شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
خلج

حوزه / کارشناس دینی راه تبعیت از سبک زندگی حضرت زهرا(س) را انس بیشتر با قرآن کریم بیان کرد و گفت: در زیارت اصحاب عاشورا می خوانیم، "السلام علیکم یا انصار فاطمة الزهرا" در حالی که اصحاب سیدالشهدا در کربلا شهید شدند، لذا علت این سلام، برای آن است که سبک زندگی آنها، سبک زندگی حضرت زهرا(س) بود و همه عاشق قرآن بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام خلج شب گذشته در مراسم سوگواری فاطمیه که در هیئت انصارالحسین(ع) موسسه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام زمان(عج) در خصوص الگوبرداری از حضرت صدیقه طاهره(س)، اظهار داشت: امام زمان(عج) که خود الگو و اسوه تمام بشریت هستند، فرمودند: "الگوی من دختر رسول خدا است"، یعنی الگوی امام زمان(عج) که اهداف تمام انبیاء و اولیاء به دست حضرت در عالم محقق خواهد شد، حضرت زهرا(س) است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه الگوگیری از سبک زندگی فاطمی در سه محور می‌باشد، گفت: اگر قرار باشد زندگی ما بوی فاطمی بگیرد و سبک زندگی‌های ما سبک فاطمی باشد، در سه محور سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی می‌توانیم از زندگی حضرت الگوبرداری کنیم.

وی افزود: در سبک زندگی حضرت زهرا(س) یکی از اموری که بسیار ظهور و بروز دارد، اما ممکن است در زندگی برخی کمرنگ باشد، عشق وافر حضرت به قرآن کریم است و البته این ایراد به شیعه وارد است که آن مقدار که با اهل بیت(ع) مأنوس است با قرآن مأنوس نیست.

حجت‌الاسلام خلج اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) پیش از شهادت به دو امر سفارش فرمودند " إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی"، لذا اگر قرآن کریم بخواهد به شکل انسان شود، به شکل امام معصوم ظاهر خواهد شد.

وی با اشاره بر وصیت امیرالمومنین(ع) به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در خصوص قرآن کریم، گفت: حضرت در وصیت خود فرمودند، "الله الله فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ، خدا را خدا را درباره قرآن، مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشی گیرند".

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) نیز در وصیت شفاهی خود به امیرمومنان(ع) فرمودند : "اِذا اَنَا مِتُّ فَتَوَلَّ اَنْتَ غُسْلِی وَ جَهِّزْنِی وَ صَلِّ عَلَی وَ اَنْزِلْنِی قَبْرِی وَ ألْحِدْنِی وَ سَوِّ التُّرابَ عَلَی وَ اجْلِسْ عِنْدَ رَأسِی قَبالَةَ وَجْهِی فَاَکْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ وَالدُّعَاءِ فَاِنَّها ساعَةٌ یحْتاجُ الْمیتُ فیها اِلی اُنْسِ الاَحْیاءِ، وقتی وفات کردم تو غسل و کفن مرا به عهده گیر و بر من نماز بگزار و مرا درون قبر گذاشته، دفنم کن و خاک را بر روی قبر من ریخته، سپس هموار ساز و بر بالینم رو به روی صورت من بنشین و زیاد قرآن بخوان و دعا کن، زیرا در چنین لحظه‌هایی مردگان به انس گرفتن با زندگان نیاز دارند".

وی با تأکید بر عشق و علاقه وافر حضرت صدیقه طاهره(س) به قرآن کریم، خاطرنشان کرد: در زندگی فردی حضرت زهرا(س) قرآن ظهور و بروز دارد، قرآن کریم کتابی است که هر فردی بر سر سفره آن برود برای آن درس دارد، هم چنان که در نحوه صحبت کردن با پدر و مادر و فرزندان در خانواده برای انسان درس دارد.

حجت الاسلام خلج به نحوه سخن گفتن حضرت ابراهیم(ع) با فرزند خود در ماجرای قربانی شدن اسماعیل(ع) اشاره کرد و یادآور شد: در این آیه که می‌فرماید" یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَی، ای پسر عزیز من، من در خواب می‌بینم که تو را سر می‌برم، پس ببین چه به نظرت می‌آید" باید دقت کرد.

وی همچنین نحوه سخن گفتن حضرت زهرا(س) با حسنین(ع) در حدیث کساء را یکی از بهترین روش‌های برخورد با فرزندان در خانواده عنوان کرد و ادامه داد: این طرز سخن گفتن را قرآن کریم به ما یاد می‌دهد، لذا اینکه می‌گوییم سبک زندگی‌های ما سبک زندگی حضرت زهرا(س) شود، از این رو است که حضرت در زندگی فردی خود عشق به قرآن داشتند.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در کتاب مصحف فاطمه زهرا(س)، حضرت می‌فرمایند " حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ تلاوة کتاب الله و النّظر فی وجه رسول الله و الانفاق فی سبیل الله، سه چیز از دنیای شما محبوب من گشته است: تلاوت کتاب خدا، نگاه به صورت رسول خدا(ص) و انفاق در راه خدا ".

وی راه تبعیت از سبک زندگی حضرت زهرا(س) را انس بیشتر با قرآن کریم بیان کرد و گفت: در زیارت اصحاب عاشورا می‌خوانیم: "السلام علیکم یا انصار فاطمة الزهرا" در حالی که اصحاب سیدالشهدا در کربلا شهید شدند، لذا علت این سلام برای آن است که سبک زندگی آنها سبک زندگی فاطمه زهرا(س) بود و همه عاشق قرآن بودند.

حجت الاسلام خلج با اشاره به انس عجیب فضه خادمه حضرت زهرا(س) و تربیت یافته مکتب حضرت صدیقه طاهره(س) با قرآن، گفت: فضه ۲۰سال پس از آن که حضرت زهرا(س) را بین در و دیوار شهید کردند با هیچ فردی به جز با قرآن تکلم نکرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha