شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تبریز

حوزه/ حجت الاسلام نستوهی، حاج قاسم را سرمایه همه ملت ایران خواند و گفت: شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود.

حجت الاسلام محمدحسن نستوهی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز گفت: بدرقه بی سابقه پیکر پاک شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش، گویای آن است که او اکنون فراتر از یک قهرمان، به یک گفتمان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: گفتمان سلیمانی، امتزاجی از خصایص انسانی و راهبردهای عقیدتی و سیاسی است؛ یک انسان مخلص و پاک و یک سرباز و سردار انقلابی استکبار ستیز. سلوک شهید سلیمانی مانند یک دستورالعمل و نسخه انسان ساز در تراز مدیر و مجاهد انقلابی شفابخش است و ویژگی های انقلابی و سیاسی او همچون یک مرز و منظومه بسیار شفاف و تفسیرناپذیر در مسائل مختلف داخلی و خارجی، راهگشا و چراغ راهنماست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی، سردار ولایی، شجاع و با روحیه‌ای که ازخود گذشتگی، مسئولیت‌پذیری و وظیفه شناسی از مهم‌ترین ویژگی‌هایشان بود.

وی افزود: ایثار، تحمل خطرها، اعتماد به خدا، امید به آینده، کار خستگی ناپذیر و عشق به شهادت از دیگر ویژگی های حاج قاسم سلیمانی بود.

حجت الاسلام نستوهی ادامه داد: مدیران نه تنها بار مسئولیت خودشان بر دوششان است، بلکه بار مسئولیت همه ما هم بر عهده آن ها است و جوانان و نوجوانان امروزی از رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهدا درس بیاموزند و آنها را الگوی خود قرار دهند

وی ادامه داد: هر کدام از شهدای بزرگ ایران اسلامی در دوران جنگ، سردار سلیمانی دوران خودشان بودند که با جانفشانی و ایثار افتخاراتی را صاحب شدند، که باید ادامه‌دهنده راهشان باشیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی افزود: مسئولیت‌پذیری نسبت به انقلاب و نظام همواره مورد توجه شهدا بوده و اگر این امر را درک نکنیم از حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای گرانقدر دریافت و معنایی خاصی نداریم چون اینها مسئولیت‌پذیر واقعی بودند.

وی با بیان این که یک مسئول باید برای خدمت به مردم همچون سردار سلیمانی از جان و آبروی خود مایه بگذارد، افزود: فرد مسئولیت‌پذیر در جامعه هیچ وقت دنبال قوم‌گرایی و قبیله‌گرایی نیست، بلکه تقوا را معیار قرار داده و دنبال خدمت به مملکت و کشور است.

حجت الاسلام نستوهی خاطرنشان کرد: هر شخصی که سه ویژگی شهدا "از خود گذشتگی، مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی" نداشته باشد، نباید مسئولیت را بپذیرد؛ امروز باید این ویژگی‌ها در سطح جامعه ترویج و به نسل‌ جوان منتقل شود تا با ادامه راه شهدا به اهداف مورد نظر برسیم.

وی ادامه داد: حاج قاسم، نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود؛ او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذراند و شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ او در همه‌ این سالیان بود.

حجت الاسلام نستوهی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی، چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. با رفتنش به حول و قوه‌ الهی کار و راه او متوقف و بسته نخواهد شد. خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است.

وی افزود: دارا بودن صفای باطن و مهربانی و لطافت روحی در کنار صلابت و حماسه‌سازی که حاج قاسم در میدان جنگ نسبت به دشمنان داشت، ترکیب زیبایی می‌آفریند. اگر سردار مهربان بود، بر اساس یک خصلت شخصیتی فردی نبود، بلکه عقلانیت دینی ایجاب می‌کرد که مهربان باشد و خدمت کند. اگر نمی‌ترسید، به‌خاطر عقلانیت دینی است که کار را به دست خدا می‌داند. اگر شهید سلیمانی مذاکره‌کننده‌ی قوی در دیپلماسی بود، به‌خاطر عقلانیتی است که از دین پیدا کرده بود که باید مذاکره‌کننده‌ی قوی باشد.

حجت الاسلام نستوهی خاطرنشان کرد: اگر سردار سلیمانی ولایت‌مدار بود، نشانه عقلانیت دینی است. اینکه ایشان ذره‌ای از ولایت‌مداری کوتاه نمی‌آمد، به این معنا بود که با این کار میزان و شاخص ولایت‌مداری را برای جامعه تعیین می‌کرد تا هر کسی میزان ولایت‌مداری‌ خودش را با مکتب و جامعیت ایشان مقایسه کند و متوجه نقص‌هایش بشود

وی افزود: ما باید فرمایشات حضرت آقا در مورد مکتب سلیمانی را جدی بگیریم؛ مکتب حاج قاسم پایداری‌ در مسیر را دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی ادامه داد: ما باید مکتب سردار سلیمانی را در مدرسه اجرا کنیم، چون دانش‌آموزان عاشق سردار هستند، برای اینکه قهرمان بود. قهرمان‌هایی که در فیلم ها به بچه‌ها نشان می‌دهند مثل بتمن، قهرمانان دروغین هستند، ولی ما قهرمان‌های راستینی داریم که هنوز قدر آنها را ندانسته‌ایم و در کتب درسی به آنها اشاره نکرده‌ایم و در انیمیشن‌ها از آنها استفاده نشده است.

وی بیان کرد: حضرت آقا وقتی حاج قاسم سلیمانی را صاحب مکتب اعلام فرمودند، یعنی ما را موظف به این کار می‌کنند که شخصیت، منش و عملکرد ایشان را در جامعه نهادینه کنیم به‌دلیل آن جامعیت بی‌نظیری که سرشار از عقلانیت است. شهید سلیمانی یک استثناء نبود بلکه به تعبیر رهبر انقلاب ایشان فوق‌العاده بود. حضرت آقا در اولین پیام خود سردار سلیمانی را شاگرد مکتب امام خمینی(ره) و فرزند انقلاب معرفی کردند. به‌کار بردن این تعابیر تصادفی نیست، بلکه این عقلانیت انقلاب است که چنین فردی را پرورش می‌دهد.

حجت الاسلام نستوهی افزود: اخلاص را می توان یکی از مهم ترین فضائل اخلاقی بلکه اصلی ترین فضیلت اخلاقی دانست که انسان به آن نیاز دارد. حقیقت اخلاص انجام دادن عمل برای خدا و به انگیزه تقرّب به اوست؛ چنانکه خداوند در قرآن می فرماید: «قُل اِنَّ صَلاتی و نُسُکی و مَحیای و مَماتی لِلّهِ رَبِّ العالَمین».

وی ادامه داد: راز محبوبیت سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی در اخلاص اوست. رهبر معظم انقلاب بارها او را با صفت «اخلاص» معرفی کرده اند. ایشان در دیدار با خانواده این شهید با عظمت فرمودند:می بینید مردم چه کار دارند می کنند برای حاج قاسم؛ این برای شما تسلّاست... بدانید که مردم قدر پدر شما را دانستند و این ناشی از اخلاص است؛ این اخلاص است. اگر اخلاص نباشد، این جور دل های مردم متوجّه نمی شود. دل ها دست خداست؛ اینکه دل ها این جور همه متوجّه می شوند، نشان دهنده این است که یک اخلاص بزرگی در آن مرد وجود داشت

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی، نمونه بارزی از مسلمانی بود که در خدمت به مردم، به هیچ حزب و گروهی وابسته نبود. خود را متعلق به همه ملت می دانست و هر جا که می رفت، چنین وضعیتی داشت. در هر مسئولیت که قرار می گرفت کاملاً به این مسأله پایبند بود. او تبلور مردی بود که بر خلاف بسیاری دیگر تمایلی به وسوسه های سیاسی یا طرفداری از یک جناح خاص پیدا نکرد و سرمایه ای متعلق به همه ملت ایران بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha