زن و یک حَکَم از طرف مرد تعیین شود، تا اینها بین زن و مرد را اصلاح کنند و در این امر بر خدا توکل کنید و خدا هم به شما کمک خواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تأکید کرد: کاری که شوراهای حل اختلاف در راه آن گام برمی‌دارند، کاری مجاهدانه و فداکارانه است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی، اظهار داشت: در وجود شوراهای حل اختلاف برکات و مزایای زیادی از جمله پایین بودن هزینه‌های رسیدگی به دعاوی، عدم وجود تشریفات مرسوم و عدم وجود اطاله دادرسی وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha